Sharkoon SATA QuickPort intern 4-Bay Review

Aertsvijand 7 november 2012, 796 views

Sharkoon SATA QuickPort intern 4-Bay

Pluspunten

• Mogelijkheid om vier 2.5" devices in één 5.25" slot te plaatsen
  • Gemakkelijk in te bouwen

Minpunten

• Slepende ventilator

0. Voorwoord

Welkom bij mijn allereerste review. Omdat ik amper tot geen ervaring heb met het daadwerkelijk reviewen van producten als in "mijn mening omzetten in een ook voor anderen leesbare en nuttige tekst", heb ik besloten om met iets vrij eenvoudigs te beginnen. Dit ook omdat er dan geen benchmarks nodig zijn, kwestie van gemakkelijk te beginnen.

1. Reden tot aanschaf

Ik heb de QuickPort Bay aangeschaft omdat mijn case, de Sharkoon T9, alleen 5.25" slots heeft. Er zijn wel brackets voor 5.25"->3.5" meegeleverd, maar voor mijn SSD (OCZ Agility 3 60GB) in te bouwen had ik geen zin om in die 3.5" nog eens een bracket te schroeven, dus ging ik voor deze, elegantere, oplossing.

2. Inbouwen van de bay + SSD monteren

Het inbouwen ligt voor de hand en verloopt analoog aan het inbouwen van vb. een optisch station. Kwestie van een paar schroeven aandraaien en klaar. Er moet nog wel een voedingsstekker worden aangesloten om het ingebouwde ventilatortje aan te drijven.
Om vervolgens een SSD te kunnen monteren in de bay, moet je één van de vier bays openmaken door een een simpel push-mechanisme. De bays kan je ook op slot doen door een imbusschroef om te draaien, maar dit is niet aan te raden aangezien de bay wel vastgeklikt is eens de SSD erin zit en je daarna toch alleen maar het sleuteltje kwijtspeelt.
Eens de bay open is, kan je een tray eruit schuiven waar je dan de SSD op kan vastschroeven via vier schroeven aan de onderkant. Ook dit is zeer eenvoudig. Daarna de tray + SSD er terug inschuiven en de SATA-kabel langs de achterkant aansluiten and you're ready to go!
voorkant van de quickport met een SSD in de slede zichtbaar (bron)

3. Gebruik

Ik moet zeggen dat de eerste maand(en) van gebruik de bay zijn werk deed, niet veel op aan te merken. Maar na een tijd was een irritante sleeptoon merkbaar, alsof de ventilator van de bay ergens tegenaan sleepte. Aangezien de bay nog gewoon in garantie was, heb ik hem binnengedaan (bij Alternate.be, gaven direct een nieuw exemplaar mee). De nieuwe bay vertoonde echter vrij snel hetzelfde probleem, dus het lijkt me geen toeval maar eerder een productiefout. De sleeptoon is ook zo irritant hoog dat je het niet kan "negeren". Daar komt nog bij dat het waarschijnlijk een geluid veroorzaakt door het slepen van onderdelen tegen elkaar nooit wenselijk is.
achterkant van de quickport met de ventilator zichtbaar (bron)
Ik heb dan maar besloten om de QuickPort in zijn geheel terug uit de PC te halen en de SSD gewoon middels twee schroefjes aan de zijkant van een 5.25" slot te schroeven, vlak achter de intake ventilator. Totaal geen last meer van het geluid en koeling verzekerd!

4. Conclusie

Ik zou iedereen die overweegt om deze bay of aanverwante producten, die mogelijk hetzelfde probleem hebben, toch afraden om dit te doen. Het product zou zijn geld waard zijn en zeker een meerwaarde bieden als je voor een compacte kast gaat en toch veel 2.5" devices wil inbouwen, maar dit weegt helemaal niet op tegen de matige bouwkwaliteit.

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort intern 4-Bay?

Ik zal proberen nog enkele foto's te bemachtigen - dat zal echter nog even duren want de QuickPort ligt intussen thuis ergens te verstoffen en daar ben ik momenteel niet. Ik zal mn best doen!
Bij deze zijn er onder het motto "beter laat dan nooit" toch nog twee afbeeldingen toegevoegd om het product te illustreren.