Asus VivoTab RT incl. Docking station Grijs Review

joblamie 4 januari 2013, 10.418 views

Asus VivoTab RT incl. Docking station Grijs

Pluspunten

• Prachtig 'dun' design
  • Tablet zelf voelt lekker licht aan
  • Windows RT is écht Windows (best veel mogelijk in Desktop Mode)
  • 16:9 beeldverhouding ideaal voor video's
  • Lange accuduur dankzij keyboard dock
  • Lichter, dunner en compacter dan de Surface RT

Minpunten

• Windows RT is écht Windows (kan wel eens vastlopen)
  • Geen native USB poort op de tablet zelf
  • Maximaal volume tamelijk laag
  • 16:9 beeldverhouding voelt vreemd aan in de hand
  • Weinig apps beschikbaar voor Windows RT

Design en ergonomie
De Asus Vivo Tab RT heeft een beeldverhouding van 16:9. Vrijwel alle Windows tablets zullen deze beeldverhouding hebben. Ter vergelijk: De iPad heeft een beeldverhouding van 4:3. Omdat het er wat raar uit ziet zul je een Windows tablet met 16:9 verhouding veel minder snel in portrait mode houden. De 16:9 verhouding van Windows tablets is wel even wennen. Zo ontzettend breedbeeld houdt best wel apart vast, maar is natuurlijk ideaal voor video's met diezelfde beeldverhouding.

Als je het ding overigens aan iemand laat zien, dan zegt iedereen dat hij ongelooflijk dun is. Dat is ie ook wel, maar niet veel dunner dan andere tablets. Dit komt door de afgeronde hoeken en de kleur van de tablet waardoor ie optisch veel dunner lijkt dan andere tablets.

Beeldkwaliteit
Verder is hij wel opvallend licht en de schermkwaliteit is mooi met goede kijkhoeken. De resolutie is daarentegen natuurlijk niet de allerhoogste, dus met name tekst is niet zo scherp als op bijvoorbeeld de Retina iPad. Foto's en video's daarentegen zien er prachtig uit met kleuren die erg natuurlijk overkomen. Het maximale geluid had wat hoger gemogen vind ik, maar de kwaliteit van het geluid (stereo speakers) is meer dan acceptabel.

Geen USB
Ondanks dat er een dockconnector-2-usb adaptertje wordt meegeleverd vind ik het wel een doodzonde dat er geen native USB poort op de tablet zit. USB is gewoon onlosmakelijk verbonden met een op Windows gebaseerde tablet, met name vanwege de bestandsbeheer (Windows Verkenner) mogelijkheden. Nu moet ik altijd óf de keyboard dock óf het adaptertje mee hebben en dat is gewoon niet handig. Asus had een native USB poort op de tablet zelf moeten hebben. Klaar.

Keyboard dock
De keyboard dock doet zijn werk goed. Het formaat is in het begin wel even wennen, want het is relatief klein natuurlijk. Maar als je lekker aan het typen bent (zoals nu, in deze korte review) dan wen je er binnen een paar minuten aan en tikt het lekker door.

Hoewel de tablet zelf al erg mooi oogt; Als je hem aansluit op het keyboard dock dan is het echt een sexy apparaat. Het ziet er uit als een ultrabook met prachtig design, maar dan natuurlijk ietsjes kleiner. Ik vind bijvoorbeeld de Microsoft Surface ook echt een prachtig apparaat en de Touch Cover en Type Cover erg vernuftig, maar de Asus wint het qua 'sexyness' toch echt op dit terrein. Het design wekt ook echt interesse bij mensen en al helemaal als je opeens een scherm lostrekt van het toetsenbord. Dat is natuurlijk helemaal een 'Wow!' moment ;-) Ik weet dat het design niets nieuws onder de zon is omdat de eerdere Transformers van Asus een soortgelijk design hadden, maar het is ook die Modern UI van Windows RT die het compleet maakt en interesse wekt bij mensen.

En niet te vergeten: De keyboard dock heeft een eigen accu, waardoor je veel langer met je tablet kunt werken dan de gebruikelijke accuduur.

Windows RT
Ik kan melden dat Windows RT gewoon écht de volledige Windows is. Geen uitgeklede versie. Alles is aanwezig. De enige en natuurlijk belangrijke beperking die Windows RT heeft (duh) is dat je geen x86 legacy applicaties kunt installeren. Natuurlijk maakt die beperking Windows RT (heel) anders in gebruik dan Windows 8, maar laat duidelijk zijn dat dit het ENIGE verschil lijkt te zijn. Microsoft heeft voor henzelf een uitzondering gemaakt door met Windows RT een vrijwel volledige versie van Office 2013 mee te leveren. Office 2013 voor Windows RT is absoluut geen Modern UI (voorheen ‘metro’) app, maar een legacy applicatie die volledig draait in Desktop Mode.

