Linksys X3000 Annex A Review

broekemaNewbie 9 november 2012, 315 views

Linksys X3000 Annex A

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 3

Ik heb in Februari 2012 een Linksys X3000 aageschaft. Hoewel dit op papier een prima router is, laat de firmware grote steken vallen. Sinds de aanschaf heb ik drie verschillende firmware versies op deze router getest. De laatste firmware (1.0.4) was de druppel die de emmer deed overlopen. Tijd dus voor een (helaas negatieve) review.

Voor mij het grootste probleem is dat het met grote regelmaat voorkomt dat LAN en WLAN elkaar niet meer kunnen bereiken. Vaak is een reboot van de router voldoende om dit te herstellen, maar dit maakt het WLAN deel van de router voor mij onbruikbaar. Dit probleem is bekend op de linksys forums, maar tot nu toe is de fabrikant niet in staat gebleken het op te lossen.

Verder is de configuratie van de router niet eenvoudig, ik kreeg het vandaag pas na een paar keer proberen voor elkaar om het IP nummer van de router te veranderen, het ding bleef hardnekkig vasthouden aan z'n oude IP nummer.

De laatste firmware bracht nog een prettige verrassing met zich mee: de betekenis van een obscure beveiligings optie was zonder aankondiging omgedraaid. Sinds de update was het onmmogelijk om op een aantal sites in te loggen (amazon bijvoorbeeld). Het bleek dat authenticatie cookies werden geblocked, en dat in deze nieuwe firmware de optie "Web Filter -> Cookies" moet worden aangevinkt. Niet alleen is dat het tegengestelde van de vorige versie, het is natuurlijk ook onlogisch.

Conclusie: Goede feature set, maar de firmware is om te huilen. Het is, vanwege het ADSL modem, helaas ook niet mogelijk een alternatieve firmware te installeren.

Zijn er ook positieve punten? Nou, misschien 1. Het modem is blijkbaar beter dan die in mijn oude Copperjet. Ik heb sinds ik de X3000 gebruik ongeveer 2Mbps meer snelheid op mijn ADSL2+ lijn dan voorheen.

Heb jij ook een Linksys X3000 Annex A?