Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

MDtje 1 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.906 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand, knoppen zijn gemakkelijk te bedienen.
  • Dpi knoppen aan bovenzijde muis
  • Dpi led indicatie
  • 3 jaar garantie
  • Gemakkelijk instelbaar gewicht
  • Gewichtjes standaard meegeleverd
  • Voelt stevig aan
  • Zeer nauwkeurig
  • Rubberachtige griplaag

Minpunten

• Scrollknop moeilijk in te drukken
  • Dpi settings niet onthouden na restart
  • Laatste 2 dpi settings alleen als setpoint is geïnstalleerd

Algemeen
Ik heb deze muis gekocht omdat ik veel game en me begon te ergeren aan mijn vorige muis (goedkoop Logitech muisje) waarbij de pointer vaak verschoot naar een hoek van het beeld. Ik heb deze muis verkozen boven de Razer Copperhead omdat hij beter in mijn hand ligt. (In deze review haal ik ook de Razer Copperhead wel eens aan, want mijn broer heeft deze en die ligt dus praktisch naast me)

Ergonomie
De vorm van de muis is erg prettig voor mensen met redelijk grote handen. De duimknoppen aan de zijkant zijn gemakkelijk te bedienden. Het scrollwiel kun je gemakkelijk bedienen voor zowel de horizontale als de verticale scrollfuncties. Het indrukken van de scrollknop gaat helaas wat minder makkelijk. Je moet redelijk hard op de scrollknop drukken voordat hij klikt. (ten opzichte van zowel de Razer Copperhead als mijn vorige budget muisje) Gelukkig is dit wel iets wat na verloop van tijd begint te wennen en waarschijnlijk wordt het ook na gebruik wel wat soepeler. Ik kan er na 2 dagen gebruik inmiddels al een stuk beter mee werken dan toen ik hem pas kreeg. Een groot pluspunt wat ik opmerk aan deze muis ten opzichte van de Razer Copperhead zijn de knoppen om de dpi in te stellen. Deze zijn bij de Logitech G5 geplaatst onder het scrollwiel aan de bovenkant van de muis waardoor ze gemakkelijk tijdens gebruik te bedienen zijn. De Razer Copperhead heeft in plaats van 2 knoppen (dpi verhogen/verlagen) 1 klein knopje op de onderkant van de muis. Hierdoor kun je bij de Copperhead dus niet gemakkelijk een andere dpi setting kiezen omdat je je muis eerst moet optillen om bij het knopje te kunnen. Omdat je bij de Copperhead maar 1 dpi knop hebt is het ook lastig als je net een stand te ver klikt, waardoor je de overige 4 standen moet doorlopen om weer uit te komen bij de gewenste stand.

Functionaliteit
Ik ben erg positief over de ledjes aan de bovenzijde van de muis waarop je gemakkelijk kunt zien welke dpi setting je geselecteerd hebt. Dit mis ik bij de Razer Copperhead. Op andere punten wint de Copperhead het wel weer van de G5. Een groot nadeel aan de G5 vind ik namelijk dat hij na een herstart automatisch de gemiddelde dpi stand (800dpi geloof ik) selecteert, waardoor je dus elke keer weer de dpi stand moet instellen. De Copperhead onthoudt gewoon welke dpi stand ingesteld is en gebruikt deze stand na een herstart weer. Bij de G5 vind ik de standaard 3 dpi settings ook erg jammer. Je hebt bij de G5 wel degelijk 5 dpi standen, maar de laatste 2 standen worden pas beschikbaar nadat je de Logitech setpoint software hebt geïnstalleerd. Waarom ze die laatste 2 dpi standen niet ook gewoon standaard beschikbaar hebben gemaakt is voor mij een raadsel. Hierdoor heb ik dus in Linux, waar ik geen setpoint software heb, maar 3 standen voor de dpi. De Copperhead heeft out-of-the-box wel gewoon alle 5 dpi standen.