De standaard build-in remote desktop functie (mstsc.exe) in Windows is ook in Windows RT gewoon aanwezig, wat ik zelf erg prettig vind. Hiermee kun je connecten met vrijwel iedere Windows machine. In diverse media is gemeld dat de mogelijkheden van de Modern UI Remote Desktop app zeer beperkt zijn omdat je alleen zou kunnen connecten met Windows Server 2008 clients, maar dan gebruik je toch gewoon de mstsc.exe in Desktop Mode? Ideaal. Ik heb bijvoorbeeld ook mijn NAS en wat andere gedeelde schijven als netwerkschijven toegevoegd aan 'Deze Computer' wat deze makkelijk toegankelijk maakt. Je kunt dit vervolgens ook weer 'vastmaken aan start' waardoor je vanuit de Modern UI interface ook in 1 keer naar zo'n schijf kunt gaan. Heerlijk, dit zijn de dingen die ik echt miste op de iPad en bijvoorbeeld de Asus Transformer Prime (Android) die ik ooit had.

Het feit dat ook Windows RT gewoon écht Windows is, brengt legio nieuwe mogelijkheden op tablets die we niet eerder zagen. Dat het écht Windows is merk je aan de kleinste dingen. Bijvoorbeeld als je in Windows RT per ongeluk bijvoorbeeld een bookmark of snelkoppeling verwijdert, dan kun je die nog opvissen uit de prullenbak. Het zijn allemaal van die standaard Windows functies die ik niet persé in Windows RT had verwacht. Een aangename verrassing. Kanttekening aan het geheel is wel dat je ook niet gek moet opkijken als je tablet een keer vastloopt of dat sommige desktop applicaties aangeven 'Reageert niet'. Het is en blijft Windows en het lijkt er op dat binnen de Desktop omgeving applicaties niet automatisch worden gekilled bij teveel geheugen gebruik. Iets dat Modern UI apps volgens mij wel doen.

Kortom: Denk niet dat Windows RT een uitgeklede versie is van Windows 8. Want dat is het niet. En dat maakt Windows RT toch erg interessant.

Weinig apps
Wat wel jammer is, is dat het aanbod aan apps voor Windows RT nog zeer minimaal is. Met name het ontbreken van grote namen zoals Facebook, Twitter, Instagram, etc. is een beetje vervelend. Dit is echter iets dat in de nabije toekomst ongetwijfeld goed gaat komen.

Gebruikersaccounts
En natuurlijk: Eindelijk gebruikersaccounts op een tablet! Nu kan mijn vriendin inloggen met haar eigen Microsoft account en in alle apps lekker ingelogd blijven. Ook heeft zij toegang tot al haar eigen foto's. Je merkt wel dat gebuikersaccounts waarschijnlijk op iOS en Android tablets (hoewel het er wel aan zit te komen in Android) tot op heden nog niet mogelijk zijn, omdat het vrij complex is. Je merkt dat de Asus Vivo Tab ook best wat tijd nodig heeft om te wisselen van account. Het ziet er uit als een zware bewerking. Maar dat het kan is zo prachtig, het biedt legio mogelijkheden waardoor de tablet eindelijk geschikt is voor het hele gezin en iedereen van elkaars bestanden, mail, foto's, voortgangen, etc. wegblijft.

Prijs kwaliteit verhouding
Ik heb de 64GB versie inclusief keyboard dock en die kostte me 729 euro. Dat vind ik best wel heel erg prijzig. Het lijkt er op dat de 32GB versie niet in Nederland verkocht gaat worden. Die zal in prijs een stuk lager hebben gelegen (denk 100 euro) en dat had ik een prima prijs gevonden. De prijs van 729 euro past dan ook wel redelijk goed bij het feit dat je 64GB krijgt en een mooi keyboard dock, maar al er een 32GB versie was geweest met dock, dan had dat mijn keuze geweest.

In de US kun je overigens dit apparaat met 32GB zonder dock kopen voor 549 dollar en als je je aankoopbewijs upload naar Asus, dan krijg je het keyboard dock gratis thuisgestuurd. Deze actie duurt tot eind dit jaar. Asus heeft aangegeven dat deze actie helaas niet geldt in de Benelux, omdat hier de 32GB niet verkocht wordt.

Vergelijking met Surface RT
Naast deze Vivo Tab RT heb ik ook uitgebreid met een Microsoft Surface RT kunnen spelen. Ik was onder de indruk van de premium 'feel' die dit apparaat heeft en natuurlijk de innovatieve kickstand, maar ik moet toch zeggen dat de Vivo Tab RT mij toch een stuk beter bevalt. Deze voelt namelijk veel compacter, lichter en dunner aan. De Surface RT is in vergelijking met de Vivo Tab RT echt 'bulky' en lang niet zo handzaam. Qua prestaties zijn ze vrijwel identiek en ook in de beeldkwaliteit merkte ik geen duidelijke verschillen op.

Heb jij ook een Asus VivoTab RT incl. Docking station Grijs?

