Specificaties Joystick voor de PC, PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Thrustmaster T-Flight Hotas X Zwart Review

J2pc 30 oktober 2012, 6.053 views

Thrustmaster T-Flight Hotas X Zwart

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Programmeerbaar zonder software
  • Ook voor PS3 bruikbaar
  • Instelbare weerstand
  • Voegt een stuk beleving toe aan het vliegen

Minpunten

• Te weinig knoppen
  • Volledig opgetrokken uit plastic

Na de aankondiging van Chris Roberts nieuwe space sim Star Citizen begon het toch weer te kriebelen.

Dus wat onderzoek gedaan, en belosten om voor X3 een HOTAS set te kopen om te zien of ik er dan wat meer 'in' raak.
Omdat ik niet helemaal wist hoe me dat ging bevallen gekozen voor de Thrustmast set, aangezien deze voor de features een lekker zacht prijsje heeft in vergelijking met andere HOTAS systemen die al snel het 3-voudige kosten.

Het bijkomende voordeel is dat ik 'm ook nog op m'n PS3 kan aansluiten als ik dat zou willen.

Zo gezegd zo gedaan, en na een paar dagen was de set binnen. Eerste indruk? Prima setje!

In veel reviews wordt gesteld dat de joystick wat aan de lichte kant is, maar ik heb er geen problemen mee gehad. Zorg dat ie stabiel staat (dus niet op z'n snoer, maar 't snoer netjes in het 'poortje') en bij mij blijft ie dan prima staan.

Hij ligt lekker in de hand, ook met redelijk grote handen, en de knoppen zijn gemarkeerd met zowel nr's (pc) als symbolen (ps3). De meeste knoppen zijn goed bereikbaar, enkel knop 8 op de throttle zit onder de muis van je hand en kan daarmee wat tricky zijn.

De throttle ligt goed in de hand, hij heeft een merkbare 'klik' in 't midden waar je even doorheen moet. Dit kan lastig zijn als je net een specifieke snelheid rond 't midden moet hebben (doorschieten) maar over het algemeen geen probleem.
Ik heb in het algemeen nooit problemen met het precies instellen van de snelheid (buiten het 'klikje' in het midden dus). Dit kun je gewoon met een rustige beweging doen en reageert als verwacht.

Toen ik de snelheid nog met m'n scrolwheel moest instellen varieerde ik die eigenlijk nooit in een dogfight, nu is dat veel natuurlijker. Scherpe bocht? Afremmen, draaien en weer gaan :)

De prijs/kwaliteit verhouding is prima. Het geheel is opgetrokken uit plastic, maar voelt degelijk aan. Zeker voor de prijs (zo'n 40 euro incl verzenden) is het een prima ding.

De throttle is makkelijk los te halen, of echt vast te maken met de bijgeleverde inbus sleutel.
Met een platte schroevendraaier kun je ook de 3e as van de joystick (de draaing) vastzetten als je wilt.
Onder de joystick zit een draaiknop, waarmee je de weerstand van de joystick in kunt stellen.
Het snoer is lang genoeg om de throttle en joystick aan weerszijden van m'n toestenbord te plaatsen, met de kabel onder het toetsenbord door.

De joystick is verder volledig programmeerbaar. Ik heb hier niets mee gedaan, maar volgens het boekje betekent dit dat je op de joystick (zonder software!) knoppen, as-richtingen en zelf volledige assen opnieuw kunt toewijzen aan bewegingen.
Je kunt dus op je joystick links & rechts verwisselen, of zelfs de x1 & y1 as naar de throttle/rocker mappen en daarmee vliegen (geen idee waarom je dat zou willen, maar 't schijnt te kunnen ;) )

Voor iedere 'stand' kun je een aparte eigen mapping maken, of de default gebruiken (geprint op de toetsen)

De joystick kent de volgende standen:
- PC, 4 assen
- PC, 5 assen
- PS3

Het verschil tussen de PC standen is dat bij 4 assen optie de throttle en de rocker achterop de throttle dezelfde as bedienen.
Met 5 assen zijn deze onafhankelijk van elkaar.

