Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

bert74 26 maart 2008, 1.572 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Stil

Minpunten

• Betrouwbaarheid (eerste schijf na 1 week defect). Omgeruilde schijf werkt inmiddels een maand zonder problemen.

Aanleiding

Ik zocht een nieuwe harde schijf omdat ik terug ben gegaan van Windows Vista naar Windows XP. Ik heb XP geinstalleerd op deze schijf. Mijn bestaande schijf heb ik behouden als back-up schijf.

Ik vind 80 euro voor een harde schijf van 500GB een hele mooie aanbieding. Gelet op de diverse reviews heb ik voor deze Samsung gekozen.

Ervaringen
Ik ben erg postief over de geluidsproductie van deze schijf. Ik heb een stil systeem, uiteraard is de schijf hoorbaar, maar veel stiller dan mijn bestaande schijf (Seagate barracuda 7200.10 320).

De prestaties vind ik zelf wat minder belangrijk. Voor mij is deze schijf snel genoeg.

Gegevens van HD tune 2.55:
Average Transfer rate 65.6 MB/s
Acces time 14.4 ms
Burst rate 134.0 MB/s

Door de lage pijs, veel ruimte, laag geluidsniveau, goede prestaties, was ik in eerste instantie erg tevreden met deze aankoop.

Betrouwbaarheid
Helaas ging mijn schijf na ruim een week kapot. XP startte niet meer op, was ook niet meer te repareren en te benaderen. Vervolgens heb ik de schijf ter garantie aangeboden aan Alternate. Binnen een week had ik een omgeruild exemplaar.

Ik hoop dat mijn nieuwe schijf het wat langer volhoudt. Een schijf kan kan nog zo snel en stil zijn, je moet er wel op kunnen vertrouwen.

Update 26 maart
Mijn nieuwe schijf houdt het alweer een maandje vol zonder problemen. Ik krijg wat meer vertrouwen in de schijf.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Draai zelf al tijden Samsungs (eerste 250 later 2*400 en nu ook 2*500 erbij) en nog nooit kuren gehad. Ik heb tot dusver alleen ruzie gehad met Maxtors.
De eerste 2 weken ben ik zowiezo heel voorzichtig met betrouwbare data op een nieuwe schijf. Die dingen gaan in de eerste weken kapot of na 10 jaar. Nu maar hopen dat je nieuwe schijf de 10 jaar haalt!
Even voor het gemiddelde: Ik heb zelf 3 van deze schijfen en die draaien alle 3 24/7 nu bijna een half jaar en ik heb er helemaal geen problemen mee.

Verder de zelfde bevindingen als in de revieuw.

Vind het een beetje flauw om een product niet betrouwbaar te noemen als er 1 stuk gaat na een week. Dit soort dingen gebeuren helaas nou eenmaal...
Je hebt gelijk dat een product nou eenmaal stuk kan gaan, en als je snel onder garantie een nieuwe krijgt, dan is het ook geen ramp.

Desalniettemin is mijn vertrouwen in deze schijf hierdoor wel een beetje gedaald. Bovendien ben ik niet de enige.

De toekomst zal uitwijzen hoe lang mijn nieuwe schijf het blijft doen.
Waarschijnlijk heb je gewoon te maken met een maandagochtendmodel. Dat komt voor.

Ik heb hier twee van deze schijven in RAID0 draaien (zonder backup :$ ) en dat werkt prima en blijft het doen. Heb ze al een jaar.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 1 maart 2008 11:01]

Zelfde euvel hier; exact dezelfde schijf en inderdaad heeft deze maar 1 week gewerkt. Daarna tikken en andere niet normale geluiden. Had natuurlijk net mijn OS erop gezet met alles dat ik wilde, en nog geen image...
Ken nog meer mensen met defecte Samsung schijven. Ze zijn stil, lekker snel, maar zo betrouwbaar als mijn Seagate's die ik voorheen altijd kocht? Nee.
onderhand heb ik em al 6-8 maanden of zo, lekker stil en aardig snel, kostte mij toen der tijd 105,- bij alternate, tot nu toe nog geen problemen mee gehad
Ik heb die van mij nu 4 maanden en de eerste die ik kocht tikte gelijk bij de eerste keer. Teruggebracht naar de winkel en daar tikte hij niet, maar op aandringen heb ik toch een nieuwe gekregen en die werkt nu 4 maanden prima!
Ik had er ook 1. Na 2 weken was hij kapot. Maakte rare geluiden maar deed niets meer. Mee teruggegaan naar de winkel. Daar hebben ze mij een 500GB van een ander merk meegegeven. De winkel gaf toe dat er wel meer problemen met deze schijf waren. Dat geeft dus wel aan dat zoals sebazzz het maandagochtendmodellen noemt niet helemaal opgaat. tenzij die mensen alleen op maandag werken.. Alleen hier hoor je al dat er veel mensen problemen mee hadden.

Verder nette review ! Ga zo door !