Bekijk alle uitvoeringen

Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB) Review

InfinityEye 30 januari 2013, 3.606 views

Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB)

Pluspunten

• scherm
  • snelheid i.c.m. de SSD

Minpunten

• softwarefoutjes
  • geluid dat af en toe hapert bij interne speakers

Ik gebruik de notebook nu 2 weken en zal hier nu mijn eerste bevindingen typen. Later wil ik nog een wat uitgebreider verhaal neertypen van de pro's en con's, wanneer ik de machine wat langer gebruik.

Reden van aankoop
Ik kom van een MacBook Pro 13" mid 2009 (4GB, 2,53 GHz, 250GB) en deze laptop begon wat langzamer te worden. Ik gebruikte deze laptop voornamelijk in clamshell modus, maar vanaf dit jaar zal ik de laptop meer als mobiel apparaat gebruikt worden en is de clamshell modus van ondergeschikt belang.
De MacBook Pro '09 (13") was gepdate tot OS X Lion, maar werd steeds langzamer. Of dit door de software en de volle HD kwam (<30GB vrije ruimte) of door de leeftijd kwam weet ik niet. Ik heb overwogen de machine opnieuw te installeren, maar ergerde mij vooral aan de krappe schermresolutie en grootte, vooral nu ik er meer op werk. Vandaar dat ik besloot te kijken naar een nieuwe laptop en de oude te verkopen.

Beeld
De voornaamste reden waarom ik deze laptop aan heb geschaft, is vanwege het beeldscherm. De ruim 5 miljoen pixels geven je foto's op een bijzonder fraaie manier weer, en het scherm is niet kijkhoek-afhankelijk, vergeleken met het TN-paneel uit m'n oude MacBook Pro. Dit was vooral belangrijk omdat ik sinds kort wat actiever begonnen ben met fotografie, en het is daarbij erg prettig om met dit scherm te werken.
Vooral de ruime keuze in resoluties spreekt mij erg aan.
Zo is het mogelijk om op de bedoelde resolutie te werken van 1440x900. Voor dagelijks gebruik is dit het prettigste. Wanneer ik ongeveer n armlengte van mijn scherm zit, is dit de minst vermoeiende manier om naar het scherm te kijken. De typografie is ragscherp, en de meeste afbeeldingen zien er nog niet kartelig uit van deze afstand.
Wanneer ik grote documenten typ en daarbij iets dichter op het scherm zit (iets minder ergonomisch), schaal ik de resolutie wel eens omhoog naar 1650x1050 of 1920x1200, maar deze schermresoluties zijn wel iets vermoeiender wanneer er langere tijd op gewerkt wordt. Ik merk dan dat ik na ongeveer 2 uur geneigd ben de resolutie weer terug te zetten.

Geluid
De speakers klinken lekker vol en goed uitgebalanceerd. Hier heb ik verder geen op- of aanmerkingen over, behalve dan die bij software (over soms 'haperende' geluidsuitvoer bij de interne speakers. *

Prestaties
Eigenlijk is deze laptop 'overpowered' voor de meeste taken waarvoor ik deze gebruik. Eigenlijk heb ik de kracht alleen nodig bij het exporteren van foto's via Lightroom of het verwerken van RAW-foto's.
Wel is het werken met een SSD een verademing. Vrijwel alle Apps starten binnen 2 seconden op, en de hele laptop herstart zich in ongeveer 10 seconden (heb dit niet getimed).
De ventilator is ook nog nooit gaan loeien, zoals deze wel deed bij mijn oude MacBook Pro, wat ik als een verademing beschouw.

Software
OS X werkt zeer snel op dit apparaat, en zeker wanneer de snelle videokaart is ingeschakeld is er geen enkele hapering te zien in de animaties.
En ding waar ik wel over val is het geluid, dat hapert 'tikt' (zeer korte momenten van stilte) soms wel (ik speel dan muziek af via iTunes op een externe USB3 schijf. Ik heb geen idee waardoor dit komt en heb me er ook nog niet echt over ingelezen. Dit komt ook alleen voor bij gebruik van de interne speakers.
Wat ook wel eens gebeurt is dat tekst in Safari verkeerd naast elkaar uitgelijnd wordt, alsof er iets niet goed gerendered wordt (foto's bijgevoegd). Of dit probleem alleen optreed bij de Intel Integrated HD graphics of bij beide videokaarten. Kom ik hopelijk later op.
Andere browsers heb ik nog niet gebruikt, omdat Safari mij het meest bekoort.

Een voorbeeld van zo'n fout heb ik als afbeelding bijgevoegd.

Ergonomie
Zoals met vele Apple producten, zit het wel snor met de ergonomie van dit apparaat. Wat ik wel jammer vind, is het ontbreken van een fysieke aan/uit-knop, en het ontbreken van de batterij-indicator, volgens mij had die makkelijk naast de geluidsuitvoer gepast, maar kennelijk verhinderen de luchtinlaten de inbouw ervan.

