Nokia Lumia 710 Zwart Review

DrivinUCrazy 31 oktober 2012, laatste update op 31 oktober 2012, 1.613 views

Nokia Lumia 710 Zwart

Pluspunten

• Degelijk afgewerkt
  • accuduur 2 dagen; vergeleken met andere telefoons kun je dit als pluspunt of als minpunt zien. Zet dataverbinding uit en dit wordt 5 dagen.
  • gebruiksgemak van windows phone 7
  • goede camera
  • goede apps van Nokia zoals Nokia Drive met offline navigatie, Verbruiksmonitor
  • integratie met windows live (kan ook een nadeel zijn!)

Minpunten

• Geen notificatieled voor nieuwe berichten / gemiste oproepen
  • Geluidsvolumes alleen algemeen te regelen, via volumeknoppen. Ringtonevolume niet meer apart in te stellen los van andere volumes.
  • bij installatie direct een windows live account kiezen. Niet meer te veranderen zonder nieuwe installatie.
  • Veel bedrijven bieden alleen apps aan voor Android en iPhone.
  • Geen camera aan gebruikerszijde; geen videobellen voor wie dit zou willen.
  • Zune software nodig voor synchronisatie met pc.

Nu ik de Nokia Lumia 710 een 6 weken gebruik, wordt het tijd voor een kleine review.

Eerste indrukken: degelijk toestel. Het werd ook samen met een auto-houder en micro-usb lader voor in de auto geleverd, zodat je het toestel direct gemakkelijk als navigatiesysteem kunt gebruiken. Dit pakket is wel ietsje duurder dan een los toestel. Het toestel voelt solide aan, en lijkt stevig maar toch licht gebouwd. Enige "vreemde" dat het scherm niet wordt beschermd door een opstaand randje of ander trucje om contact met het tafeloppervlak te voorkomen. Dit is voor mij persoonlijk vreemd omdat ik dit niet gewend ben van Nokia.
De batterijcover is er in verschillende kleuren te krijgen. Dit geeft direct een trendy tintje aan de telefoon. Zelf geef ik er niet zo veel om, maar er zijn ook andere kleurtjes na te bestellen, wat de telefoon direct een ander uiterlijk kan geven.

Het mag duidelijk zijn, de Lumia's draaien op Microsofts Windows Phone; de 710 op WP 7.5. Er komt op moment van schrijven nog een update aan naar WP7.8. Mogelijk moeten er later dus een paar puntjes worden herzien in deze review.

Dat Windows Phone zeer gericht is op de integratie met Windows Live, wordt direct bij de eerste boot duidelijk waarbij om een windows live id wordt gevraagd, of je kunt er een aanmaken.
Later blijkt dat dit windows live id niet alleen jouw mail en agenda bevat, maar ook jouw contactpersonen. Bij mij was deze lijst met contactpersonen nogal een rommeltje, dus daar heeft nog wat werk in gezeten om dat weer allemaal recht te trekken. Je kunt ook contactpersonen verbergen. Dit kan alleen per account. Ik heb dus 2e live account aangemaakt waar ik alle contactpersonen in heb gezet die ik niet altijd wil zien als ik mijn contactpersonenlijst open. Ga ik vervolgens zoeken, zijn deze contactpersonen alsnog beschikbaar. Zie het als een selectie tussen favoriete contacten en de rest.

Gelukkig kun je meerdere accounts parallel gebruiken naast je "hoofd"-account dat je in het begin had ingesteld. Dit hoeven overigens niet alleen Microsoft accounts te zijn; Exchange/Outlook 365, Yahoo, google, Linkedin, Facebook en Twitter worden allemaal standaard ondersteund. Verder kun je nog zelf een POP/IMAP account instellen. Vooral Exchange/Outlook 365 en Linkedin geven aan dat deze toestellen ook via de eenvoudige integratie goed te gebruiken zijn in bedrijfsomgevingen. Dit heb ik alleen niet getest.

Windows Phone (7) is zeer gericht op gebruikersgemak. Ik heb mijn telefoon aan een ouder persoon gegeven, uitgelegd dat het scherm aangeraakt mag worden, en na 5 minuten kon deze digibeet met de telefoon omgaan. Dat zegt imho genoeg. Voor tweakers echter, kan deze telefoon té veel gericht zijn op gebruikersgemak. Heel veel dingen zijn immers niet meer te tweaken. Wil je dat wel graag kunnen, ga dan voor Android met eventuele custom roms.
De interface van Windows Phone is zeer gericht op grote lettertypes. Past een woord of naam niet volledig op het scherm, dan wordt het afgekapt. Dit is inherent aan de besturingsmethode van Windows Phone: meestal kun je naar links of rechts swipen om meerdere opties te krijgen. Alleen in de contactpersonenlijst is het niet altijd even handig dat ook lange namen afgekapt worden.

