Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart Review

danplo 3 november 2012, laatste update op 3 november 2012, 10.654 views

Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart

Pluspunten

• Kwaliteit en materiaal tablet
  • Voetstandaard achter de tablet
  • Touchcover
  • Windows RT
  • Live Titles
  • Office 2013
  • Meegeleverde Apps

Minpunten

• Circus aan kleuren in de Windows Store
  • De Surface heeft het af en toe zwaar en is dan traag of produceert lag
  • Zacht geluid

Sinds Woensdag 31-10-2012 ben ik een trotse eigenaar van een Surface 64GB tablet en ik ben direct aan de slag gegaan om hierna mijn ervaring hier te kunnen plaatsen, zodat ik dit met iedereen kan delen.
Ik heb jaren alles van Apple gehad, zoals de Iphone, Ipad en de Ipod, maar na jaren gebruik wilde ik echt wat anders hebben, want de IOS ging me na vele jaren echt vervelen en Android is voor mij geen optie, want dit is bijna het zelfde, dus ben ik blij dat Microsoft met een smartphone & tablet OS kwam, dat geheel vernieuwend is en ook nog een snel en vloeiend werkt dit met live titles die echt heerlijk werken en me constant op de hoogte houden van de laatste nieuwtjes, informatie of berichten.
Hieronder zal ik nu mijn ervaring van de Surface beschrijven.

Verpakking en toebehoren

De Surface zit in een degelijke doos en als je er een touch-pad bij heb besteld zit het samen met de Surface in 1 doos mee verpakt.
Als je de verpakking uitpakt hoeft je alleen maar een doos uit te schuiven en heb je bovenop de doos het toetsenbord liggen dat in een bescherm rand ligt en in de doos ligt de Surface je direct met z'n schattige ogen aan te kijken.
Onder de Surface ligt nog wat garantie en beschrijving papieren / boekjes, maar de beschrijving stelt echt niks voor, want je mag het zelf gaan ontdekken.
Als je dus geen ervaring heb met Windows 8 dan kan het dus best even wennen zijn hoe alles werkt, gelukkig had ik zelf al maanden ervaring met de RTM versie op de pc, dus voor mij was het niet heel erg anders, maar kan me voorstellen dat het voor niet ervaren mensen het echt uitzoeken is hoe alles werkt. Naast dit alles ligt er nog een oplader dat net als bij de Ipad uit 2 delen bestaat en je zelf in mekaar moet schuiven, zodat het gebruikt kan worden.

De Surface

De surface voelt echt sterk en degelijk aan en de behuizing zit strak aan mekaar vast, wel voelt hij misschien wat zwaar aan, maar dit is voor mij persoonlijk niet hinderlijk. Verder heb je zoals voor de meeste wel bekend een USB slot, HDMI mini slot, Mini jack voor een koptelefoon en een sleuf waarin je extra geheugen kan prikken. Als je de Surface moet opladen dan kan dit met een 4 punt connector dat met een magneet de slot opzoekt en automatisch vast klikt. De toetsenbord werkt ook met een magneet en zuigt de touch-pad naar de Surface toe en het zit zo vast als een huis. Je kan zelfs de Surface optillen met de touch-pad zonder eraf te kunnen vallen, maar als je het van elkaar los wil trekken dan is dit zonder teveel kracht makkelijk uit te voeren.
Voor de rest zit er aan beide zijkanten 1 speaker gat dat helaas wat zacht te zacht geluid geeft en werkt de koeling geheel rondom de Surface, waar je echt niks van merkt.

Opstarten

Zodra ik alles had uitgepakt kon ik niet wachten om de Surface aan te zetten, dus hoppa daar gaan we dan :) Het scherm gaat aan en met dikke witte letters staat de naam Surface vermeld. Na een 40 seconde krijg ik de optie om een taal te kiezen, tot mijn verbazing stonden er maar 3 opties, Engels, Spaans en Franse, dus koos voorlopig Engels om het me zelf wel makkelijk te maken. (na de installatie kan je een taal pakket downloaden en het op Nederlands zetten)
Hierna moet je de licentie goedkeuren wat ik blindelings doe, want heb echt geen zin die hele lap met tekst door te nemen. Maar voel je vrij om het wel te doen als je dit wel nodig vind. Hierna kan je een achtergrond en tegel kleur kiezen (25 opties), dat na de setup word getoond en je moet eronder tot slot een naam voor je Surface geven. De volgende stap is het zoeken naar een Wifi point en hierna moet je een email invoeren waarmee je gaat inloggen. Als je zelf al een Hotmail, Live, Outlook account heb dan kan je hiermee direct inloggen, maar heb je nog geen email van Microsoft dan moet je dit direct aanmaken. Na dit alles zijn de setting klaar en komen de lieve woorden voorbij :) " HI" " While we're getting things ready" "Check out the new way to use windows" Tijdens het wachten komt er een bewegend plaatje in beeld dat alleen maar laat zien dat je vanaf rechts met je vingers kan swipen en je dan een menu in beeld krijgt, erg schaarse informatie dus hoe Windows 8 werkt.
Hierna komt de melding " We're getting your pc ready" in beeld met op de achtergrond verschillende kleuren die voorbij komen. Als alles is afgerond ben start Windows RT op en zie je het APP menu van Windows. Het gehele opstart proces duurt ongeveer 6 minuten in totaal.

