Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 245T Zwart Review

EvilPlatypus 2 maart 2008, laatste update op 2 november 2008, 6.272 views

Samsung Syncmaster 245T Zwart

Pluspunten

• goede kleurweergave
  • goede ruimte om zelf de kleurweergave helemaal in te regelen
  • ruime keuze aansluitingen
  • standaard ruim in hoogte verstelbaar

Minpunten

• voet beetje instabiel
  • MPA laat het beeld lichtjes trillen

Na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk besloten voor de Samsung SyncMaster 254T te kiezen als vervanging voor een oude 19" CTR. Ik heb net een nieuw desktop machientje, dus eindelijk mocht dit niet achterblijven.

Ik heb op het werk een aantal Samsung TN gebaseerde schermen staan en die zijn niet slecht, maar voor thuis wilde ik absoluut geen TN. Uiteindelijk is het dus een scherm met S-PVA geworden. Gezien dat er maar een gewone DVI aansluiting op m'n machine zit, heb ik gekozen voor het grootste wat ik daarop kon drukken: 24" dus (je kan een 27" krijgen met exact dezelfde resolutie, maar daar zie ik het nut niet van in).

Eerste indrukken
Het eerste wat opvalt is dat de doos flink uit de kluiten is gewassen. Voor een groot deel is dit toe te schrijven aan de hoeveelheid piepschuim die Samsung om het scherm heeft gedaan, er zat dan ook geen krasje op. Naast het, eveneens forse, scherm bavat de doos een bekopte installatie gids, drivers en een complete handleiding op CD en alle kabels die je nodig hebt om een computer aan te sluiten: DVI, VGA en USB. Een component kabel of HDMI zul je zelf moeten regelen als je die aansluitingen ook wilt gebruiken en dat vind ik prima, het prijskaartje is al hoog genoeg en het is in de eerste plaats een computerscherm voor mij.

Zodra het scherm van alle blokken schuim en plastic is ontdaan staat het op een ruime voet die toch minimaal 10cm de lucht in kan. Dit verstellen gaat traploos en zonder eindige moeite heb je het scherm waar je het hebben wilt. Samsung zou de voet zelf wel ietsje steviger mogen maken, als je aan het scherm zit om het te verstellen, de pivot te gebruiken of om er een usb apparaat in te prikken trilt het wel wat meer dan ik zou willen. ik zal er in elk geval geen USB-sticks in steken, ook omdat de USB poortjes allemaal ver achterop het scherm zitten en niet te zien zijn.

Zo komen we meteen even bij de vormgeving. Wat mij betreft uitstekend! Een mat zwarte behuizing met niet al de dikke randen; veel beter dan dat hoogglans dat je bij de andere series van dit merk ziet. Het scherm komt serieus en zakelijk over en straalt degelijkheid uit.

Aansluitingen en normaal gebruiken
Het aansluiting van het scherm is het gebruikelijk werk: kies de kabel die bij je (computer) past, prik allebei de kanten in de apparaten, steek te stekker in het scherm, haal de schakelaar om (niet vergeten, hij zit naast de stroomkabel helemaal achterop het scherm) en zet computer en scherm aan.

Tot zo ver het niet spannende deel, vanaf hier wordt het alleen maar beter. Het controleren op dode pixels was makkelijk want een Mac start op met een groot wit scherm. Dit maakt ook meteen duidelijk dat ondanks de op papier wat lage lichtopbrengst de helderheid meteen een flinke stoot omlaag zal moeten, je kan er een boek bij lezen en ik draag geen zonnebril achter m'n buro.

Naast helderheid en contrast bied het scherm een ware zee aan instellingen. Uiteraard kun je de helderheid en contrast zelf instellen, maar het scherm is uitgerust met Samsung's Magic Bright met 6 standaard keuzen. Een van de defaults zet ook automatisch de Motion Picture Acceleration (MPA) aan, daarover zometeen meer. Naast de h/c instellingen kun je de color innovation en de color tones veranderen waarbij je uit 3 respectievelijk 7 instellingen kan kiezen of wederom voor custom kunt gaan. De standaard keuzen zijn goed te noemen en voor kantoorwerk vind je hier waarschijnlijk al een goede in. Zelf wil ik naast tikken ook een filmpje kijken en foto's bewerken en dan is het handig dat je tot de individuele RGB waarden mag gaan pielen. Jammer is wel dat Samsung het niet nodig vond om de kleurtemperatuur te vermelden in het OSD, maar daar kan ik prima mee leven.