Ik ben me na enkele dagen wel echt gaan storen aan één ding: Nokia bouwt geen notificatieled meer in voor nieuwe berichten / gemiste oproepen. (HTC doet dit wel voor Windows Phones, dus het kan wel!) Bij al mijn voorgaande telefoons, allemaal van Nokia, was dit een standaard feature. Ik had verwacht dat de toetsenverlichting zou dienen als notificatieled. Dit is niet zo, en er lijkt ook geen app voor te zijn. Ik ben niet de enige die zich hier aan stoort; hopelijk bouwt Microsoft dit in 7.8 dus alsnog in.

Het ontgrendelen van de telefoon stoort me ook een beetje. Eerst zet je het touchscreen aan door op de aan/uit knop te drukken. Vervolgens moet je de telefoon ontgrendelen door over het scherm te swipen.
Opzich is die methode prima, maar ik had de andere hardware-toetsen gebruikt om het touchscreen aan te zetten; zo kun je met één duimbeweging het toestel uit standby halen en ontgrendelen. Klein verbeterpuntje imho.

Al met al is Windows Phone een zeer intuitief te bedienen besturingssysteem. Het is tot nu toe nog niet gecrasht bij mij; iets wat ook zeer belangrijk is bij een apparaat als een telefoon. Het ziet er ook modern en fris uit. Er zijn natuurlijk ook wat minpuntjes aan de software. Kleine bugs die me zo te binnen schieten;
- geboortedata (en dus verjaardagen) in de kalender verschuift soms een dag. Heeft iets met zomer/wintertijd te maken.
- Volume te wijzigen als je het toestel uit standby haalt, maar nog niet hebt ontgrendeld. Zo kun je per ongeluk het volume wijzigen met de telefoon in je broekzak.
- Het al genoemde afkappen van lange namen in je contactpersonenlijst. Bij op elkaar lijkende namen is dit niet altijd handig.

Een van de belangrijkere eisen voor mij was het kunnen beschikken over offline navigatie met een snelle gps-fix. Vooral in het buitenland is dit voor mij in het verleden erg goed van pas gekomen.
Op dit gebied scoort de Nokia voor mij op alle punten:
+ offline kaarten
+ geen dataverbinding nodig
+ snelle fix

Nokia zet de laatste tijd sterk in op foto's. Met de nieuwste generatie Lumia's wordt dit nogmaals onderstreept. De Lumia 710 hoort bij de generatie daarvoor, maar ook daar is het fotografie al prima in orde. Foto's kunnen automatisch gesynchroniseerd worden met je Skydrive of andere online accounts. Let daarbij wel op je datalimiet en batterijduur. Misschien is het handiger om gebruik te maken van een andere functie. Je kunt instellen dat je telefoon automatisch na 10 minuten aan het infuus dat netstroom wordt genoemd, via je wifi wordt gesynchroniseerd met je pc. Dit heeft wel als gevolg dat Zune na 10 minuten op je pc tevoorschijn springt.

Conclusie:
Wil je een telefoon waar je alles aan kunt instellen en wijzigen; ga dan voor een Android telefoon, eventueel met custom rom. Wil je gewoon een goed werkende, intuitieve degelijke telefoon, dan is een Windows Phone een hele goede keuze. Binnen de WP7 serie, heb je imho met de Lumia 710 de beste prijs/kwaliteitverhouding te pakken.

Heb jij ook een Nokia Lumia 710 Zwart?

Prettige lezende review en wat mij betreft redelijk compleet doch beknopt. Geeft mij zeker een goed beeld van de mogelijkheden van het toestel en de manco's die ik tegen kan komen.

Bedankt!
Ik kwam deze review van mezelf nog eens tegen, en nu er WP 7.8 op staat komt er nog een klein updateje:

De update naar 7.8 heeft geen notificatieled voor berichten/gemiste oproepen gebracht. Ook is de methode voor het ontgrendelen via de aan/uit knop niet veranderd. Voor beide functies is sowieso maar de vraag of een software-update hier iets aan kan veranderen, of dat het in de hardware zit ingebakken.

Iets waar Nokia of Microsoft niets aan kan doen, is de brakke support van Whatsapp. Whatsapp is vaak traag. Je ziet eerst een bericht binnen komen. Dan ontgrendel je de telefoon, je opent whatsapp... en je moet wachten. En na enkele seconden komen de berichten pas daadwerkelijk binnen in de app. Geen puntje om de lumia te laten liggen, maar als fervent Whatsapp gebruiker kun je je hier wel bij afvragen of je een Windows Phone wil hebben.

De update naar 7.8 heeft naast enkele verbeteringen onder de kap 3 merkbare verbeteringen gebracht in de UI:
Je kunt het formaat van de tiles op het startscherm nu aanpassen. Je hebt hierbij 3 formaten; klein, groot en een schermbrede rechthoek. Sommige tiles passen zich aan aan het formaat, zodat ze andere info presenteren. Andere tiles zijn gewoon een vergrote (of verkleinde) versie van hetzelfde icoon.

Er zijn een aantal interfacekleuren bij gekomen. Je hebt dus wat meer keuzemogelijkheden gekreen om de interface naar je wensen aan te passen.
Ook kun je nu via Bing iedere dag een andere achtergrond (op het lockscreen) laten weergeven. Deze foto's zijn stuk voor stuk zeer mooi. Tja, het oog wil ook wat... :)