Wat me wel opviel was dat de Surface al mijn Windows 8 instellingen automatisch overnam naar de Windows RT. Dat scheelde mij een hoop instellen en kon ik na wat kleine tweaks direct aan de slag gaan wat ik erg prettig vond.

Windows RT

Als je Windows 8 al gewent bent dan valt er niet veel nieuws te zien, maar als je helemaal nieuw ermee bent dan zal het echt even zoeken zijn wat je allemaal kan doen met je vingers en ook hoe je verschillende menu's naar voren kan halen. Persoonlijk had het beter geweest als ze een mooi introductie filmpje zouden geven, zodat je een beetje op weg word geholpen.
De Windows RT besturing is verder erg vloeiend en kan maximaal 3 apps onder elkaar kwijt dat je verder naar de breedte kan uitbreiden. Desktop mode is zoals bekend beperkt tot alleen instellingen en mappen, maar je kan er geen normale desktop programma's op instaleren. Hoe Windows 8 (RT) verder werkt kan je verder bij de Windows 8 reviews lezen.

Hardware

Voor de specificaties kan je terecht op de officiŽle website van Microsoft, dus daar plaats ik niks over in deze review, maar ik wil wel mijn ervaring van de hardware vermelden. Persoonlijk is alles dik in orde, maar ik merk af en toe wel dat de Surface het zwaar heeft en dan word het soms wat traag met het opstarten van de apps of komt er een soort van lag tijdens het bewegen van het beeld of tijdens het swipen van de apps in Metro view. Het is niet hinderlijk, maar het is wel wat mij af en toe opvalt. Maar ik verwacht dat er nog wel wat updates komen dat dit probleem kan verminderen. De camera is duidelijk als je in een goed verlichte omgeving zit, maar verwacht geen full HD beeld, want het is en blijft 720P en maximaal 1.0 pixels. Zelf heb ik geen ervaring met de USB of geheugen uitbreiding, maar als ik dit heb gebruikt zal ik dit hier nog bij vermelden.

Bijgeleverde software

Standaard worden er verschillende apps en Office 2013 mee geÔnstalleerd. De apps zijn onder andere Email, People hub, Internet Explorer 10 (met beperkte Flash ondersteuning), Skydrive, Het Weer, Chat Berichten, Xbox Games, Xbox Muziek, Video, Het Nieuws, Financieel, Sport, Reizen, Foto's.
De Office 2013 werkt erg goed, maar is ook best zwaar voor de Surface, maar ik verwacht dat dit nog word verholpen met een update van Microsoft, want ik heb verschillende verhalen gelezen dat Microsoft Office nog niet zelf op de Surface had getest, maar het toch heb willen meeleveren en het daarom versnelt heeft doorgedrukt, dus daar zal nog wel wat winst te halen zijn.
Het werken in Office is verder goed te noemen en dan is het pas echt heerlijk om een touch-pad te hebben, zodat je een full screen bezig kan zijn. Alles is direct gekoppeld aan Skydrive, zodat je altijd en overal verder kan gaan met de bestanden, maar je kan ook de bestanden opslaan op de Surface zelf.
De Apps die standaard meegeleverd worden werkt gewoon erg goed en snel en de inhoud van deze apps zijn het zelfde als bij Windows 8, dus wil je meer weten over de meegeleverde apps kan je dit terug lezen bij de Windows 8 reviews.

Windows Store

Sommige mensen hechten grote waarden aan veel apps aanbod, maar dan ben je bij Windows 8 en RT nog niet op het juiste adres, want tijdens dit schrijven zitten ze rond de 6000 a 7000 apps. Ik persoonlijk heb hier geen moeite mee, want wat ik met de Surface wilt doen is al aanwezig en ik heb geduld met wat er aan apps nog komen gaat. Wat ik heb opgemerkt word er rond de 100 a 150 nieuwe apps per dag toegevoegd, dus het zal snel goed gevuld zijn voor iedereen. De store werkt verder soepel en is netjes per categorie verdeeld. Wil je de totaal aantal apps in de store in een overzicht zien, dan kan je dit opvragen door de teken" * " in de zoekfunctie in te typen. Wat is soms wel storend vind is het circus aan kleurtjes dat je in zo'n overzicht tegen komt, dan maakt het soms wat onoverzichtelijk. Maar ik verwacht dat Windows apps snel zullen groeien en dat er voor iedereen wat mooi te downloaden valt.

