Shuttle SH67H7 Review

ppeatmanNewbie 11 november 2012, 614 views

Shuttle SH67H7

Pluspunten

• stil, klein kastje
  • schroefjes, koelpasta, SATA kabel meegeleverd
  • moederbord compatibel met Ivy Bridge processoren (mits recente BIOS)
  • moederbord ondersteunt VT-X en VT-D (laatste niet getest)
  • on-board ethernet interface wordt ondersteund door ESXi 5.0

Minpunten

• geleverde BIOS ondersteunt geen Ivy Bridge processor
  • flashen van nieuwe BIOS vereist Sandy Bridge processor
  • niet echt goedkoop
  • geen IPMI support om bijv CPU temperatuur uit te lezen

Geen volledige review, maar ik wil wel wat ervaringen delen.

Eerst de positieve kanten: Een mooi, klein kastje en redelijk stil. Bouwkwaliteit lijkt dik in orde en het inbouwen van CPU, geheugen en disk(s) gaat erg makkelijk. Koelpasta, schroefjes en 1 extra SATA kabel worden meegeleverd (1 SATA kabel zit al in de kast voor bijv. de CD-ROM). Werd geleverd met een versie 2 moederbord (nodig voor Intel Ivy Bridge processoren). Ik draai er VMWare ESXi 5.0 op (gratis versie) en die werkt prima. Alleen geen mogelijkheid om in ESXi de CPU temperatuur en zo uit te lezen, maar daar kan ik mee leven.

Nu de wat negatievere kanten: de geinstalleerde BIOS was versie 105 (of zoiets, weet niet meer precies) (dit was in november 2012). Voor een Ivy Bridge processor is BIOS versie 201 of later nodig. Alhoewel die versie al in maart 2012 gereleased is, zat die er dus niet in. Resultaat: met mijn meebestelde Ivy Bridge i5 erin was die zo dood als een pier. Zelfs geen BIOS scherm bij power-on. Voor het flashen van een nieuwe BIOS moet er dus (tijdelijk) een Sandy Bridge processor in. Als je die niet in bezit heb of kan lenen dan heb je dus een probleem. Oplossing: koop een goedkope Sandy Bridge Celeron (G530, G540, G440 enz) of laat het kastje door je leverancier assembleren en laat hen de BIOS flashen.

Heb jij ook een Shuttle SH67H7?