Newsmy Newman N1 Zwart Review

Herr Roedy 10 januari 2013, 4.234 views

Newsmy Newman N1 Zwart

Pluspunten

• Gewicht
  • Snelheid
  • Scherm (resolutie)

Minpunten

• Alleen leverbaar in China met alle nadelen van dien
  • Scherm (kleuren, brightness)

Intro
Dit is mijn review over de Newman N1 telefoon die ik bij de Chinese webshop Etotalk heb gekocht.
Het is mijn tweede smartphone, de eerste was de Samsung Galaxy S i9000.
Al mijn ervaringen zullen dus in vergelijking zijn met dit toestel en wellicht zal ik een enkele vergelijking maken naar een iPhone, voor de weinige keren dat ik zo'n toestel in mijn handen heb gehad.

Levering
Allereerst iets over de levering. Ik heb dit toestel gekocht bij de webshop etotalk uit China en dat zal voor velen een unicum zijn, voor mij in ieder geval wel.
China heeft nogal een reputatie goedkope en slechte producten te leveren die er lang over doen om aan te komen dus om nou een relatief dure telefoon te kopen zal een drempel kunnen zijn.
Gezien het feit dat deze telefoon niet in Nederlandse webshops te bestellen valt ben je op moment van schrijven aangewezen op Chinese websites.
Ik heb mijn toestel woensdag besteld, donderdag kreeg ik een mailtje of ik iets van mijn adresgegevens wilde bevestigen en maandag stond de postbode van DHL op de stoep. Saillant detail: er moest 35 euro bijbetaald worden voor invoerrechten/belastingen.

Unpacken
In de doos vindt men:
  • Het toestel
  • De batterij
  • Een usb naar mini usb verloopstekker
  • een net adapter naar USB
  • Chinese handleiding van het toestel
  • Oordopjes (muziek)
Al met al wat je zou verwachten, maar de handleiding is dus Chinees.
Enigszins verwarrend is het ontbreken van de aanwijzing in welke van de 2 slots je simkaart moet, maar dat zou niet uit hoeven maken.

De voornaamste reden dit toestel te kopen is natuurlijk de prijs. De telefoon is te koop voor 169 dollar. Ik heb gekozen voor DHL shipment wat 30 dollar kostte en bij aankomst moest ik 35 euro bijbetalen. De totaalprijs komt dus uit op ongeveer 185 euro, wat hoewel het goedkoop is wel hoog genoeg is om de behoefte naar andere toestellen te kijken te rechtvaardigen.

Het toestel
Bijgevoegd aan deze review zijn enkele foto's van het toestel.
Het toestel weegt iets meer dan mijn galaxy s, dus de opgegeven 130 gram kan denk ik wel correct zijn. Hij voelt niet zwaar aan in de hand.
Aan de onderzijde bevinden zich 4 knoppen:
De menu oets, de hometoets (niet fysiek), de returntoets en de zoektoets.
De menutoets opent bij diverse apps en in het hoofdmenu een menu, maar dit spreekt eigelijk voor zich.
De hometoets brengt je naar het homescreen. Dit gaat allemaal heel soepel en duurt slechts een fractie van een seconde.
De returntoets doet ook wat ie hoort te doen op een androidtelefoon.
De zoektoets opent een zoekscherm van google wat zowel op internet als in je contactenlijst zoekt naar de opgegeven keyword.

Het beelscherm van de telefoon laat helaas wel te wensen over. Qua resolutie is de telefoon met gemak scherper dan de galaxy S, de kleuren zijn echter beduidend fletser. De keuze is tussen een donker scherm of de backlight opschroeven waardoor zwart eerder een soort grijs-bruin wordt. Nog steeds goed aan te zien, maar in verhouding met een galaxy s is er toch wel wat op aan te merken.

Het touchscreen reageert vlot en precies en daar valt niets op aan te merken.
Wel jammer is het ontbreken van swype. Ikzelf gebruik vaak een soort mix tussen swypen en typen en nu ik weer ben aangewezen op gewoon ouderwets typen is het wel even wennen.

