PNY GeForce 8 8800GTS PCI-E 512MB Review

DarkBlaze 2 maart 2008, laatste update op 3 maart 2008, 2.752 views

PNY GeForce 8 8800GTS PCI-E 512MB

Pluspunten

• 3 jaar garantie
  • Stil
  • Snel
  • Clocked goed over

Minpunten

• Prijs/Prestaties iets minder dan de 8800GT
  • Weinig extra's

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Intro
Eerst had ik een MSI 8800GT OC besteld maar naar ongeveer 1 maand wachten en nog steeds geen leveringsdatum of iets dergelijks en de lancering van de 8800GTS 512MB maar besloten om hem om te ruilen voor een 8800GTS als deze wel leverbaar zouden zijn. En aangezien deze kaart als eerste leverbaar was en op voorraad bij de winkel waar ik mijn 8800GT had besteld is het dus deze geworden aangezien de rest niet zo snel geleverd kon worden.

De systemen
Ik heb deze kaart in 2 systemen gebruikt namelijk een AMD en een Intel systeem.

Oude systeem:

Intel E2160 @ 3.0GHz
MSI P7N SLI Diamond
4GB Team Xtreem Dark PC6400 C4
Western Digital 5000AAKS + Western Digital 3200YS + Western Digital 1600JD
Cooler Master Real Power Pro 700W voeding (zie mijn andere review)
Cooler Master CM-690 Kast

De videokaart
De videokaarten zijn niet PNY branded maar hebben de Nvidia stickers er op zitten, je zou dus ook niet kunnen achterhalen dat ze "door PNY gemaakt" zijn. Wat je meteen op valt is de gekantelde fan en hoe groot de kaart eigenlijk is. Helemaal in vegelijking met mijn oude kaart een 7950GT 512mb. In mijn oude PC paste de kaart nauwelijks ik moest mijn hardeschijven verplaatsen omdat het anders niet paste. In mijn huidige kast past hij wel maar die is ook erg ruim.

Featureset
Alles wat je mag verwachten van een dergelijke kaart zit er op, alleen mist hij DX10.1 ondersteuning en dat is dan weer jammer maar op het moment zijn er toch nog helemaal geen spellen die hier gebruik van maken. Tegen de tijd dat die er zijn is deze kaart waarschijnlijk toch al te langzaam om die in alle glorie te kunnen weergeven.

Prestaties
Met het AMD systeem vielen de prestaties erg tegen daarom heb ik besloten mijn pc te upgraden naar het huidige systeem alleen wacht ik nog op de Q9450 dus zolang een E2160 als vervanging. Games zijn gebenched met FRAPS.

AMD systeem:
7950GT: 4500 punten
8800GTS: 8500 punten

Intel systeem:
Niet overclocked (E2160 @ 1.8GHz)
8800GTS: 8038 punten
8800GTS SLI: 8286 punten
Call of Duty 4 (16x AF 4xAA 1680x1050 max stettings)
8800GTS: Morgen
8800GTS SLI: Min 30 Max 190 Gem 92.559
UT3 met 32 bots warfare, Avalanche @ max settings
8800GTS: Morgen
8800GTS SLI: Min 6 Max 61 Gem 35.145

Overclocked (E2160 @ 3GHz):
8800GTS: 11700 punten
8800GTS SLI: 12792 punten
Call of Duty 4 (16x AF 4xAA 1680x1050 max stettings)
8800GTS: Min 29, Max 168, Gem 68.86
8800GTS SLI: Min 52 Max 315 Gem 130.496
UT3 met 32 bots warfare, Avalanche @ max settings
8800GTS: Min 30 Max 63 Gem 53.837
8800GTS SLI: Min 31 Max 63 Gem 49.387

Uit deze resultaten blijkt dus dat het zeer belangrijk is dat je een snelle processor hebt om het onderste uit deze kaarten te halen.

Overclocken
Ik heb de kaart al een klein stukje overgeclocked vandaag maar hij was erg CPU gelimiteerd had ik het idee, ik ging namelijk van 11500 naar 11700 punten in 3dmark, wat wel als voordeel neergezet mag worden is dat ik de koeler nog steeds niet hoorde! zelfs niet na 2 rondjes 3dmark06. En dan nu de overclock zelf, Core op 730MHz Shades op 1825MHz en RAM op 2000MHz. Verder dan dit heb ik nog niet geprobeerd maar dat ga ik morgen zeker doen.

Beeldkwaliteit
De videokaart geeft een mooi scherp duidelijk en helder beeld, AA en ook AF is net weer iets beter dan bij mijn 7950GT en heeft ook minder effect op de videokaart.

Drivers
Rond de drivers zit alles wel goed, ze werken prima en ik heb er nog geen problemen mee gehad op zowel XP x64 als gewoon XP. Vista heb ik nog niet geprobeerd omdat ik het maar een lastig OS vind mede omdat ik met oude software moet werken en die werkt daar niet op.