Ik heb hem vandaag in Duitsland gekocht bij de media markt. Volop beschikbaar daar.
Voor mij zijn het de bouwkwaliteit en 3g geweest welke de doorslag gaven. Ook de Samsung smart pc was aanwezig, maar deze voelde toch minder goed aan.
Naast deze heb/had ik een iPad 3, het verschil qua resolutie is wel te zien maar is lang niet zo slecht als gedacht. Ook de performance van de tegra 3 is tot nu toe zeker niet slecht te noemen! Kortom, ik ben een tevreden gebruiker 😃
Specificaties melden dat het een intel atom z2760 geen tegra 3 :P. Ben zeer beneuwd hoe deze presteert
De RT tablets hebben ARM processors en dit model draait wel degelijk op de Tegra 3. De Acer W510 draait bijvoorbeeld wel op een Atom en heeft de volledige Windows 8 als OS.
Prima review. Leest goed weg en geeft informatie waar ik als potentiële Windows 8/Windows RT tabletkoper naar op zoek ben. Heb overigens wel het idee dat je review niet bij het juiste artikel staat. Je review gaat over de VIVO RT tab, maar staat nu onder de Vivo Tab. Aangezien Office 2013 meegeleverd is, en je ook geen USB 2.0 poort hebt, is het wel duidelijk dat je de RT-versie hebt.
In de desktop modus, zit daar nu een volledig werkende internet explorer in of niet dus incl flash player java ed , heb op een windows 8 pro tablet mogen spelen waarin dit dus wel zit en vind dat dus erg vertrouwd aanvoelen , omdat dit in windows 7 (en ervoor ) ook gewoon werkte en ik dit in de andere bestuurs systemen mis
Klopt, dit is een review van de Asus Vivo Tab RT, helaas kan ik dit niet aanpassen. Daarom heb ik bovenaan maar duidelijk vermeld dat deze review over de RT versie gaat.

In desktop modus zit een desktop versie van Internet Explorer, maar die kan niet van alle websites flash afspelen. Microsoft hanteert een whitelist waar sites op staan waarvan Windows RT flash afspeelt. Grote internationale websites staan daar op, maar bijvoorbeeld een website als Dumpert weer niet. Er is overigens een relatief simpele 'hack' waarmee je de whitelist van Micosoft kunt aanpassen en er andere sites aan kunt toevoegen.

Volgens mij is deze Vivo Tab RT overigens heel slecht verkrijgbaar in Nederland.

[Reactie gewijzigd door joblamie op 25 november 2012 11:46]

Top, bedankt voor de review. Ik ben op zoek naar een niet-RT variant helaas maar het geeft me wel een indruk van de kwaliteit van de producent. Aangezien Tweakers het nalaat om het selecte aantal tablets welke er nu zijn eens onder de loep te nemen moeten we ons oordeel maar vormen aan de hand van jullie early adopters.

Dank hiervoor!

Je karma is overgemaakt :)
Kan je kijken of je de review bij het goede product kan plaatsen: pricewatch: Asus VivoTab RT Grijs (incl. Docking station)
agreed, nu staat deze review bij de verkeerde tablet....
Inmiddels is dit opgelost.
Al geprobeerd een minuut nadat deze review online stond, maar helaas. Hiervoor zijn geen mogelijkheden op Tweakers :-)

Edit: Ik zie dat de review inmiddels toch onder het juiste product is geplaatst door Tweakers waarvoor mijn hartelijk dank. Verder heb ik nog een kopje toegevoegd, namelijk een korte vergelijking tussen de Vivo Tab RT en de Microsoft Surface RT.

[Reactie gewijzigd door joblamie op 4 januari 2013 12:20]

De review is handmatig alsnog aan het juiste product gehangen. Helaas is er nog geen mogelijkheid om dit zelf te kunnen doen.
Mooie review. Sinds kort ben ik ook eigenaar van de Asus VivoTab RT en ben hier zeer tevreden over!
Het jammere aan RT is dat je geen .exe's kunt draaien. Maar dit is dan ook het enige minpunt.
Ik had een Surface RT, en het niet kunnen installeren van programma's werd voor mij uiteindelijk toch een te groot probleem. Dus de Surface verkocht en hiervoor een Asus Vivotab Smart gekocht. Die is grotendeels vergelijkbaar met deze RT, alleen heeft de Vivotab Smart de volledige Windows 8 versie. Ideaal!

Dus voor degenen die uitkijken naar zo'n tablet, maar ook bedenkingen hebben over de Windows RT: Kijk eens naar de Vivotab Smart.

Grappig genoeg ben ik na deze Vivo Tab RT ook overgestapt naar de Vivo Tab Smart. Ik vond het een prachtig apparaat met inderdaad meer mogelijkheden, maar helaas bleek de coating van de behuizing na enkele weken al af te bladderen. Een bekend probleem met deze ietwat mat en stroef aanvoelende behuizing die bijvoorbeeld ook gebruikt wordt voor de HTC 8X smartphone. Buiten de bouwkwaliteit om is de Vivo Tab Smart echter inderdaad een prima alternatief als je de installatie van x86 desktop apps toch begint te missen onder Windows RT.