Bekijk alle reviews

Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650 Review

+1
notsonewbie
30 oktober 2012, laatste update op 12 november 2012, 3.321 views

Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650

Update 7-11-2012 De laatste setpoint software ( http://www.logitech.com/n...osid=23&section=downloads control center: 6.51.8 en struuprogrammaversie: 5.50.98 ) bevat nu voor dit device ook tap and drag. in w8 geweldig. Toch blijft het meer een w7 dan een w8 device. Want ondanks de nieuwe setpoint software werkt bijv. de 4 vinger functie voor maar 50% en kan je met de L-onder hoek nog steeds geen w8 programma's switchen (wel alleen tiles/apps) Update 02-11-2012 Accu. Accu kwam visueel in de software meer dan halfvol uit de doos. Toch moest deze touchpad nu al na 2 dagen aan de oplader (gewoon de meegeleverde usb kabel in device en pc en je kunt doorwerken terwijl hij oplaadt) wegens waarschuwing...

Pluspunten

• Lekker glad en gevoelig werken in windows 8 tiles / app's omgeving, ook qua schuiven en menus openen, maar ZEER basaal in functies. Waarbij de allerbasaalste en veel gebruikte gewoon niet-bestaande is!

Minpunten

• Geen dubbelklik en/of sleep functie.
  • App sluiten functie kent hij ook niet.

Eindoordeel

4 van 5 sterren (Goed)
Update 7-11-2012 De laatste setpoint software ( http://www.logitech.com/n...osid=23&section=downloads control center: 6.51.8 en struuprogrammaversie: 5.50.98 ) bevat nu voor dit device ook tap and drag. in w8 geweldig.
Toch blijft het meer een w7 dan een w8 device. Want ondanks de nieuwe setpoint software werkt bijv. de 4 vinger functie voor maar 50% en kan je met de L-onder hoek nog steeds geen w8 programma's switchen (wel alleen tiles/apps)

Update 02-11-2012 Accu.
Accu kwam visueel in de software meer dan halfvol uit de doos.
Toch moest deze touchpad nu al na 2 dagen aan de oplader
(gewoon de meegeleverde usb kabel in device en pc en je kunt doorwerken terwijl hij oplaadt)
wegens waarschuwing pop-up dat de accu bijna leeg is. Het is nu 02-11-2012 en ongeveer om 16:10 was hij volgeladen, ook hiervan komt dan een pop-up.
Een bijhouden hoe lang hij het gaat doen op deze volle accu lading onder w8 pro.
Oh enne, dan ben ik nog iemand die hem uitzet als ik wat langer van de pc weg ben, en zeker in de nacht staat hij uit.

In w7 kan deze touchpad iets wat in de w8 desk omgeving niet kan. Na swipe alle open programmas als thumbnail op desktop zien en er 1 kiezen om verder mee te werken.
LET OP, drag functie zit wel op dit device. Dankij verwijs tip van http://tweakers.net/gallery/373160
Maar niet door te tappen. ONDER de touchpad zitten in de 2 onderste hoeken knopjes. E.e.a. is hier na te lezen of aan te vragen: http://forums.logitech.co...d-Drag/td-p/903072/page/3
Dit zijn de voetjes. Lijkt me dus een slijt onderdeel, maar dat moet de tijd leren.
NADEEL is dat omdat je je duim (met neerwaartse druk) moet houden waar die is, je met een vinger moet sizen, slepen e.d., de precisie afneemt, tenzij oefenen dit vanzelf oplost.
Vele users op logitechs forum vragen dan ook om touch-tap hold en drag... Ik ook! :-)
Dus resume: het kan wel, maar niet zo ergonomisch als wanneer je free kan tappen en slepen 'overal' op de touchpad.
Hopelijk komt dat in de volgende versie van de software. Immers de rechter voetje/knop is rechtsklikken, echter rechts tappen, kan in die omgeving ook...
Wederom, klik hold, vinger/duim parkeren en overige vingers voor navigeren: minder prettig/ergonomisch.
Idem voor je muiscursor die te vaak weg-slide, omdat je immers voor de druk-klik eerst de touch beroert.
Ik zie het nog even aan en anders gaat hij terug. ----- Einde update.

Op mijn laptop vindt ik het geen straf om zo nu en dan (muis vergeten) met de touchpad te werken.