Het systeem met de aanpasbare gewichtjes is een leuke gadget. Het staat in ieder geval erg leuk zo'n set gewichtjes in een mooi vormgegeven doosje. Het nut van de gewichtjes ben ik alleen nog niet van overtuigd. Wanneer je de gewichtjes er net instopt merk je wel degelijk een verschil en vind ik het lekkerder gamen met wat gewicht. Wanneer je echter een half uur of 3 kwartier gamed dan raak je al snel gewend aan het gewicht, door deze gewenning merk je op de lange duur volgens mij nagenoeg geen verschil meer. Bij echt lange gamesessies zou ik zelfs aanraden om de gewichtjes helemaal links te laten liggen. Het meeste verschil blijf je merken tijdens het optillen van de muis en volgens mij is het gebruik van veel gewicht redelijk rsi bevorderend.
Wel is het gewichtsysteem bij de G5 beter geregeld als bij de Copperhead. Bij de Copperhead moet je namelijk de gewichtjes nog erbij kopen en moet je je muis openschroeven voor het toevoegen van de gewichtjes. (waarna het nog maar de vraag is of je nog garantie hebt)

Ik heb de revisie van deze muis, de 2007 editie dus. Deze is in tegenstelling tot de oudere G5 wel uitgerust met 2 duimknoppen, wat uiteraard erg welkom is. Goede zaak dat ze naar de consument luisteren bij Logitech :)

Precisie
De precisie van deze muis is uitstekend. Zowel voor gaming als voor fotobewerking is deze muis dankzij zijn dpi standen uitstekend te gebruiken. Zoals verwacht zijn ook de problemen met mijn vorige muis (het verschieten van de pointer naar de hoeken) verdwenen.

Vormgeving \ Bouwkwaliteit
De muis heeft een fijn aanvoelende rubberachtige griplaag bovenop wat erg prettig is. De blauwe 'cracked earh' print bovenop vind ik persoonlijk niet erg mooi, maar ziet er in het echt toch mooier uit dan dat ik verwacht had na het bekijken van de afbeeldingen op internet. Verder voelt de muis erg stevig aan, niets rammelt en zelfs de gewichtjes zitten stevig in een houdertje in de muis.

Drivers en ondersteuning
Het is zoals genoemd jammer dat functies pas beschikbaar komen na het installeren van de drivers, terwijl dit volgens mij ook hardwarematig wel te regelen was. Met ondersteuning heb ik nog geen ervaring gehad, maar de muis komt standaard met 3jaar garantie wat wel welkom is bij een muis van deze prijsklasse.

De muis is tegenwoordig voor zo'n ¤45,- te krijgen wat ik een vrij nette prijs vind voor het product wat je krijgt. Daar komt bij dat de muis standaard 3 jaar garantie heeft, waardoor je dus minimaal 3 jaar verzekerd bent van een goedwerkende muis. Als je het zo bekijkt heb je voor ¤15,- per jaar een muis van zeer hoge kwaliteit. Eigenlijk een koopje..

Tot slot
Ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop. Het is een erg fijne muis en doet wat hij moet doen. Natuurlijk zijn er nog wel een paar puntjes die verbeterd kunnen worden, maar ondanks dat blijft dit voor mij de beste muis die op dit moment verkrijgbaar is.

Wel zou ik aanraden om bij de aanschaf van een dergelijke muis direct een goede muismat aan te schaffen om het maximale uit je muis te halen. Ik heb de Revoltec Gamepad precision advanced tegelijkertijd aangeschaft en dit scheelt een hele hoop vergeleken met mijn oude muismat. De muis vliegt over deze mat.

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Mooie review!
Ik heb slechte ervaring met de Setpoint software. Ze vreet mi erg veel processor tijd en loopt zo nu en dan spaak om duistere redenen (Windows XP) Verder leverd de software A: toegang tot functies die je ook standaard beschikbaar zou willen hebben
B: net weer niet al die functies die je zou verwachten! (bijv. beperkte funcgties toe te wijzen aan beperkte knoppen) Hiervoor zijn gelukkig al wel weer tweaks te googlen.