Slot woord

Ik ben zeer tevreden met de Surface en ook de weg dat Microsoft in is geslagen valt me prima, want nu heb ik alles van Apple de deur uit gedaan en heb ik een Surface met Windows RT en een pc met Windows 8 en daarnaast een Windows Phone 7 dat ik einde van de maand ga vernieuwen met de Windows Phone 8. Het is gewoon prettig dat wat je ook gebruikt alles het zelfde eruit ziet en werkt en dat is iets waar ik van geniet en waarde aan hecht, maar ook dat alles makkelijk met elkaar te verbinden is en je op alle apparaten verder kan gaan met wat te bezig bent of later wilt verder gaan. Microsoft is in mijn ogen echt de juiste weg ingeslagen en zal in de toekomst alleen maar beter worden met nieuwe hardware en software upgrades.

PS:
Als er wensen zijn of als je iets getest wilt hebben dan kan je dit aan mij vragen en ik zal kijken of ik het voor jullie kan testen en mijn ervaring kan met jullie kan delen. Ook zal ik veel dingen vergeten zijn te vermelden in deze review, dus maak het kenbaar en ik zal het erbij schrijven. Dit was de eerste keer dat ik een review heb geschreven, dus hopelijk heb ik iets kunnen bijgedragen.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart?

Reviews door de redactie

Wanneer heb je vertragingen? daar heb ik namelijk helemaal geen last van.
Vertraging of lag vind soms plaats als ik bijvoorbeeld iets op de achtergrond heb draaien dat zwaar is, zoals bijvoorbeeld het spel Adera. Dan als ik in de Windows APP (Metro) omgeving bent en van link naar rechts of andersom wil swipen dan zit er soms wat lag in het beeld. Ook vind ik sommige APPS traag opstarten.

[Reactie gewijzigd door danplo op 3 november 2012 16:58]

Ok maar dat zijn dus wel zaken die met een update verholpen kunnen worden.
Daar ga ik wel vanuit, want de hardware is gewoon erg goed van de Surface, maar sommige Surface gebruikers hebben hier geen last van, dus het kan ook aan mijn exemplaar liggen. Het is in ieder geval niet zo dat het vaak voor komt, maar viel me wel soms op.
Is je test van voor of na de Office 2013 update?
De review is van vandaag, dus alles heeft zijn update gehad inclusief de office update.
Moet zeggen dat hij mij tot nu toe ook bevalt. Heb zelf de 32gb versie met touchcover. Gebruikte daarbij een draadloze muis met usb dongel en die werd gelijk herkend :D

Je kan er misschien erbij vermelden dat de ie10 desktop flash volledig ondersteund. De metro versie pakt youtube.com ook zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door vali op 3 november 2012 19:44]

Klopt idd, zal het er dadelijk bijschrijven. Bedankt.
waar heb je hem besteld?
waar heb je hem besteld?
In Duitsland de pre-oder geplaatst.
Heb trouwens nog geluk gehad, want ik had de 32GB versie besteld en betaald, maar kreeg de 64GB versie :P
Let wel ff op dat ze in Duitsland een azerty toetsenbord gebruiken ipv qwerty. Je zult het ongetwijfeld op qwerty in kunnen stellen, maar denk dat de knoppen verplaatsen een ander verhaal is. :)

Lijkt me iig wel ff wennen of valt dat mee?
Klopt het toetsenbord is AZERTY, maar is best te doen, alleen best verwarrend met type :P maar op het scherm zelf switch ik gewoon naar QWERTY. Maar als die in Nederland uit komt, dan koop ik een andere touchpad.
In Duitsland gebruikt men normaalgesproken de QWERTZ-indeling. AZERTY is gebruikelijk in franstalige gebieden, zoals Frankrijk en Wallonie. Vreemd dus, dat je een AZERTY-indeling krijgt uit Duitsland.
Ja klopt, daar was ik ook verbaast over. Maar als ik de bon bekijk dan lijkt het ook dat de Surface uit Frankrijk is verstuurd en niet Duitsland.
AZERTY is gebruikelijk in franstalige gebieden, zoals Frankrijk en Wallonie.
Ter aanvulling:
In heel BelgiŽ is het AZERTY gezien Belgen (dus zowel de NL and FR inwoners) vaak in beide landstalen schrijven. Een QWERTY is best wel uitzonderlijk in Vlaanderen.
Hoeveel geheugen is bij jullie standaard in gebruik ?
Bij mij staat die vaak rond de 33% ongeveer 700 MB.
Heb je een stylus dat werkt met de surface?

Zou je eens een document willen openen in Word en dan met de stylus of je vinger er iets bijschrijven?

