Apple iPad Mini Wi-Fi 32GB Zwart Review

schroevendraaier480 3 november 2012, laatste update op 4 november 2012, 3.669 views

Apple iPad Mini Wi-Fi 32GB Zwart

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand en is niet zo zwaar als de iPad 2
  • Accu houdt het goed vol
  • Scherm is goed bruikbaar en reageert goed op gebaren en aantikken

Minpunten

• Geneuzel met de appstore account
  • nog geen hoesjes besschikbaar op de introductiedag (kan ook aan saturn hebben gelegen)

Omdat ik al in het bezit ben van een iPad2 lag de keuze niet voor de hand om ook een iPad mini te gaan kopen. Omdat de huisgenoten en ik steeds in de clinch lagen wie hem mocht vasthouden en de iPad mini was aangekondigd was er opeens een oplossing voor dit touwtrekken.

Dus op vrijdag 2 november naar de saturn getogen om te kijken. De demo was overtuigend en dus tot aankoop overgegaan. Witte exemplaren waren er niet meer, dus werd het een zwarte 32 GB Wifi uitvoering.

Uitpakken
Zoals altijd is het uitpakken van Apple spulletjes een feestje. Alles zit strak en netjes in een doos. In doos zit de iPad mini, de USB naar lightning kabel, een oplader (soort stekker met USB poort) en een set boekjes (met zeer beperkte uitleg over het in gebruik nemen).

Eerste indruk
De iPad mini is wat dunner dan de iPad 2 die ik ken. De achterkant is van kunststof i.p.v. aluminium. Verder zitten de volume knop, de mute knop en de aan/uit knop op een andere plek dan de iPad 2. Het scherm voelt anders aan, maar het geheel maakt een solide indruk.

Eerste gebruik
Na aanzetten niet meer het iTunes scherm, maar een wizard waarmee je direct alles kan instellen. Gekozen voor het aanmaken van een iCloud account (kom ik later op terug) en wat vragen over datum, tijd, WLAN etc.
Daarna is de Ipad mini direct te gebruiken. Standaard wordt IOS 6 geleverd, en ik heb direct de update naar IOS 6.0.1 geÔnstalleerd wat ook lekker vlot gaat.

Het scherm voelt in gebruik net even anders aan de de Ipad 2, maar het werkt goed en is goed scherp. Het is geen retina natuurlijk, maar echt geen blok graphics. De accu was al 89% geladen, dus je kan echt aan de slag.

Bij het installeren van de eerste app wordt gevraagd om wat controle vragen in te stellen op de nieuwe iCloud account. Na het selecteren daarvan volgt een foutmelding, sessie afgebroken. Na tien keer proberen gaat dit niet weg. Het is dus niet mogelijk om apps te installeren met de nieuwe account want de controlevragen instellen is verplicht. Ik heb nog geen oplossing gevonden, dus maar de oude appstore account van de iPad 2 gekozen en die werkt naar behoren.

De iPad mini werkt verder gelijk als de iPad 2, mail instellen etc. het is allemaal een fluitje van een cent.

Voor vrouwlief moest Bakery Story worden overgezet, waarvoor je het UDID van de iPad 2 moest verruilen voor het UDID van de nieuw iPad mini. Dat kan via de site van Team Lava. Dat was dan ook de enige ingewikkelde handeling die de iPad mini niet is aan te rekenen.

Nu na een kleine dag gebruik ben ik tevreden. De appstore account zullen we nog wel gaan fixen denk ik. De iPad mini heeft nog geen gekke vastlopers o.i.d. gehad en de verse accu gedraagt zicht voorbeeldig. Of we de 10 uur halen op een volle accu lijkt me niet, maar 8 uur op een volle accu lijkt me reŽel.

Edit:
problemen met de appstore account nog steeds niet kunnen oplossen, best wel frustrerend.
De accuduur is prima, we halen een uur of 8 bij gebruik (mailen, surfen, spelletjes).

Heb jij ook een Apple iPad Mini Wi-Fi 32GB Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Je mag wel iets meer tijd steken in het kennen van je product en het herkennen van materialen. De achterkant van de ipad mini is wel degelijk aluminium ipv kunststof.
hmmm, ik was echt in de veronderstelling dat het kunststof is. Zo voelt en ziet het er uit in ieder geval.

Het is ook geen echt technische review, maar meer een ervaringsverslag.
Ik vraag me af of het nou lekker typt. Ik heb zelf een iPad 2 en gebruik hem o.a. om aantekening te maken in de colleges.
Ik vind dat je op de iPad 2 echt goed en snel kunt typen, ben er erg tevreden mee, maar is dat bij de iPad Mini ook het geval of is het iets te compact geworden voor een gemiddelde mannen hand om echt beetje snel te kunnen typen als hij bijvoorbeeld met een Smart cover in landscape mode op tafel ligt?
Dat gaat best goed eigenlijk. Zo heel klein is de mini nou ook weer niet. Ik heb nog niet ervaren dat tikken n landscape modus lastig is.
redelijke review, ik moet zeggen dat ik wat sceptisch was over de Ipad Mini. Maar ik heb 'm nu in mijn handen gehad en hij valt toch niet tegen. Het scherm valt best mee en vooral het gewicht en de hanteerbaarheid is best lekker. Ik had er bijna 1 meegenomen.

Het enige probleem is natuurlijk is de prijs. Een Ipad-2 kost niet heel veel meer, maar daar krijg je toch meer scherm voor.
Ik heb ook deze iPad mini. Gebruik hem vooral als e-reader, spelletjes, e-mailen en internet. Dan is het een fijn apparaatje, ondanks dat hij geen retinascherm heeft! Zelf vond ik de gewone iPad net wat te groot.

Ben het eens met de hoesjes. Wacht nu tot ze op internet verkrijgbaar zijn, maar ook nog niet!
De accu houdt het erg goed vol.

Eigenlijk hangt de overweging van een iPad mini of de iPad 2 totaal af van je eigen gebruik. Zelf ben ik er enorm blij mee!
foto´s zijn welkom, vooral langs de ipad 2 bijvoorbeeld om een inschatting van de grootte te krijgen :)
Oh dat er geen hoesjes waren ligt wel degelijk aan de Saturn, bij Dixons waren ze al 3 dagen van tevoren in de winkel ^.^, en op DealExtreme nog veeeeel eerder.

Voor de rest goede en duidelijk review, gelukkig ook niet te lang :D.
Ik heb ook de iPad Mini en ik had ook het probleem met de controlevragen, mijn oplossing was om het te verbinden met iTunes op de computer en dan een gratis app aan te kopen. Hij vraagt dan niet naar die vragen en de App Store is up-to-date.
Ik had graag meer een vergelijk gezien tussen de ipad 2 en de ipad mini.
Pro's en cons etc en waarom je de ene verkiest en waarom de andere.

Als je 1 van de twee zou moeten kiezen, welke het zou zijn enzo.

Verder leuke review.