Windows 8 met diens tiles leek me het uitgelezen moment om een losse, wireless, touchpad als muisvervanger aan te schaffen. En deze meet 13x13 cm en dat is ruim zat.
http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/66936/22436.jpg
Tevreden over logitech muizen, werd het deze voor windows 8 ontworpen T650, 13 functies, aan te passen functies (qua plek of hoeveel vingers, het blijven 13 functies) via de eigen software, made for windows 8 echter via op de website te downloaden software ook voor windows 7 te gebruiken
.
Hij kan al ladend aan meegeleverde usb kabel gebruikt worden.
Is de accu intern vol (dus niet vervangbaar) dan zou deze een maand mee gaan volgens de manual. Het officiële max. bereik is 8 meter.
Na inpluggen van de ontvanger wordt de software geïnstalleerd, en kan je aan de slag, of de touch functies aanpassen.

Wat ik echter direct miste is dubbelklik en klik-vast om vensters te vergroten/verkleinen of slepen! Ook het selecteren van een rijtje bestanden kan dus niet.

Dat zit er dus ook niet in, die basale functie ontbreekt gewoon.

Wel is hij mooi strak en het bereik hier is sowieso 5 meter, uit de doos met halve accu lading. In die zin had hij dus voldaan.
De touchpad is van glas, de top, en voelt zeer glad aan, in die zin 100% geslaagd.

Maar TE DUUR voor een device, vindt ik dan, die de meest basale functies ontbeert, die op elke touchpad, 90% toch gok ik zo, van zelfs goedkope laptops zitten.

Wat ik er wel mee kan doen is app's openen, van app naar app schuiven, maar NIET terug, je moet dus telkens full circle...

Apps sluiten kan er niet mee....! (Oh had men toch de X maar behouden in de app's..)

Wat wel kan is de charm balk oproepen door rechts in te swipen, boven naar binnen is app-menuutje van app waar je bent, links naar binnen swipen is gewone desktop oproepen.

Dan kan je nog met 2,3,4 vingers venster in 1 keer links of rechts gehalveerd klemmen op het scherm. Verticaal of horizontaal scrollen.

Pinchen kan ook, open de foto app, pik een foto uit, en vergroten en verkleien maar, heel soepel.
Echter, verschuiven...? dat kan dus weer niet...

Rechts-klik dan, die zit in de rechts-onder hoek, maar op een preciese plek, soms moet je dus meermaals drukken om 1 keer het context menu te krijgen.

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (15)

15
15
1
0
0
14
Wijzig sortering
Ik snap je minpunt m.b.t. sluiten van applicaties niet. Met geen enkele touchpad of muis kan je direct Windows 8 applicaties sluiten...dat is (zover ik weet) by design in Windows 8. Daarvoor moet je Alt+F4 gebruiken.

Dat deze touchpad geen double tap ondersteunt vind ik echt bizar! Dat is toch wel een essentiële functie voor een touchpad (click-n-drag is er natuurlijk wel, maar ik vind double tap nou zo fijn werken). 8)7

Bedankt voor je review. Nu weet ik dat ik deze niet hoef te kopen (tenzij double tap in een update toegevoegd wordt).

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 26 juli 2024 06:19]

App's kan je sluiten. Vastpakken en naar onderen wegslepen.

In gewone vensters kan je niet vastpakken inderdaad, niet selecteren / en slepen dus ook.
Er is juist geen click en drag met deze.

Logitech antwoordde alleen: bedankt voor uw feedback, ook al fijn.

Ik ga hem nog in w7 proberen (is ook software voor) en ben heel benieuwd of hij daar wEl alle basale muisfuncties heeft...

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 26 juli 2024 06:19]

App's kan je sluiten. Vastpakken en naar onderen wegslepen
I stand corrected. Bedankt voor de info!

Maar wat bedoel je dan dat je geen apps kan sluiten? Bedoel je dat omdat er geen gesture voor is? Of omdat je geen vensters kan vastpakken om deze naar onderen weg te slepen?

Volgens de site van Logitech kun je zowel tappen als klikken. Is het niet zo dat als je linksonderin (of waar dan ook, behalve rechtsonder) 'klikt' en ingedrukt houdt, je dan wel een venster kunt verslepen? Van wat ik gelezen heb in het Logitech forum, is er wel degelijk click-n-drag.