Uitgebreid gebruiken
Omdat de monitor naast DVI ook een ouderwetse VGA poort heeft kun je twee computers tegelijk aansluiten hierbij is het beeld over de VGA kabel nog steeds ruisvrij maar je ziet wel dat dit komt omdat het scherm ingrijpt. Ik heb voor het gebruiken van meerdere computers een netwerk en kan hier verder niets over zeggen, ik heb maar even snel de kabel ingeprikt om te zien of alles het deed.

Leuker vind ik de optie om via HDMI een DVD/BD speler aan de sluiten of een console via de component ingangen. Als je erg krap zit in de ruimte is het scherm prima te gebruiken als alternatief voor een TV want ghosting heb ik niet kunnen vaststellen en zwart is gewoon zwart. Als alles toch wat te vlekkerig wordt kun je met een druk op de knop de MPA aanzetten. Volgens het boekje zou dit voor dit soort situaties perfect moeten zijn. 'Het zal wel' moet ik eerlijk zeggen, ik zie al geen problemen met de stand uit en het beeld trilt heel lichtjes als je het aan zet. ik zal er nog wel een keertje mee gaan spelen, ook met hd video, maar voorlopig zie ik de meerwaarde van dit onderdeel niet in.

Gewoon een schitterend scherm. Gezien dat het toch een hele smak centen kost heb ik er lang over getwijfeld, maar ik heb nog geen seconden spijt sinds ik de doos open heb. Samsung vervult haar belofte door een degelijk gebouwd scherm met een geweldige kleurweergave te leveren. Het nut van de MPA vind ik twijfelachtig maar het feit dat het er op zit maakt de rest van het scherm er nou niet slechter op. De voet is stevig genoeg voor normaal gebruik en geeft genoeg bewegingsruimte in hoogte, pivot, etc, maar geeft teveel als je het scherm fysiek aanraakt waardoor het scherm wat wil wiebelen als je op een knop drukt of een USB stekker inprikt. Zo heb ik net maar een nieuwe foto toegevoegd en een USB poortje links achterop het scherm gebruikt: je wilt echt het scherm dan vasthouden.

Al met al kan ik dit scherm van harte aanbevelen. Schitterende kleuren, genoeg keuze in aansluitmogelijkheden (waarvan je er 2 tegelijk mbv van PIP kan bekijken) en voldoende instelmogelijkheden om je een week van de straat te houden. Jammer van de voet, maar daar koop je dit soort scherm toch echt niet voor.

• Mac Mini Core2Duo 1.83GHz
  • Linux x86

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245T Zwart?

Goeie review, maar misschien best erbij vermelden dat het een 24inch scherm is???
Dank je, even erin gezet. Dacht dat de meeste mensen wel via de specs pagina op de review zouden komen.
Ik had het door, maar ik kan me inbeelden dat sommige mensen niet meteen google opzoeken om te weten wat voor grootte het scherm heeft
mijn god wat een prijs 800+ euro, dat je dat er voor over hebt.
wel grappig dat je een mini mac hebt met mini keyboard en dan een big-ass screen, ik ben er wel jaloers op eerlijk gezegd ;p

nu ik die foto wat beter bekijk, zie k daar een black lagoon wallpaper met revy =D

[Reactie gewijzigd door sh1nigami op 1 maart 2008 16:49]

Nette review, schept ook wat meer duidelijkheid voor mij aangezien ik deze ook in overweging heb.

PS: Volgende stap een camera die scherpe foto's neemt? :+
Ben ik nou de enige die doorheeft dat er hie gewoon een NSFW afbeelding gepost wordt? :P Niet dat ik er wakker van lig.. maar eh...

[Reactie gewijzigd door Weiman op 2 maart 2008 20:39]

Ik had het zelf niet eens door (desktop wissels elk uur van plaatje en ik heb meer zitten kijken of het scherm was geworden dan wat er nu exact op stond). Voor de zekerheid die met ontblote borsten maar even weggehaald, Revy's blote benen blijven. Hoop dat dit mijn laatste edit blijft.

Even voor de duidelijkheid: Ik zit dit niet te doen om de review maar weer omhoog te krijgen in de lijst, als er optie was om dat vooral niet te doen vinkte ik die wel aan.

[Reactie gewijzigd door EvilPlatypus op 2 maart 2008 21:25]

Daar loopt op het forum al een topic over (over dat onbedoeld kicken door een edit) en dat is al opgepakt door Femme :)