Geluid en warmte
De videokaart zit idle zo rond de 30 tot 40 graden als de fan op 30% draait, op deze stand hoor je hem gewoon niet en is hij lekker stil. Zelfs onder het gamen hoor ik de videokaart niet dan stijgt de temperatuur wel tot zo ongeveer 70 graden maar dit is nog steeds ruim acceptabel.

Ik heb er in het begin direct toen hij te koop was meer voor betaald dan de gemiddelde 8800GTS 512mb maar hier staat wel tegen over dat hij bijna direct leverbaar was en er 3 jaar garantie op zit wat ook wel handig is. Je krijgt er verder ook niets geks bij alleen een paar simpele dingen namelijk, een driver cd, tv-out kabel een case badge en dat was het.

Conclusie:
Je krijgt een zeer snelle en degelijke kaart voor een redelijk goede prijs. Hij kan meekomen met de 8800Ultra vooral als je hem overclocked en kost toch een stuk minder geld. Om de accessoires hoef je deze kaart niet te kopen want dan zit je verkeerd.

Edit:
Paar typ en stijl foutjes verbeterd etc. Ook vysnc even duidelijker aangegeven aangezien mensen hier blijkbaar nog steeds over heen lezen ;)

Update
Ik heb geprobeerd om SLi aan de praat te krijgen maar de drivers van Nvidia werken niet echt mee, ze blijven aangeven dat ik de kaarten in minimaal een slot met 4x bandbreete moet doen, maar ze zitten in twee 16x 2.0 sloten dus ik snap er niet veel meer van. Dus als iemand enig idee heeft: Laat het even weten

Update 2
XP Prof 32bits even geinstalleerd en hier op doet SLI het wel dus het is blijkbaar een driver probleem en waardoor het komt weet ik niet en ik zou het toch graag oplossen maar goed, ik ga even verder met updates etc installeren. Ondertussen bijna alle benchmarks afgemaakt en de laatste paar ga ik morgen doen. Verder weet ik nog steeds niet waarom SLI niet wil werken onder XP x64.

Heb jij ook een PNY GeForce 8 8800GTS PCI-E 512MB?

Een goede review van een produc! Fijn dat je het getest hebt op twee systemen, dat geeft een goede overall indruk. Ik hoop snel wat te horen over de overclocking!

Even offtopic: wat zit er een gigantisch verschil tussen de prestaties in een AMD systeem en Intel systeem!
Dit is ook niet zo gek, mijn Athlon X2 4200+ wou niet verder dan 2.3GHz en de E2160 draait op 3GHz. 3dmark06 is heel erg CPU afhankelijk en scoort daarom dus ook veel beter.
En aangezien een Core 2 Duo op 2.4Ghz al sneller is (meestal) dan een AMD 6000+ is dit al helemaal niet gek :)
Prima review, Darkie...

Wat betreft het niet arriveren van de 8800GT OC, dat komt doordat NVidia 2 maand geleden heeft besloten om de fabrieks-overclocked exemplaren te blokkeren, wegens vrees van teveel schadeclaims.

Volgens NVidia zitten de factory-overclocks té dicht bij hun uiterste limiet, waardoor 'handige harry's' die thuis nog wat willen bijklussen aan de reeds overclockte kaart, het risico lopen het kleinood in 1-2-3 op te fikken... vandaar de blokkering. Ikzelf had een 8800GTS OCexemplaar van Point Of View, waar out-of-the-box iets mee scheelde. Een vers exemplaar was echter niet meer te krijgen volgens PoV, vanwege de hogervermelde reden. Nu heb ik een Asus EN8800GTS...

JJ
Volgens mij was een van de redenen dat de nieuwe G92 core (nieuwe 8800's) niet overgeklokt mochten worden omdat ze dan te snel richting GTX/Ultra niveau gingen presteren en dit de verkoop zou belemmeren.
leuke review, temps e.d. bij OC instellingen zou fijn zijn, maarja, wellicht vanavond meer;).
de reden dat hij bij COD4 niet meer dan 60FPS doen is omdat je wellicht je V-sync aan het staan, als je deze uitzet zal je wss een hoger aantal fps hebben.
Mooie review! ik vind de 8800gts512 altijd iets weghebben van een tarantula met die gedraaide fan zo.
Ik wil ook graag die 8800GTS 512Mb in SLI zette alleen ben ik aan het uitzoeken of mijn voeding dit wel aankan. Een Zalman ZM600-HP 600 Watt. Ik ben al de hele dag aant surfen of ik ergens kan uitlezen of ik dat kan trekken ja of nee. Iemand toevallig ervaring hier mee of dit gaat werken?
Dat gaat gewoon werken hoor, dat zou geen probleem moeten zijn met 600W heb je zelfs nog wel een aardige marge over.