Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Wedge Touch Review

Loller1 11 november 2012, 3.452 views

Microsoft Wedge Touch

Pluspunten

• Bluethoot
  • Vormgeving
  • Functionaliteit

Minpunten

• Maar ook alleen Bluethoot
  • Klikken met een kleine verschuiving van de vinger veroorzaakt soms (zelden) ook een scroll

Wel ja, zondag, 4 november, ging de muis van mijn laptop kapot en dus moest ik of werken met het touchpad of een nieuwe muis kopen, en aangezien ik een hekel heb aan dat eerste werd het dus de tweede. Voor alle gekkigheid dan maar een Microsoft Wedge Touch Mouse gekocht, een muis die er niet erg ergonomisch uitziet, maar dat alles behalve is.

Ergonomie
Microsoft staat wel een beetje bekend om zijn ergonomische muizen en toetsenborden. De Wedge Touch Mouse (vanaf hier kortweg Wedge) ziet er alles behalve ergonomisch uit, maar toch is hij dat wel. Ik ben verfant klikker, en heb sinds ik de Wedge in huis heb gehaald nog geen pijn gehad. Duim aan tegen de linkerzijde, wijsvinger op de linkse kant, middelvinger op de rechterkant en ringvinger en pink aan de rechter zijkant. Weet je, het voelt nog zelfs best goed aan, zeer goed.

Functionaliteit
De Wedge heeft alles wat een gewone muis moet hebben, een linkerknop, een rechterknop en een scroll wheel dat er niet is. Het scroll wheel is dan ook simpelweg de muis zelf. De Wedge is in zijn algemeen eigenlijk een touchpad aan de bovenkant, dat enkel en alleen bedoeld is om te scrollen, zowel van boven naar onder als van links naar rechts. Het is geen game muis, dus wat mij betreft prima. Je kan zelfs de functionaliteit van je muis volledig aanpassen, dat de rechterknop bijvoorbeeld een nieuwe document aanmaakt en de linker de ctrl toets op je toetsenbord nabootst, alles is mogelijk. Je kan de muis ook programma-specifieke functies geven.

Deze muis is volgens Microsoft geoptimaliseerd voor Windows 8, toevallig ook het besturingssysteem dat ik nu gebruik. En wel, ze hebben gelijk. Het navigeren door het Start scherm, de Windows Store en alle andere Metro-apps is gewoon fijn met deze muis.

Precisie
Hoe precies de muis is, hangt helemaal van je zelf af. Met het 'Microsoft Mouse and Keyboard Center' kan je dit makkelijk instellen. Zelfs het veranderen van de precisie per knop is mogelijk.

Vormgeving
De Wedge is echt heel simpel gehouden, Metro (tja, wat wil je, een muis van Microsoft). De bovenkant heeft een streepje dat onderscheid maakt tussen de linker- en rechterknop van de muis (het duid geen scroll wheel aan, het is bijvoorbeeld mogelijk om volledig aan de linkerkant, op de rand van het vlak, te scrollen). De zijkant is mat zilver met een blinken randje. Op de achterkant staat het nieuwe Microsoft logo (zonder de gekleurde vlakken). En de onderkant heeft enkel een knop om hem aan te zetten, het batterij vak te openen en de laser.

Het batterij vak is weg geborgen in het achterste deel van de muis, er moet an ook een AA-batterij in en dat stuk is daar net dik genoeg voor. Ook nog aan de achterkant zit een groen/rood lampje.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit ziet er ook heel goed uit, als je hem vast houd voelt hij heel solide aan en niet goedkoop. Als je de knop om het batterij vak open te doen aan zet, schuift de linkerkant ongeveer 1,5 centimeter naar voor, ook dan voelt de zijkant gewoon heel stevig aan.

De prijs is dan weer een ander verhaal, de muis koste me namelijk zo'n 70 euro, terwijl ik voor hetzelfde geld 4,67 ander muizen had kunnen kopen. Hoewel het dan wel misschien duur is tegenover de andere, de Wedge doet er zeker niet voor onder wat functionaliteit, bouwkwaliteit en vormgeving betreft.

De Wedge Touch Mouse van Microsoft ziet er niet ergonomisch uit, maar is dat alles behalve. In samenwerking met Windows 8 is de muis echt een geweldig ding. Hoewel hij is geoptimaliseerd voor Windows 8 denk ik ook dat zijn functionaliteit goed van pas komt in Windows 7 en de laatste Mac OS X releases (die ook worden ondersteund).

Heb jij ook een Microsoft Wedge Touch?

"een muis die er niet erg ergonomisch uitziet, maar dat alles behalve is."

Foute zin ? want hier lees ik dat ze er niet ergonomisch uitziet en dat ze ook alles behalve ergonomisch is ...

"een muis die er niet erg ergonomisch uitziet, maar dat zeker wel is." (of zoiets) zou beter zijn ....

Voor de rest wel een duidelijke review !

[Reactie gewijzigd door tsjarlie op 15 november 2012 11:42]

niet erg ergonomish, maar alles behalve dat

De zin is wel zeker correct.
Ben ik niet met je eens verder, ik was in verwarring toen ik die zin las. Maar je bedoeling is verder duidelijk!

Duidelijke review!
Zijn er ook nog multitouch bewegingen mogelijk? (terug in de browser e.d.)