Ik ben hier erg naar benieuwd aangezien ik op dit moment al mijn papieren moet afdrukken om er dingen bij te schrijven en dingen op aan te duiden. Dus als ik dit op een tablet kon doen zou veel aangenamer zijn en mij veel papierwerk sparen

[Reactie gewijzigd door manmad op 3 november 2012 19:52]

Dat wil ik best doen, maar ik heb geen styles. Maar wil het anders met mijn vingers testen. Alleen heb ik deze functie nooit eerder gebruikt, dus als je mij kan vertellen hoe ik handgeschreven tekst kan toevoegen dan hoor ik dit graag van je.
Heel fel bedankt!

hmm... Ik heb even zitten zoeken en vind de knop niet meer om dit aan te zetten, vroeger moest je naar de tab 'review" gaan en was er een knopje om een pennetje te krijgen zoals in paint.

Ik ga nog even zoeken en dan deze post updaten, ik snap niet waarom ik het niet meer vind! Ik ben 100% zeker dat ik het al gebruikt heb.

*edit* Vreemd, de optie staat aan. Maar ik kan het toch niet zien?

Heeft Microsoft dit uitgezet op de desktop versie?

[Reactie gewijzigd door manmad op 3 november 2012 22:59]

Ik durf het niet te zeggen, maar hopelijk is er hier iemand anders die ons de informatie kan verschaffen ?
Hebt u op uw surface in Word bij de tab Review een knopje staan om de pen te gebruiken?
Ik heb de optie gevonden.
Hier een afbeelding van mijn Surface en de Pen mogelijkheden.

Wow bedankt! Ziet er goed uit! Ik ga hem zeker eens uittesten in de winkel als hij in BelgiŽ beschikbaar is.

btw, je kan een screenshot maken van je surface scherm via deze manier ;)

dus een foto hoefde niet (is wel super leuk!)

[Reactie gewijzigd door manmad op 4 november 2012 20:32]

Cool, dit wist ik niet en is erg handig, bedankt 😄 en ook graag gedaan.
Bij de Mediamarkt verkopen ze stylus. schijnbaar heeft de apple hoek ze in de lade wel stylussen liggen, vraag of je een stylus mag proberen, neem hem aan en tover dan je Surface tevoorschijn ;)
Hahaha wel humor idd :)
Zie het al helemaal voor me.
Ik ben ook van plan zo'n surface te gaan kopen om een htpc mee aan te sturen mbt films. Gebruikl jij je surface daar ook voor of zou je dit is voor mij kunnen testen of dit werkt. Bijvoorbeeld via Microsoft media speler of via de xbmc speler. Tot nu toe kon ik niet echt informatie vinden om je surface als remote te gebruiken. Nu kan je gebruik maken van windows remote maar dit ziet er heel raar uit volgens mij en je moet perse beschikken over een snelle verbinding. Met xmbc zou je dan kunnen inloggen op de htpc (of gewone computer) en door al je video's/foto's kunnen swipen
Ik wil dingen op de Surface uitproberen, maar dit is wel wat uitgebreider en dan moet ik mijn pc ervoor gaan instellen en klaar maken en daar wil ik niet aan gaan beginnen. Ik snap wel je vraag en je idee erachter, maar ik gebruik dat nooit. Misschien dat je de GOT topic " Surface" kan raadplegen om te zien of er iemand hier al ervaring mee heeft. ;)
xbmc is volgens mij niet geweldig voor touch, er zijn wel goede apps voor (3 stuks) waarvan 2 betaald en 1 gratis. Ik gebruik die apps op windows 8, maar geen RT variant.

Ik zou de remote apps gebruiken, kan gewoon betalen met paypal en ze zien er schitterend uit. Mocht je skin goed werken met touch kun je natuurlijk altijd remote desktop gebruiken. Verwacht alleen niet teveel van het swypen in remote desktop.
Nog een laatste vraagje :D

Zou je misschien ook een kort stukje kunnen schrijven over je eerste ervaring met de touchcover? En over je latere ervaring? (of gewoon je ervaring nu)

Want ik lees dat veel mensen het toch niet zo aangenaam vinden om op te typen?

Valt dit mee of overdrijven ze? Gigantische teksten hoeven er niet mee geschreven worden, maar af en toe eens een langere email zou ik wel graag ermee willen schrijven.

Ik ben zwaar aan het twijfelen tussen type en touch cover.
Ik heb ergens gelezen dat de RT versie geen VIDEO_TS kan afspelen. Dit is voor mij een must.
Zou iemand dit kunnen testen???

Dank alvast.
In welke CODEC/bitrate probeer je het? H264/12mbit werkt perfect.
Er zitten standaard geen MPEG2 codecs (voor DVD) in windows 8, je kan ze voor desktop voor §10,- er bij kopen. Verder zijn er vast al wel apps in de store die dit wel kunnen afspelen.