Cowon iAudio M3L 20GB Review

jbvo 24 april 2005, 2.028 views

Cowon iAudio M3L 20GB

Pluspunten

• Zeer lange batterijduur
  • Handige bediening met afstandbediening
  • Degelijke behuizing
  • Goede geluidskwaliteit
  • Handig en snel in gebruik icm Windows

Minpunten

• Afstandbediening zou degelijker kunnen
  • Standaard oordopjes zijn niet echt geweldig
  • Vrij slechte FM-ontvangst

Geluidskwaliteit Score: 5
Eind november vorig jaar heb ik een iAudio M3L besteld. Belangrijke argumenten voor deze keuze waren de lange batterijduur, volledige bediening met de afstandbediening en de features.

De speler
De speler zelf is heel simpel, er zitten 3 grote knoppen op voor nummerkeuze, een volumeregelaar, een modekeuzeknop en een zogenaamde “Hold”-knop. Verder zijn er 3 LED’s voor HDD-activiteit, mode en opladen. Verder is er nog een klein knopje voor hard reset, waar wat moeilijker bij te komen is.
De speler heeft een strak en degelijk uiterlijk. Degelijk is de speler ook werkelijk: krassen of andere beschadigingen komen nog niet voor op mijn M3L voor, terwijl ik al enkele malen de speler samen met sleutels in mijn jaszak heb gestopt.

Afstandbediening en beeldscherm
De volledige bediening met de afstandbediening leek me ook heel handig, ik had hiervoor een mp3-discman, die natuurlijk veel groter was. Het irritante was dan dat deze altijd te voorschijn gehaald moest worden om een ander nummer te kiezen. Bij de M3(L) hoeft dat niet, alle functies zijn te bedienen met de afstandbediening en het (enige) scherm zit ook op de afstandbediening. Sommigen zouden dit als nadeel kunnen zien, want het scherm is erg klein, maar alle nodige informatie past er op en is gemakkelijk te lezen, dus wat mij betreft is dit geen beperking maar juist een voordeel.

De afstandbediening zelf is heel licht en een stuk minder degelijk dan de speler, dit onderdeel is bij mij al wel een beetje gekrast, maar dit valt nog alles mee. De afstandbediening stop ik dan meestal ook niet bij de speler, maar hang ik ergens aan mijn kleding met het klemmetje dat er aan zit. Dit is niet altijd even handig, maar een probleem is het ook niet. Mocht de afstandbediening stuk gaan: een vervangende afstandbediening schijnt vrij gemakkelijk en goedkoop (17,50 euro) te krijgen te zijn, al weet ik hier verder niet veel vanaf.
Aan de afstandbediening is nog wel een ding wat me, vooral in het begin, irriteerde: als de achtergrondverlichting van de afstandbediening aan is, hoor ik een zacht piepje op de achtergrond van de muziek. Als het volume dan heel laag staat (ongeveer 10%) dan overheerst dit piepje. Op dit moment heb ik de speler al een tijdje en heb ik het idee dat het er niet meer is, maar dat kan ook zijn omdat ik er aan gewend ben geraakt.

Batterijduur
Volgens de specificatie van Cowon zou de speler het maar liefst 35 uur uithouden na een keer opladen, wat ik tot dan toe nog niet tegen was gekomen bij een harddisk-mp3speler. Tot nu toe heb ik de speler nog nooit getest op speelduur, maar bij een dagelijks gebruik van 3 à 4 uur, houdt de speler het gemakkelijk ruim een week vol. Dit zou dan neer komen op een batterijduur van 25 tot 30 uur.

Geluidskwaliteit
Hierover kan ik kort zijn: de geluidskwaliteit is prima, zoals bij de meeste spelers. De equalizer heeft een aantal presets, maar is ook gemakkelijk en nauwkeurig handmatig in te stellen. Verder is er nog een aantal opties zoals BBE, Mach3Bass, MP Enhance en 3D Surround, dit zijn enkel mooiklinkende namen voor een aantal opties waarmee je het geluid nog een beetje kan finetunen. Je stelt het een keer in en verder hoef je er niet naar om te kijken.

