Logitech Harmony One+ Review

Polbeer91 1 november 2012, 1.519 views

Logitech Harmony One+

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik.
  • Voor iemand met een beetje feeling voor techniek prima in te stellen
  • Doet perfect wat het moet doen

Minpunten

• In eerste instantie vrij prijzig voor 'maar een afstandsbediening'
  • Voor 'technofoben' waarschijnlijk lastig om in te stellen.

Configuratie Score: 4
Omdat we thuis gek werden van de hoeveelheid afstandsbedieningen en ik, ook na aanschaf van een logitech harmony 300i, regelmatig naar beneden moest komen om familieleden te helpen de boel aan te krijgen (tv, goede kanaal, upcbox etc) en de voorgenoemde 300i ook nog z'n volumeknoppen kwijtraakte, hebben we deze harmony one+ aangeschaft (zo uit m'n hoofd voor 99 euro).

One vs one+
Naar dat ik begrepen heb is de harmony one+ technisch hetzelfde als de one (zonder +) met als enig verschil de software die gebruikt wordt voor het instellen van de afstandsbediening. De one gaat met lokale software, en de one+ (die hier dus gereviewed wordt) met een webinterface. In andere reviews had ik echter gevonden dat je voor de one+ ook de lokale software kunt gebruiken. Te downloaden via (http://www.logitech.com/n...motes/3898?osid=14&bit=32) Na wat gesurf op het internet heb ik besloten dit dan ook toe doen, omdat dit volgens sommigen (of fora etc.) meer functies kent en omdat ik deze al kende (van de 300i).

Instellen
NB: Hier is dus gebruikt gemaakt van de lokale software van de One+ niet de webinterface die in de gebruikershandleiding genoemd wordt (zie de inleiding).
Na alle apparaten in rond de tv omgekeerd te hebben opzoek naar serienummers ging het instellen vrij vlot. Al onze apparaten stonden in de database en konden dus zo worden toegevoegd.
Je kunt de software zelf activities laten kiezen, hier heb ik echter niet voor gekozen. Niet vanwege eerdere ervaringen met deze sofware, wel met ervaringen met automatische funties van software in het algemeen.
Het instellen gaat dan als volgt:
Je kiest een activity. Je kiest, welke apparaten hierbij betrokken zijn (dus aan moeten staan). Je kiest evt. het ingangssignaal van de televisie en ten slotte wat alle knoppen op de afstandsbediening moeten doen. De standaardinstellingen hiervoor zijn best in orde (volume naar de tv, al het overige naar de mediaspeler bijvoorbeeld) en dit is makkelijk en intuitief in te stellen. Functies waar geen duidelijke fysieke knoppen voor zijn (bijvoorbeeld subtitle-functie van de mediaspeler) worden standaard toegewezen aan een knop op het touch-screen en dit heb ik zo gelaten, omdat het (zeker voor familie) niet te onthouden is waar de functies anders verstopt zitten. Wel heb ik de volgorden van deze knoppen op het touchscreen aangepast zodat de meest-gebruikte functies meteen zichtbaar zijn. (Er passen er 6 tegelijk op het scherm.)
Alle instellingen werkte perfect, op één ding na: onze tv is trager dan de software had verwacht met als gevolg dat het inganssignaal niet ontvangen werd en de tv dus niet op de goede ingang stond. Na het timen van de tijd die de tv nodig heeft om op te starten (8(!) seconden), deze vertraging ingesteld in de software. Hiervoor bestaat een standaardoptie bij het troubleshoot-lijstje. Hierna werkte alles perfect.