Update 30 januari 2013:
De problemen met het verkeerd 'renderen' van websites is nog steeds niet voorbij.
* - Inmiddels ben ik er enigszins achter wat de haperingen in het geluid zijn. Toen ik AU Lab (van Apple) eens opstartte, en enkele liedjes afspeel, heb ik soms last van een "(!) Overload" melding in het programma. Dit treed per 5 minuten ongeveer 70x op.
Zoals ik begrijp uit een mailinglist op lists.apple.com; komt dit doordat cumulatieve verwerking van een audio-keten met samples op zo'n moment te lang duurt, en (enkele) samples worden overgeslagen. Vooral bij Safari heb ik er wat last van, en alleen bij gebruik van de ingebouwde speakers.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB)?

Plaatje ziet eruit als een GPU die zijn VRAM niet goed gecleared krijgt?
We zijn inmiddels bijna 3 jaar verder, en dit probleem is me de afgelopen 2 jaar niet meer opgevallen, ik vermoed dus dat ze het met een software update hebben gefixt.
Zal deze week eens zoeken op internet of dit de oorzaak is, bedankt!

edit: moet hierbij opmerken dat het me dus alleen nog maar bij Safari is opgevallen, maar het kan me ontgaan zijn bij andere programma's.

[Reactie gewijzigd door InfinityEye op 3 november 2012 14:36]

ik heb een vraag over de macbook air. Heb je ervaringen met de macbook air? en is er een reden geweest voor het 15 inch model? 13 inch heeft namelijk ook retina? is het vanwege dualcore vs quadcore?

ik ben zelf namelijk geinteresseerd in de macbook air. los van het besturingssyteem, wat maakt of onderscheid de macbook zich ten opzichte van de concurrentie ?

bedankt!

[Reactie gewijzigd door aboeabdullah op 27 november 2012 17:22]

Ik heb ervaringen met de MacBook Pro 13" (2009) en de MacBook Pro 15" retina (rMBP). Met een MacBook Air alleen vanuit de winkel.

De reden dat ik uiteindelijk koos voor een 15 inch, was dat de 13" rMBP op dat moment officieel nog niet bekend was gemaakt/te koop. Dat was echter niet de doorslaggevende reden: ik wilde bewust een groter scherm (zowel fysiek als in resolutie) omdat ik sinds dit jaar zo'n 70% van de tijd met het interne scherm werk. De afgelopen 3 jaar werkte ik juist 80% van de tijd in clamshell-modus aan een 1080p-scherm. Als ik daarna met het 13" 1200x800 scherm werkte, gaf me dit een erg 'opgesloten' gevoel: zowel op websites als bij tekstverwerken/fotoediting miste ik schermruimte.

Dat is met deze laptop gelukkig verleden tijd, 1440x900 voldoet vaak voor mij, maar af en toe zet ik de resolutie naar 1680x1050 of zelfs 1920x1200 (die laatste is wel snel vermoeiend aan de ogen, moet ik zeggen), indien ik de ruimte echt nodig heb. Voor tekstverwerking voldoet de standaard resolutie echter prima, vandaar dat ik niet vaak wijzig.

De reden dat ik niet voor een Air ben gegaan is vrij simpel: hoewel je een iets hogere resolutie hebt (alhoewel de ppi dan weer veel lager is vergeleken met een rMBP), is het scherm qua kleurenweergave gewoon bagger (vanwege het TN-paneel), en die concessie wilde ik niet doen: m.a.w. ik kon naar mezelf het extra geld verantwoorden voor het retina IPS-paneel. Het grotere formaat van de 15" of het iets hogere gewicht vormen voor mij geen issue (immers de 15" rMBP is even zwaar als mijn oude 13" MBP 2009).

Dan over de videokaarten/processoren. Daar heb ik niet bewust voor gekozen, maar bij het renderen van RAW-foto's is de quad-core wel prettig werken vermoed ik zo. Waar ik echter wel blij mee ben is dat er een nVidia GeForce kaart extra in zit. Geeft mij gewoon net iets meer gevoel dat de laptop echt met gemak 3-5 jaar mee kan.

Ik hoop dat bovenstaand antwoord een beetje helder voor je is, anders vragen om verheldering!
Ik snap niet dat je een Macbook koopt met een retina Display als je vervolgens nooit die resolutie gebruikt!
Ik raad je aan om eens langs een verkooppunt van Apple laptops te gaan, en dan een gewone MacBook Pro 15" naast een MacBook Pro retina 15" zet. Open op beide schermen dezelfde foto of een Word-document en je zult direct zien waarom mensen deze laptop willen kopen:
  • tekst wordt zeer scherp weergegeven (= prettiger aan de ogen)
  • door het IPS-paneel worden foto's (& het OS) kleurecht weergegeven t.o.v. het kijkhoekafhankelijke TN-paneel in een normale laptop.