HP Flashdrive V210W 16GB Zilver Review

Xepos 6 november 2012, laatste update op 8 november 2012, 805 views

HP Flashdrive V210W 16GB Zilver

Pluspunten

• Metalen mini look
  • Snelheid van usb 2.0 sticks

Minpunten

• Toch de trage usb 2.0 snelheid vergeleken met usb 3.0

Omdat de USB stick vandaag in de aanbieding is bij de Paradigit voor 5. Ben maar direct langs de Paradigit geweest en heb ik eentje meegenomen.

Uit de verpakking:
Gelukkig geen blister verpakking maar eenvoudig karton met plastic dus de usb is makkelijk eruit te halen. De usb stick is uit de verpakking FAT32, dat heb ik dan zelf direct geformatteerd naar NTFS en uiteindelijk is er dan 14.9 GB beschikbaar voor gebruik.

Uiterlijk:
Het is een langwerpig dingetje maar absoluut niet groot. Mooie donkere metalen look en voelt zeer robuust aan. De usb stick heeft ook clip zodat je die kan vastmaken aan je borstzak of iets anders. Niet echt nodig maar kan handig zijn voor sommigen. Verder is het van een capless design, geen dopjes of schuifjes. Nadeel van het metaal uiterlijk is de gevoeligheid voor vingerafdrukken. Ik vind het zelf niet erg. Ik heb zelf liever vingerafdrukken dan plastic, maar dat is uiteraad voor iedereen persoonlijk.

Prestaties:
Dit is de eerste dat ik een benchmark run, dus ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar hieronder zijn de resultaten:

Eerst met een klein testbestand van 50mb

En hier eentje met een testbestand van 4000mb

Zelf een bestand overzetten:
Ik heb een bestandje van 1.7GB overgezet met gewoon windows 7. De beginsnelheid was rond de 90mb/sec maar zakte langzaam tot 12.6mb/sec, volgens mij was de snelheid nog steeds aan het dalen maar het overzetten was al klaar. Totaal tijd lag rond de 1 minuut.

Windows 8
Ik merk overigens op mijn zusjes laptop waarop Windows 8 is geinstalleerd de USB stick velen malen sneller is. Ik zal zometeen een screenshot plaatsen van het overzetten van bestanden. Helaas zijn benchmarks niet mogelijk omdat het niet mijn laptop is.

Uiteindelijk toch maar Windows 8 op mijn eigen laptop geinstalleerd en hier zijn de benchmarks dan:

En zoals jullie het zelf kunnen zien is de USB stick onder Windows 8 sneller. Niet heel veel sneller maar het scheelt toch wat tijd. Overigens is dit verschil niet te verklaren aan de USB stick maar meer aan het verschil tussen Windows 7 en 8.

Voor 5 ben ik zelf zeer tevreden. Bestanden overzetten gaat sneller dan dat ik de bestanden van laptop naar NAS zet. En series, grote bestanden overzetten gaat niet traag dus ben zeer tevreden. Al moet ik toegeven dat ik toch wel jaloers ben van de USB 3.0 snelheden maar omdat ik nog geen compatible apparaten heb maakt het nog niet zoveel uit.

Edit: Benchmark met 4000mb toegevoegd.
Edit2: Foto's toegevoegd en opmerking over vingerafdrukken.
Edit3: Foto's geresized.
Edit4: As promised Windows 8 benchies.

Heb jij ook een HP Flashdrive V210W 16GB Zilver?

De schrijfsnelheid tussen Windows 7 en 8 is mogelijk te wijtten aan de write cash die wel of niet aan staat. Als die aan staat moet je altijd netjes afsluiten om corruptie te voorkomen. Ik zou het overigens altijd doen. In het disk management console kun je de eigenschappen voor usb sticks wijzigen en mogelijk op andere plaatsen.