Gebruik
De eerste keer dat je tijdens het tv-kijken bedenkt dat je een filmpje wilt kijken en je met één druk op de knop de tv van van ingang veranderd, de digitale tv-box uitzet en de mediaspeler aanzet is echt een verademing.
Het ding doet gewoon perfect wat het moet doen.
Een paar opmerkingen:
  • Je moet niet de fysieke knoppen op de apparaten gebruiken om ze aan of uit te zetten. Als je bijvoorbeeld langs de tv loopt, en denkt "ik zet hem al vast aan" zet de afstandsbediening op het moment dat je tv wil kijken, deze weer uit, omdat de afstandsbediening niet kan zien of de tv aan of uit staat. (Dit gaat zeer waarschijnlijk niet op als de tv 2 verschillende IR-signalen kent voor aan en uit, dan zet de afstandsbediening hem gewoon 'nog een keer aan'.)
  • Bij ons staan alle apparate op het tv-meubel dicht bij elkaar. Ik kan me voorstellen dat als dit niet het geval is je problemen kunt krijgen met het mikken als de afstansbediening tegelijk de tv en bijvoorbeeld de versterker aan de andere kant van de kamer wil aanzetten. Dit was dus voor mij echter niet van toepassing en hier kan ik dus niets over zeggen.
Een geweldige functie is de help-knop. Op het moment dat je bijvoorbeeld op de ik-wil-tv-kijken-knop heb gedrukt en 'het' doet het niet druk je op help. De afstandsbediening zal nu zelfstandig proberen het probleem op te lossen. Dit bestaat uit alle signalen uitzenden waarvan hij zeker weet dat het alleen maar kan helpen en het niet erger kan maken. Dus bijvoorbeeld het ingangskanaal van de tv goedzetten en de upc-box (die een aparte aan en uit knop kent) aanzetten. Hij probeert niet de tv aan te zetten omdat deze geen aparte aan- en uitknop heeft, omdat hij dan het risico loopt deze juist uit te zetten.
Dan vraagt de afstandsbediening of het probleem is opgelost. Zo ja, dan ben je uit de help-functie en kun je doen wat je van plan was. Zo nee, dan stelt de afstandsbediening vragen als: "Is the tv on?" Druk je dan op ja, dan gaat 'ie verder, druk je op nee dan zet hij hem aan en vraagt 'ie: "Now is the tv on?". Dit gaat door totdat hij alle mogelijkheden gehad heeft en de boel dus werkt.
Deze functie heeft ervoor gezorgd dat, sinds ik dit aan de familie ik uitgelegd, ik nooit meer naar beneden moest komen (of gebeld werd) omdat het niet werkte. Een zegen dus.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is goed. De afstandsbediening is gemaakt van hard, glanzend, vingerafdrukgevoelig plastic met een rubber laagje aan de achterkant. Als je wilt kun je het plastic een beetje laten kraken, maar hier moet je echt je best voor doen.
De knoppen zijn ook hard plastic en kennen een duidelijke klik.
Het scherm is duidelijk en zat helder, aangezien je het nooit buiten gebruikt. De touch-functies werken prima, maar dit is niet zo gek aangezien je alleen maar op koppen hoeft te drukken, je kunt/hoeft niet te slepen, schrijven etc. De kijkhoeken zijn goed, behalve die van boven, maar dit is niet erg aangezien je alleen maar recht op het scherm kijkt, of van onder (als je liggend op de bank tv kijkt).

Vormgeving
Voor een afstandsbediening ziet hij er chique uit. Bekijk foto's voor je eigen mening.

Ergonomie
NB: Dit is natuurlijk persoonlijk en ik heb vrij grote handen.
De afstandsbediening ligt erg lekker in de hand en alle knoppen zijn goed te berijken. Wel zit het numerieke gedeelte vrij laag. Ik hoef hier net niet voor te schuiven, maar als je iets kleinere handen of een minder lenige duim hebt kan ik me voorstellen dat dit wel het geval is. Dit is trouwens niet echt een probleem want dit schuiven is makkelijk met één hand te doen.
De verschillende vormen van de knoppen en de vorm van de afstandsbediening zorgen ervoor dat alles, na even wennen natuurlijk, blind te vinden is.

Een geweldig apparaat waar de hele familie mee om kan gaan. Het instellen zou ik niet aan mijn moeder overlaten, maar als je dit zelf doet kan de hele familie het gebruiken.
De prijs (ik dacht dat wij (als gezin, niet ik zelf) er 99 euro voor betaald hebben) is vrij hoog voor 'maar een afstandsbediening' maar als ik zie hoe makkelijk het nu is voor iedereen is het elke cent meer dan waard.

NB: dit is mijn eerste review, als jullie aanmerkingen of vragen hebben hoor ik het wel.

Heb jij ook een Logitech Harmony One+?