Ik gebruik veeel spul van Logitech. Ik vind het erg mooi maar er ontbreekt altijd net wat aan. Waarom staat er bijvoorbeeld zelden op het spul de 'eenvoudige marktnaam' waaronder het verkocht word! Zou zo vaak even handig zijn.
Wat is dit ook al weer voor muis? de VX, MX, ... Oh het is de M-RBQ124, dus een ....
Mooie review, maar ben het niet met je negatieve punten eens. De scrollknop klikt hier gewoon makkelijk (heb de muis nu bijna een jaar in gebruik). Het gaat gewoon soepel en makkelijk net als de muis die ik hiervoor had (een MX510). Jij zegt dat de DPI instellingen worden vergeten na een reboot. Bedoel je hiermee de 2 extra in te stellen dpi standen? Ik heb hier zelf nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb nog eens goed gekeken, maar mijn stelling klopt inderdaad niet helemaal. Ik heb hem standaard op de hoogste dpi setting staan en na een reboot staat hij wel degelijk weer op de middelste stand. Voor het inloggen veranderde ik tot nu toe dan zelf mijn dpi stand al, maar ik heb nu gezien dat nadat ik inlog hij ook automatisch mijn dpi stand weer pakt. Blijkbaar wordt deze dpi stand onthouden in de setpoint software van logitech. Helaas heb je hier weinig aan als je de software niet geinstalleerd hebt en ook in Linux mag ik dus nog steeds mijn dpi stand handmatig verhogen.

En over de scrollknop.. ja misschien is dit per muis wel een beetje verschillend(/afwijkend) ofdat het na verloop van tijd soepeler word. Jij hebt hem ook al bijna een jaar en ik nog maar net.

;) Bedankt voor je reactie

[Reactie gewijzigd door MDtje op 1 maart 2008 14:12]

De vergelijking die je maakt met de Razer Copperhead op het gebied van gewichtjes vind ik ook een beetje raar. Je stelt daar dat je de Copperhead moet openschroeven als je gewichtjes wil toevoegen. 8)7 Volgens mij is het idee bij een Copperhead dat je het maar gewoon moet doen met het gewicht dat je in je hand hebt, en dat het helemaal niet de bedoeling is dat je dat ding openmaakt :+ Misschien kan je daarom beter zeggen: De Razer Copperhead heeft helemaal geen enkele ondersteuning voor toename danwel afname van gewicht.

Verder een goede, duidelijke review ;)

[Reactie gewijzigd door Supremes op 1 maart 2008 16:18]

Nee dat heet pro-tools :)
Zoals mezstah al aanvult is de razer copperhead wel degelijk te verzwaren met gewichtjes. Hiervoor moet je de Pro-tools appart aanschaffen. Linkje naar de pricewatch: pricewatch: Razer Copperhead Pro-Tools
Ik heb de G5 zelf meer dan twee jaar gebruikt en ben het met je kritiek op de moeilijk in te drukken scrollknop eens. Ik zou het zelf alleen uitdrukken als: "Scrollknop moeilijk in te drukken zonder aan het wieltje te draaien". De knop zelf is niet moeilijk in te drukken, het is alleen zo goed als godsonmogelijk om hem recht naar beneden in te drukken zonder een stukje te scrollen. De muis (ervaarde ik tenminste) scrolled namelijk al een héél klein stukje voor de daadwerkelijke "click" van het wiel.
Zou je een foto van de onderkant (de glide pads) kunnen posten?

Denk dat dit em is : http://images.sudhian.com...roundup.logitechg5.04.jpg

[Reactie gewijzigd door bbr op 8 juli 2008 12:21]

;) Even snel een foto voor je toegevoegd.
Glides zijn gelijk aan de G5 eerste editie (herkenbaar aan oranje weight cartridge) waarvan jij een afbeelding had.