Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (IPS, 7ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 227E3QPHSU Zwart Review

brainovic 2 november 2012, laatste update op 2 november 2012, 1.411 views

Philips 227E3QPHSU Zwart

Pluspunten

• Zeer nette afwerking en vormgeving
  • Sterke verbetering t.o.v. LCD/TN scherm
  • PowerSensor

Minpunten

• Wiebelt soms een beetje door te losse aansluiting op voet
  • Geen speakers (al vind ik dit persoonlijk niet erg)

Ik was op zoek naar een betaalbare en simpele IPS monitor van rond de 22 inch, en via enkele externe reviews kwam ik bij deze Philips 227EQPH uit. De prijs is laag voor een IPS-scherm, en in eerste instantie zou je denken: dat kan nooit veel soeps zijn. Enkele buitenlandse reviews beweerden echter het tegendeel, en vandaar dat ik uiteindelijk besloten heb deze monitor aan te schaffen.

Ik moet toegeven, de monitor stelt zeker niet teleur. Integendeel. Na het uitpakken van de doos (zoals bij vrijwel alle monitoren een standaard doos met piepschuim-bescherming, een voet die er even opgezet moet worden en een VGA- en stroomkabel) en het aansluiten via DVI viel mij meteen de verbeterde kleurweergave ten opzichte van mijn oude LCD/TN op. Daarnaast is het beeld veel 'rustiger', hetgeen een stuk prettiger werkt. En dat zijn alleen de standaardinstellingen, die je dus nog naar wens kunt aanpassen. Nu gelden deze pluspunten waarschijnlijk voor IPS-schermen in het algemeen, en helaas kan ik niet vergelijken met een ander/duurder IPS-scherm. Maar ook een relatief goedkope IPS biedt dus al een flinke vooruitgang ten opzichte van TN.

Het scherm ziet er erg netjes en goed afgewerkt uit. Er zit een licht doorzichtige blauwe rand om het scherm, en ook het softblauwe powerlampje is niet te opvallend en niet storend. Het voetje is makkelijk onder het scherm te plaatsen. Wat wel opviel na het plaatsen op het bureau, is dat het scherm redelijk los in het voetje staat. Wanneer je heel druk aan het typen of gamen bent wil het scherm wel eens een klein beetje heen en weer wiebelen.

Het menu voor de instellingen is simpel en niet bijzonder uitgebreid. De noodzakelijke dingen zoals inputsignaal, beeldformaat, helderheid, contrast en kleurtemperatuur (standaard 6500 of 9300, maar user definable) kunnen hier ingesteld worden. Via het menu kun je ook nog een 'gimmick' van deze monitor instellen.

Dat is de zogenaamde PowerSensor. In eerste instantie dacht ik: wat moet je daar nou mee, maar het blijkt een best wel handige en energiebesparende feature te zijn. Onderop de monitor zit een sensor. Deze houdt in de gaten wanneer de persoon die bij het scherm zit weggaat, en schakelt kort daarna over naar een energiezuinige modus. De sensor kan ingesteld worden op stand 1 t/m 4, waarbij 1 de stand is met de minste sterkte of kortste afstand. Standaard staat deze overigens ingesteld op stand 3. Die werkt al behoorlijk goed: zodra ik wegloop schakelt hij na een tiental seconden naar een donkerder scherm. Wanneer ik aan kom lopen, schakelt hij weer terug wanneer ik een meter of twee van de PC vandaan ben. Het is de vraag of je het echt gaat merken op de energierekening, maar ach, alle kleine beetjes helpen en het is best een coole gimmick.

Volgens mij heb ik zo de belangrijkste dingen wel besproken. Uiteindelijk heb je met deze Philips 227EQPH voor 130 euro een mooi, degelijk en betaalbaar IPS scherm. Alle benodigde aansluitingen (VGA, DVI-D en HDMI) zijn aanwezig, en het geheel is netjes afgewerkt. Ten opzichte van een LCD/TN scherm is het beeld een stuk rustiger en vooral mooier, ook al is dat een algemene eigenschap. Met dit soort betaalbare en goede IPS-schermen wordt het echter wel een stuk aantrekkelijker (en gemakkelijker) om over te stappen naar IPS....

Foto's worden op dit moment geupload.

Heb jij ook een Philips 227E3QPHSU Zwart?

Toevallig is mijn monitor er ook mee gekapt en mede dankzij jouw review (en anderen) deze monitor besteld. Ben benieuwd! En moet zeggen dat de aanweizgheid-sensor-gimmick me eigenlijk best wel aanspreekt ;) Thanks voor de review!
Glad to be of service! Ik heb hem nu ongeveer een maand en erg tevreden. Wiebelen valt eigenlijk heel erg mee en de sensor bevalt inderdaad goed. Ik zeg veel plezier er mee...
Same here! Mn bijna 8 jaar oude Videoseven ( :? ) 19" LCD is kan volgens mij elk moment er mee ophouden. (flikkert bij <100% brightness).

Anyway, ik zit zelf nog erg te twijfelen tussen deze Philips en:
1) LG IPS224V-PN (IPS, maar 14 ms) pricewatch: LG IPS224V-PN Zwart
(of bijv de Asus VS229H, zelfde specs)

2) Samsung S22A350H (TN, maar 2 ms) pricewatch: Samsung Syncmaster S22A350H Zwart

Heb je deze (of soortgelijke monitoren) ook overwogen?
De LG en Asus zijn goedkoper en persoonlijk vind ik ze ook mooier door de kleinere rand om het scherm. Waarom heb je voor de Philips gekozen? Ik weet niet of je 7ms van de Philips vs 14ms gaat merken.

Het TN scherm van samsung is ook een optie met 2ms.

8)7
Ik ben o.a. door deze review overgegaan tot de aanschaffing van dit beeldscherm en tot nog toe heb ik daar absoluut geen spijt van.
Ik kan me dan ook goed vinden in de conclusies van deze review; gewoon een goed beeldscherm voor deze prijs.
Had misschien nog iets beter gekund door een iets stabielere voet, maar bij normaal gebruik heb je daar geen last van (ik raad niet aan om hem op zee te gebruiken). :P
De power sensor is ook leuk al zou die wat mij betreft nog wat sterker/verder mogen op de hoogste stand (je moet echt recht, dus niet onderuit gezakt, blijven zitten anders zal het voorkomen dat hij in de besparingsstand gaat).