HP Compaq Business notebook 6710b Review

Dragonslaughter 28 februari 2008, 785 views

HP Compaq Business notebook 6710b

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • snelheid
  • bouwkwaliteit
  • accuduur (in het begin)
  • gewicht

Minpunten

• slechts 1 GB ram
  • accuduur na veelvuldig opladen/ontladen

Ik heb deze laptop nu 3/4 jaar in gebruik met veel plezier.

Ik heb in het begin erg zitten twijfelen, maar vooral de combinatie van gewicht, accuduur en scherm hebben mij voor dit systeem laten kiezen.

Het scherm is uitstekend met een hoge resolutie van 1680x1050. Dit werkt uitstekend met 2 schermen naast elkaar en is een groot pluspunt. Daarnaast heeft het scherm geen glasplaat, waardoor je niet die irritante reflectie van het licht hebt. _/-\o_

Een minpuntje is het ram geheugen. 1 GB is gewoon niet genoeg in vergelijking met de andere componenten. Dit is duidelijk de bottleneck van het systeem. Ik heb dit persoonlijk dan ook uitgebreid naar 2 GB en sindsdien bevalt hij perfect.

Verder is hij qua bouwkwaliteit ook goed. Je moet bijvoorbeeld bijzonder veel belasting uitoefenen op de achterkant van het scherm om vervormingen te gaan zien in het beeld.

Daarnaast is hij ook erg licht voor een 15,4 inch notebook. Hij weegt slechts 2,6 kilo en dit is uitstekend te doen.

Deze factoren heb ik uitgebreid getest door hem iedere dag mee te nemen op mijn rug door 3,5 uur openbaar vervoer.

De accu is vooral in het begin uitstekend, maar begint nu toch merkbaar terug te lopen. In het begin ging hij op de zuinigste stand bijna 5 uur mee. Nu is dat nog 3 uur. Daar moet wel bij gemeld worden dat de accu dagelijks gebruikt wordt en soms zelfs meerdere keren per dag opgeladen en ontladen wordt. Dus wat dat betreft is het te verwachten...

Een klein minpunt vind ik volumeregeling. Dit gaat door middel van hele mooie tiptoetsen, maar werkt niet echt ideaal. Andere dingen zoals het toetsenbord, de fingerprint reader en mousepad werken uitstekend. Ik heb er ook nooit last van dat ik met mijn duim per ongeluk op de mousepad kom, zoals bij mij bij andere laptops nog wel eens overkomt. Er zit geen nummeriek pad op, maar dat is alleen maar positief aangezien het toetsenbord daardoor de ruimte heeft en het niet allemaal op elkaar gepropt zit.

Als laatste heeft ook de geluidskwaliteit van de boxjes mij nog positief verrast. Het blijft slecht, maar het is beter dan de vele andere laptops die ik dagelijks zie (en hoor :P )

De videokaart stelt niet veel voor, maar daar is het systeem ook niet voor bedoelt, daarom zie ik dit ook niet als een minpunt. Als je zoiets zoekt zou een Zepto een betere keuze zijn, maar daar betaal je ook weer meer voor.

Heb jij ook een HP Compaq Business notebook 6710b?