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 26 juli 2024 06:19]

Dit is interessant ! "Volgens de site van Logitech kun je zowel tappen als klikken. Is het niet zo dat als je linksonderin (of waar dan ook, behalve rechtsonder) 'klikt' en ingedrukt houdt, je dan wel een venster kunt verslepen? Van wat ik gelezen heb in het Logitech forum, is er wel degelijk click-n-drag."
De praktijk is interessanter, namelijk, nee die zeer basale en door mij gewenste functie is er niet.

Zo is ook de eerste optie in het settingsmenu (zit nu op andere pc) de 1e, er met 2 opties in het dropmenu. Optie 2 daarvan werkt gewoon niet...

Inmiddels ook op w7 gehad, zelfde verhaal, dus nog meer gemis ivm alleen gewone desktop, geen tiles omgeving alternatief om op terug te vallen.

-= Rectificatie boven in beeld van de review !!! =-
Hmmm, aparte manier van doen zo idd. Zoals je al aangeeft lijkt me dat ergonomisch niet zo prettig werken. Logitech heeft in dat topic aangegeven tap-n-drag toe te gaan voegen in een update.

Ik houd hem voor het moment nog wel op mijn radar. Dell komt binnenkort ook met een vergelijkbaar product. Wellicht is dat nog wat. Al zou je in dit segment verwachten dat Logitech een beter product levert dan Dell, aangezien dit toch wel de specialiteit is van Logitech. :)
Ja lijkt wel wat die dell.
Deze Logitech is voor windows 7 eigenlijk nog beter dan voor w8 waar hij zogezegd voor gemaakt is!
Zeker als er twee keer tap=click & hold bij komt.

In w8 desktop is het letterlijk afname van functies. Je kan met 4 vingers naar achter slide elk programma minimaliseren, de desktop zien (net als met windows toets + D) maar daarna ben je je vensters 'kwijt' en moet je ze uit de taakbalk vissen. In w7 swipe je 4 vingers naar voren en je kan uit de programma 'thumbnails' (groter/kleiner naar gelang hoeveel programmas je open hebt en scherm-grootte) eentje klikken.

Links buiten naar binnen sliden levert in w8 op : geen APP's open (als je zoals ik amper tot nooit met de tiles werkt) terwijl je in w7 dan a.h.w. alt-tabt.

Voor w7 zou ik hem nog wel aanraden, net aan.
Voor wie net als ik ook in w8 in de desktop werkt, nee.

Anoniem: 449164 1 november 2012 17:34
Werkt dit op een of andere manier misschien met Android? Ik zou het graag gebruiken.
Is het ook mogelijk om naast dit touchpad nog een muis aan te sluiten voor bv gamen?

edit: The 'tap-n-drag' feature is planned and expected in an upcoming software release.

[Reactie gewijzigd door iklucas op 26 juli 2024 06:19]

Ja, ik heb hier de volgende opzet nu, op een w8 pc.
Wireless muis van logitech, En deze touchpad (beide op 1 'USB unified ontvanger met het oranje icoontje') en een gigabyte M6980 via mijn steelseries keyboard.
Android :

Ik gok van niet, hij is gemaakt voor windows 8 en ik las nergens iets over android drivers.

Je kunt het touchpad toch gewoon indrukken net zoals dit met trackpads op macbooks en moderne laptops gaat? Zo kun je toch makkelijk slepen, of zie ik wat over het hoofd?
Ja, zo is ook beschreven hierboven.
Echter voor je indrukt, touch je al, en wat is ie glad en smooth/gevoelig, dus dan is muiscursor ineens vaak net even waar je niet wilt.
Lukt het de pad in t edrukken en de muiscursor te houden waar deze is, dan is de ergonomie onprettig, en je beweging minder precies ineens.

Dus ja je kan klik en drag, maar onhandig, vaak mis, niet-ergonomisch.
Dus die hardwareknoppen zijn alleen bruikbaar op een harde ondergrond? Ik was van plan er een te halen, maar ik wil hem juist de bank gebruiken voor mijn HTPC, dus dat is echt een dealbreaker.

Ik twijfelde over de accuduur. De prijs vond ik wat hoog, maar nog net acceptabel als het goed zou werken. Maar nu? Nee, gaat hem niet worden. Jammer.
Dus die hardwareknoppen zijn alleen bruikbaar op een harde ondergrond?
Klopt.
Ik heb het ook op de bank geprobeerd! maar het vast pakken van een hoek om een klein knopje onderop in te drukken 'is het niet helemaal'.
Inmiddels is er wel 2-vinger tap = rechtsklik voor menu opties e.d.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn