Specificaties Losse body, 24,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Sony NEX-7 Zwart Review

D0gtag 8 november 2012, laatste update op 8 november 2012, 2.061 views

Sony NEX-7 Zwart

Pluspunten

• Uitgebreidere knoppen (tri nav interface), welke ook compleet aan te passen is.
  • Uitstekende (high res. oled) EVF en dito scherm in een compacte magnesium omhuizing, maakt het scherpstellen met handmatige lensen leuk.
  • 24MP APS-c CMOS sensor die lightgevoelig is en hoge isowaarde fatsoenlijk afhandeld, 1080p op 60fps
  • Snel opstraten en schieten.
  • Veel keuze in Manual focus lenzen, waaronder de leica lensen. (met adapters uiterraard)
  • Focus pieking dito voor andere nex camera's.

Minpunten

• De nex 7 kan sommige (sommige wide angle o.a.) lensen niet goed aan.
  • EVF soms te gevoelig of juist te ongevoelig waardoor het EVF beeld gaat flickeren. (dit kan mogelijk ook door bril gebruik komen maar aangezien ik altijd me bril om heb en niet altijd last van dit probleem is het moeilijk te testen)
  • Out of the box, onhandig ingesteld na alles zelf ingesteld te hebben werkt het aanzienlijk makkelijker. Het menu systeem is een beetje rommelig, en soms moet je lang zoeken naar waar sommige obscure opties staan aangezien ze alleen werken als weer een andere optie aanstaat. (wat ook het geval bij de andere nex camera's was)

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
De NEX 7 in combinatie met Manual Focus lenzen (na een half jaar gebruik).

Ik had een paar jaar terug genoeg van me DSLR, vooral vanwege zijn volume en massa, dus zocht ik een alternatief en die vond ik in de nex serie. Mijn eerste nex was de 5 in silver. Na een tijd in gebruik te hebben en met de overstap naar analoge lenzen stuite ik op de beperkingen van de nex 5. Een daarvan was het gemis van een viewfinder.

Ik gebruik de nex 7 exclusief met handmatige lenzen dus punten als langzame of snelle autofocus zal ik niet behandelen. Jpeg/HDR ook niet aangezien ik alleen in RAW schiet en HDR functie niet werkt met handmatige lensen.

De nex 7 is klein genoeg om met een enkele strap om me pols gedragen te worden. Wat wel zo handig is voor onopvallende (straat) fotografie.
Dankzij de EVF is het uitstekend schieten in sterk zonlicht, maar in de meeste gevallen voldoet ook het lcd scherm. Het voordeel van schieten met viewfinder is toch ook de stabiliteit die je daarmee hebt, want meeste MF lenzen hebben nu eenmaal geen OSS.

Alle knoppen zitten goed binnen handbereik ook omdat je kan instellen welke knoppen welke functie moeten hebben dus de moeilijkere knoppen zijn voor minder gebruikte functies maar meestel heb je genoeg aan 4 knoppen aangezien de tri nav je laat 'bladeren' door het systeem.

Ik heb met de nex 7 nog nooit de flitser hoeven te gebruiken in donkere situaties (f1.4 lens) hogere isowaarden (boven 1600) geven wel ruis maar dankzij de hoge 24mp zijn die er met lightroom uit te halen en dan downscalen naar 10 of 14 mp groot genoeg voor de meeste prints. En zeker groot genoeg voor facebook :P

De komst van de nex 6 zorgt voor een goed alternatief t.o.v. de nex 7, als je geen 24 mp nodig hebt is de nex 6 even goed met handmatige lenzen. Als je graag handmatig schiet met sony oss lensen bedoeld voor de nex, is het alsnog handig om de tri nav systeem te hebben van de nex 7(aangezien alle sony E-mount lenzen geen diafragma instellingen hebben), anders moet je alsnog in het menu om dat aan te passen op de nex 6.

Heb jij ook een Sony NEX-7 Zwart?

Reviews door de redactie

mooie, bruikbare info! zit ook ernstig te denken aan overstap op een systeemcamera (van en DSLR met zware zoomlenzen). wat voor lenzen gebruik je en heb je ook ervaring in het meenemen naar concerten? Gr. Jurriaan
Ik gebruik alleen maar handmatige lensen en de meeste lensen zijn 20 jaar of ouder. Mijn veelgebruikte lensen zijn de Konica AR: 50mm f1.4, 50mm f1.7, 24mm f2.8, 135mm f2.5, Jupiter 8 50mm f2 en jupiter 9 85mm f2.
Volgende favoriet zal de leica 50mm f2 worden. Ik neem geen lensen mee naar concerten maar wel naar b.v. cafe's in het buitenland. Waar meestel minder licht is dan bij een concert (waar ik aanneem dat het podium wel verlicht wordt)

Op google plus heb ik een community aangemaakt met nex + handmatige lensen, sony zelf heeft overigens ook goede autofocus lensen. (sigma 19, 30mm en sel50f1.8 b.v.) Veel voorbeelden van de verschillende lensen op een nex camera.