Bereik en ontvangst
Tot zover is het bereik in orde. Ik heb zowel Wifi als 3g als Hsdpa gebruikt en het telefoneren, smsen en whatsappen ging zonder problemen.
Morgen ga ik weer naar college en daar is de ontvangst van zowel wifi als telefonie bedroevend en berucht slecht. De echte test laat dus nog op zich wachten.
Update:
De ontvangst in collegezalen is minder dan die van mijn vrienden met een SGS3. Thuis merk ik hetzelfde met huisgenoten. We hebben het hier over het verschil van wel of niet aankomen van whatsapp berichten in een situatie waarin de ontvangst sowieso slecht is. In de buitenlucht is er niets aan de hand.

Foto's muziek en accuduur
Hierover later meer. De speaker is in ieder geval prima naar telefoonmaatstaven en brengt weinig innovatie.
Accuduur vergt meer tijd om te testen en ik heb momenteel nog geen foto's gemaakt in verschillende lichtomstandigheden om een eerlijk vergelijkingsplaatje te maken. Eventueel kan ik alle foto's naast dezelfde foto's gemaakt met mijn SGS leggen om het verschil aan te tonen.

Hierover valt natuurlijk ook weinig te zeggen, maar tot op heden ben ik voorzichtig positief. Er is me nog niets opgevallen wat me dwarszit, op het transparante drop-down menu met o.a. de wifi, bluetooth en vliegtuigstand knopppen.

u

Heb jij ook een Newsmy Newman N1 Zwart?

Tip: beta.swype.com
Leuke review, al ben ik benieuw naar de andere dingen zoals accu, en camera..

Heb momenteel zelf een Jiayu G3 nog steeds in preorder staan..
maar ben momenteel aan kijken voor een vervanger van deze chinese smartphone..

mijn lijstje is voorlopig

- Neo N02-m
- Newman N1/Freelander I10 (zelfde telefoon, alleen is Freelander stukje goedkoper!)
- Amoi N820/821

Voor swype; gebruikt alternatief slideit keyboard!
vind ik zelf nog beter werken als Swype!

[Reactie gewijzigd door Downstar2 op 30 oktober 2012 22:22]

Hoe staat het met gps? Deze aan boord en stabiele connecties. Was je GS met stock of custom rom, zo ja, welke versies?
GPS doet het eigenlijk niet. Ik heb het 2x geprobeerd, 1x thuis en 1x in de trein maar heb nog nooit een fix gekregen.
Mn GS was met stock rom, dus dat was 2.2. (gingerbread?)
Als het goed is is mijn N1 ook onderweg... besteld via Pandawill, heb ik zelf goede ervaringen mee.

Opmerkingen heb ik later wel: Let op: De Freelander telefoon is qua specs wel hetzelfde, maar de bouwkwaliteit van de N1 is beter.
Zou je best multi language os en play store meebestellen? Ik zie dat etotalk dit als optie biedt.

Zit er standaard dan geen play store mogelijkheid op? Wat met de taal? Kan ik hem zelf niet flashen/instellen met de juiste taal ?
Ik heb die play store van hun erbij besteld. Ik geloof niet dat het heel moeilijk is om zelf een custom rom erop te zettten maar omdat het toestel op moment van schrijven nogal nieuw was ging ik er van uit dat er weinig documentatie beschikbaar zou zijn.
Voor het fixen van de gps heb ik het volgende gedaan:

Custom ROM erop gezet via: http://www.droidwebspace.com/index.php/roms

Vervolgens gps fix geflashed: http://amitbhatia.in/newman/
Leuke review. Stond op het punt om een 2dehands galaxy s plus aan te schaffen maar heb uiteindelijk voor hetzelfde geld deze telefoon bij banggood.com besteld. M'n collega had er twee pipo tablets gekocht en was vol lof.
Jammer dat het beeld minder sprankelend dan de samsung is. De sprankelende prijs maakt veel goed, denk ik
Informatie over rooten en upgraden was niet moeilijk te vinden.
Eerst maar eens mijn toestel in ontvangst nemen ...

[Reactie gewijzigd door idylle op 1 februari 2013 02:11]