Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Windows Phone 8X Geel Review

Alamo 6 november 2012, laatste update op 19 november 2012, 1.834 views

HTC Windows Phone 8X Geel

Pluspunten

• SOC ruim snel genoeg
  • WP8 zeer zeker stap vooruit
  • Design laat toestel heel dun aanvoelen, maar niet goedkoop

Minpunten

• Nog weinig geüpdatete apps voor WP8 en schermresolutie
  • Knopjes net te ver verzonken
  • Notificatie led alleen voor batterijstatus

Zodra de 8X op voorraad kwam bij Coolblue heb ik 'm besteld, ik had het toestel de volgende ochtend binnen.

Hier mijn eerste observaties.

Scherm - PixelPerfect zou je wel kunnen zeggen! Ongelooflijk scherp scherm, prachtig. Ik kom van een AMOLED af, en dan valt wel op dat het scherm een backlight heeft, en zwart niet écht zwart is. Daarentegen zijn de kleuren wel weer heel erg mooi en natuurgetrouw. De kijkhoeken vallen me wel ietsje tegen, maar kan ermee leven.

Looks - Ik vind het een schoonheid... smaken verschillen natuurlijk maar ik vind dit een ongelooflijk sexy apparaat. Voelt in de hand superdun terwijl dat eigenlijk wel meevalt, maar die randen bedriegen je hand goed De aan/uit-knop is in het begin wel even zoeken omdat ie verzonken ligt in het toestel, maar dat gaat al steeds beter. Kwestie van gewenning.

Gewicht - Wordt laatste tijd best een issue van gemaakt t.o.v. de Lumia 920 dus ik zeg er toch ook maar wat over. Dit toestel voelt licht aan. Niet als een veertje; je hebt wel wat in je hand. Maar zwaar zou ik het toestel absoluut niet noemen.

Snelheid - Genieten! Ik kom van een eerste generatie WP7 af (Omnia 7) en dit is fantastisch snel. Whatsapp is nu ook eindelijk lekker snel ( - maar ik kom hier nog op terug).

Apps - Bijna geen enkele app is nog geupdate naar WP8 en de schermresolutie van de 8X is in een andere verhouding dan voorgaande toestellen. Dit resulteert dus in die zwarte balk bovenin. Gelukkig wordt niet zoals bij de iPhone 5 een app in het midden geplaatst, maar juist onderin. Dichterbij je duim dus. De zwarte balk is dus wat lelijk maar qua functionaliteit lever je niet in.
De SDK is natuurlijk pas net uit, dus ik verwacht dat dit snel beter wordt. Zo is ook Navigon nog niet beschikbaar voor WP8 (Store zegt dat resolutie niet wordt ondersteund, dus hier niet eens zwarte balken maar hele app gewoon niet te downloaden). Heb Navigon gemaild en getweet of ze hiermee bezig zijn maar ze reageren niet zo snel - ik hou jullie op de hoogte. Photosynth is er bijvoorbeeld ook nog niet. Xbox Muziek is daarentegen wel weer een genot, ziet er prachtig uit en werkt soepel (ben Spotify-gebruiker). Met de cloud-sync heb je gewoon ook je eigen minderpopulaire muziek bij je.

Batterijverbruik - Kan er wat de lange termijn betreft niet zo veel over zeggen nog natuurlijk. Wat me wel opviel is dat Whatsapp nog steeds een notoire energievreter is. Hoe brak is die app gemaakt, oi oi oi zeg.

Camera - Valt me alles mee! Had slechter verwacht. De 920 zal ongetwijfeld beter zijn, maar ik denk dat dit gewoon een beter-dan-gemiddelde camera genoemd kan worden. Ook in donkerdere omstandigheden vind ik de kwaliteit goed voor een mobiele telefoon.

Windows Phone 8 - Het nieuwe startscherm is véél functioneler, kan zo veel meer kwijt in het bovenste deel, heerlijk. Heb nu 18 tiles meteen in beeld, waar dat er eerst 8 waren. De browser is lekker vlot, Office is weer functioneler geworden en meer verbonden met Skydrive (je ziet bijvoorbeeld lijst van recente docs - inclusief je activiteit op de PC) en e-mail (bijlagen kun je hier weer terugvinden). Je instellingen, app lijst en berichten kunnen nu ook automatisch worden gebackupt naar de cloud. Ook leuk: aansluiten op de PC levert je gewoon een verkennerscherm op, dus gewoon toegang tot de file storage. Ook leuk is het lockscreen wat bij de HTC bijvoorbeeld de achtergrond verandert naar gelang het weer verandert, en temperatuur en locatie weergeeft. Ook het toevoegen van andere meldingen op het lockscreen is een fijne toevoeging, maar vooralsnog ondersteunen weinig apps dit natuurlijk.

Ik blijf het wel jammer vinden dat de zoekknop (hardwareknop) niet meer contextgevoelig is - is natuurlijk al sinds 7.5 niet meer, maar blijf het jammer vinden

Beats audio - Voor muziek waar het voor bedoeld is (R&B, hiphop, urban etc) werkt dit heel prima. Ook Deadmau5 wordt er wat krachtiger en zwaarder door bijvoorbeeld. Met alternative rock en andere genres in die richting is de toegevoegde waarde wat minder.

Als jullie specifieke vragen hebben over het toestel wil ik die best beantwoorden!

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8X Geel?

Buiten het feit dat WhatsApp een batterij slurper is wat kan je meer zeggen over de batterij duur? Is het met redelijk gebruik goed mogelijk om een dag door te komen of moet je een lader meenemen als je de dag door wilt komen?

[Reactie gewijzigd door EricStoot op 7 november 2012 20:40]

Heb het toestel ondertussen met wisselende intensiteit gebruikt, en moet zeggen dat het me meevalt.

Ik heb het volgende ingesteld staan op m'n 8X:
  • Helderheid automatisch
  • Locatieservices aan
  • Live background van HTC
  • 5 apps in de lijst met achtergrondtaken actief
Heb vanochtend ongeveer een half uur nieuws gelezen - zowel via apps als browser. Heb nu nog 83% batterij over, dat is ongeveer precies 4 uur nadat ik 'm uit de lader heb gehaald. Batterijbesparing meldt me dat ik nog 1 dag en 18 uur door kan, maar dat getal fluctueerde de afgelopen dagen nogal, dus ik weet niet of die nog aan het 'leren' is.

Bij intensief gebruik red ik een dag gewoon. Als je rustig aan doet moet anderhalf best lukken, en als je 's nachts ook nog e.e.a. uitzet kan je er wel twee dagen mee doen.
Beste Alamo,

Toch nog een vraag hoe stel de synchronisatie instellingen precies in?
Outlook kwartier etc.?
Ga naar Instellingen. Tik op 'e-mail & accounts'.

Kies nu het account waarvan je synchronisatie wilt instellen.

Kies onder 'Nieuwe items downloaden' voor je gewenste interval :)

Hoop dat dat duidelijk is zo.