Andere features
De M3 heeft een FM-ontvanger, maar deze werkt niet echt geweldig. Ik heb enkele keren getest, maar echt goede ontvangst kreeg ik niet. Ik heb het ook vergeleken met mijn telefoon (SE K700i), de ontvangst was bij beiden ongeveer even goed (of beter gezegd: slecht). Op de plaatsen waar ik testte was het overigens vrij logisch dat de ontvangst niet geweldig was: in de trein en op mijn kamer, waar een normale radio met antenne al moeite heeft radio te laten horen zonder ruis. De M3 beschikt ook over een line-in, line-out en een microfoon. De line-in en line-out zijn beide alleen beschikbaar op de cradle of het ander meegeleverde aansluitstuk, de microfoon is ingebouwd op de speler zelf (niet op de afstandbediening). De speler kan opnemen van de line-in, microfoon en van de FM-ontvanger en dit direct encoden naar MP3. De bitrate waarop dit gebeurt kan zelf gekozen worden tot 320 kbps. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk op te nemen van een radio of tv door de line-in aan te sluiten op de hoofdtelefoon aansluiten van die apparaten met het meegeleverde kabeltje. De geluidskwaliteit hiervan is prima, al is het geen CD-kwaliteit.

De speler is gemakkelijk te gebruiken met een computer, zodra je de USB-kabel aansluit, detecteert Windows de speler meteen en kan je er zo bestanden naar toe slepen. De M3 is dus ook gemakkelijk te gebruiken als externe harde schijf voor in noodgevallen. De speler ondersteunt USB2.0, dus het kopiëren van veel muziek is zo gebeurt, 3 GB staat er in ongeveer 4 minuten op (geen nauwkeurige test).

Zoals je waarschijnlijk wel gemerkt heb tijdens het lezen, ben ik erg tevreden met deze speler, vooral vlak na de aankoop twijfelde ik heel erg of ik wel de goede keuze had gemaakt, maar de 340 euro die ik er voor betaald heb zijn het zeker waard geweest, ben ik nu van mening. Ik gebruik de speler dagelijks enkele uren, vooral in de trein en dan werkt het perfect, vooral in combinatie met de oordopjes die ik erbij heb. Ik heb er overigens wel aparte dopjes bij gekocht, want de originele dopjes (Cresyn AXE-599) pasten bij lange na niet in mijn oren, ze zijn namelijk erg groot.

• Sony MDR-EX71SL
  • Windows 2000

Heb jij ook een Cowon iAudio M3L 20GB?

ik snap ook niet dat je direct kan zeggen dat de radio ontvangt zo slecht is als zelfs je gewone stereotoren met antenne al moeite heeft en de kwaliteit op dat moment vergelijkbaar is. ik zou zeggen dat de fm kwaliteit dan toch wel goed is. en in de trein hangt het meer van je locatie af dan aan de speler.
de iAUDIO M3 heeft overal vrij zwakke ontvangst. Je kan de ontvangst wel een pak verbeteren door de afstandsbediening af te koppelen, dan wordt de ontvangst wel degelijk.
Volgens mij zit de atenne in de afstandbediening. Beweeg maar eens heen en weer en hou hem eens hoog in de lucht. :)
Zoals bij elke portable radio wordt het snoer van je koptelefoon (en ook de AB als je die ertussen hangt) gebruikt als antenne. Hou je snoer maar eens schuin hoog in de lucht, je zult zien dat de ontvangst verbeterd
Waarom zijn de standaard oordopjes niet geweldig? Ik vind die Cresyn-dopjes namelijk prima: ze zijn helder en het geluid dat eruit komt is gewoon goed. Dat ze toevallig niet in jouw oren passen, jammer, maar volgens mij kun je daar de kwaliteit van oordopjes niet op afrekenen.