Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart Review

friggler 7 november 2012, laatste update op 10 november 2012, 4.243 views

Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart

Pluspunten

• Goede koeling mogelijk
  • Ruimte voor een ATX voeding
  • 5,25" DVD brander ruimte
  • Ruimte voor drie HDD's
  • Rekening gehouden met SSD's
  • Goede bouwkwaliteit
  • Ruimte voor dual slot videokaart
  • Goedkoop (+/-40-45 euro)

Minpunten

• Vrij groot voor ITX
  • Koeler aan de zijkant is zeker niet stil

Doordat ik bij een pc zaak werk kom ik af en toe in aanraking met verschillende behuizingen. Over de Cooler Master Elite 120 Advanced ITX behuizing gaat deze review.

Eerste indruk
Zodra je de doos van de Elite 120 Advanced openmaakt zie je meteen dat de afwerking van deze behuizing prima in orde is. De behuizing is netjes zwart gespoten en krassen komen er door de goede verf niet snel op. Als je dit vergelijkt met diverse andere goedkope behuizingen is dit een groot pluspunt. Zo heb ik ook ervaring met o.a. de Codegen P6236-A11 waarbij de krasgevoeligheid een stuk slechter is. Aan de voorkant zie je drie USB poorten waarvan er één USB3.0 is, waar je dus rekening mee moet houden bij de aanschaf van een Mini-ITX moederbord. Ook zijn hier de (tegenwoordig) standaard koptelefoon- en microfoonaansluiting te vinden. Zodra de behuizing wordt opengeschroefd zie je aan de binnenkant dat alles hier ook zwart gespoten is en daardoor een luxe uitstraling krijgt. Standaard bevat deze behuizing twee koelers aan de voor- en zijkant die beide naar binnen blazen. Verder is er nog ruimte voor een extra koeler. De 12cm koeler aan de voorkant van de kast is bij mij aangesloten op de voeding en is voor mij onhoorbaar. De koeler aan de zijkant van de kast is aangesloten op het moederbord en deze is zonder voltage aanpassingen wel degelijk te horen.

Inbouwmogelijkheden
De Cooler Master Elite 120 Advanced geeft de mogelijkheid tot het inbouwen van een Mini-ITX moederbord (in mijn geval een Asus P8H67-I Pro). Verder is er ruimte voor een normaal formaat ATX voeding die boven het moederbord komt. Let daarom op de hoogte van de processorkoeler, wat vrij logisch is in dt soort behuizingen. In dit geval komt de standaard socket 1155 koeler erin, dus dit geeft geen problemen. Er is ruimte voor een dual slot videokaart, wat in mijn ogen ook wel redelijk uniek is. Verder kunnen er drie harde schijven geplaatst worden, waarbij al rekening is gehouden met SSD's door middel van twee brackets. De behuizing biedt ook ruimte voor een 5,25" DVD brander die zonder gereedschap geplaatst kan worden. Dit geldt overigens ook voor de harde schijven

Overigens zit er ook een uitsparing voor waterkoeling, maar vanwege het geen ervaring hebben met dit soort koeling kan ik hier helaas niets over vermelden.

Installatiegemak
Voor een ITX behuizing is het installatiegemak prima te noemen. Ik heb ervaring met onder andere een Antec ISK 310-150 die een stuk kleiner is en daardoor ook meer priegelwerk vereist. Door de ruime afmetingen van deze Cooler Master (BxDxH: 240x401x207mm) kunnen de onderdelen met gemak geplaatst worden. De interne kabels van de USB- en Audiopoorten aan de voorkant zijn erg lang en kunnen dan ook netjes weggewerkt worden. Deze kabels kunnen daarna met tie wraps (opgezocht en dit is de juiste spelling van dat woord) aan de uitsparingen aan de onderkant vastgemaakt worden.

Edit 08-11-2012: Stukje over het geluid van de koeler toegevoegd en als negatief punt geplaatst.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart?

Leuke review en een goed overzicht op de scorekaart.

Heb je het ook getest met een dual slot videokaart?
Nee, dat heb ik niet getest, maar er is in ieder geval ruimte voor. Doordat er op die plaats ook koelgaten zijn aangebracht zal de kaart dus altijd verse lucht aanzuigen. Overigens hebben ze deze behuizing ook laatst getest bij de buren: http://nl.hardware.info/r...ngen-review-klein-is-fijn
Jammer dat er geen foto's zijn met een compleet gemonteerd systeem.
Onderstaand staan een aantal vragen waarvan ik nog geen antwoord heb kunnen vinden ondanks het bestuderen van enige youtube filmpjes en andere reviews met foto's.
Kabels:
Hierbij heb ik toch de indruk , dat het al dan niet makkelijk kunnen wegwerken van kabels afhangt van bijv soort ATX voeding, bij mij komt er een losse bundel met draden uit, het wel of niet gebruiken van een DVD brander, aantal SSD's en HD's.
Zo zag ik op de meeste sites een ATX voeding waarbij de kabels apart in de voeding geplugd worden. Graag advies over type ATX voeding. In de andere review wordt een kleinere voeding gebruikt, de SPS-XP200, maar of in dit formaat ook nog zwaardere vermogens zijn?
Ook was in veel gevallen geen DVD-brander geplaatst waardoor die ruimte benut werd voor wegwerken van kabels.
In mijn geval wil ik wel een DVD-brander plaatsen, maar weer geen videokaart, een Intel i3-3225 is voor mijn doeleinden voldoende.
Hierbij denk ik aan bovengenoemde voeding, is dat voldoende vermogen? In de test van hardwareInfo wordt 79,5W vermeld bij draaien van Cinebench 11.5, is dit voor het complete systeem?
Ik zag ook op een site dat daar de koeler aan de zijkant werd weggehaald en een extra koeler achter de SSD/HD werd geplaatst om de ingezogen lucht van de frontkoeler verder naar achteren te blazen.
Hoe wordt hierover gedacht?
En is de CPU Coolermaster GeminII M4 LowProfile lager dan de stock koeler van Intel?
Want mij lijkt hoe meer ruimte tussen CPU koeler en voeding hoe beter.
De kabels zijn redelijk weg te werken, maar met een modulaire voeding is het uiteraard makkelijker te doen.

Het door jouw gewenste systeem kan hetmakkelijk aan. Een tijdje terug heb ik voor iemand een i7 3770 + 2 HDD's + brander moeten bouwen en die draait op een Antec voeding van 150 Watt (die standaard in de Antec ISK 300-150 behuizing zit.

Je overige vragen kan ik zo niet beantwoorden.