Het enige wat ik mis is een extra HAT switch op de throttle. Ik heb nu de HAT op de stick gemapped naar de strafe-thrusters (links/rechts/omhoog/omlaag) en dit werkt prima. Maar met een extra HAT switch had ik ook nog in de rondte kunnen kijken zonder daarvoor naar m'n keyboard te moeten.
Aan de andere kant is deze ook geschikt voor de PS3 (beperkt aantal knoppen) en voor de prijs mag ik eigenlijk niet klagen. X3 heeft bijvoorbeeld ook de optie om knoppen vast te houden, waarmee je wat wat slim mappen je knoppen zo hebt verdubbeld.

Maar de belangrijkste vraag, hoe vliegt 't?
Ik moet zeggen, het voegt echt wel wat toe. En met zo'n zacht prijsje is het een prima optie om eens te kijken of 't wat voor je is. En dat is precies wat ik nu aan 't doen ben.

Als ik 't echt blijf gebruiken ga ik op termijn waarschijnlijk wel upgraden naar een Saitek X52 Pro. Deze is meer dan 3x zo duur. Maar heeft wel een stuk meer knoppen/features. En hij ziet er cooler uit :+

• X3: Albion Prelude

Heb jij ook een Thrustmaster T-Flight Hotas X Zwart?

Ik heb hem nu ook binnen. Eens zien hoe het is i.c.m. World of Warplanes.
Heel goede review, en ik zit nu net in zelfde situatie als jij dat ik star citizen heb gezien en X3 ga spelen (en wing commander serie) dus dan ga ik deze gewoon kopen.
Goede review, bedankt.

Zelf heb ik nog nooit een flight sim gedaan, maar voor Star Citizen maak ik zeker een uitzondering.
(Heb ondertussen al 3 schepen en zit bij Imperium, zoek voor starcitizenbase)

Nu geef je zelf aan later wellicht voor de Saitek X52 Pro te gaan,
hopelijk geef je daar ook een review van.
Heb daar redelijk wat goede reactie gelezen over op Starcitizenbase.

Het lijkt me helemaal wat om dan de Oculus Rift er bij te hebben :9
Oculus rift? Nu vast niet meer.. :9
Dank je mooie review hou ons op de hoogte ook een SC fan en zit in de zelfde clan/club als Shinken :)
Vanwege je avatar; werkt dit ding ook fatsoenlijk icm Linux?
Geen idee eigenlijk. Het is al een tijd geleden dat ik UT2k4 op linux speelde. En dat was niet met een HOTAS ;)

Wil 't wel eens voor je proberen, kun je een flight/spacesim voor linux aanraden?
Zal binnenkort eens een poging wagen :)
en de ouderecent geupdate, vertrouwde; flightgear ofcourse
heb je nog geprobeerd Thrustmaster Joystick T-flight Hotas X + Throttle icm Linux (bijv. met War Thunder?)
Nee, niet meer aan toe gekomen.
Ik zit nu ook ongeveer met hetzelfde sinds ik heb gehoord van Star Citizen en hoorde dat ze een joystick aanraden. ik dacht eerst van een van ongeveer 15 tot 20 euro is goed maar toen zag ik dat er geen throttle bij zat toen ging ik iets verder zoeken en vond ik deze en nu ik deze review heb gelezen ga ik hem waarschijnlijk kopen.

ps. goede review
Ik was op zoek naar een jostick, om exact dezelfde reden: Star Citizen.

Daar ik nog nooit gespeeld had met een joystick, wilde ik hier niet meteen teveel geld voor uitgeven.
Na het lezen van deze review, heb ik besloten hier een poging aan te wagen. En heb ik de joystick besteld. De review hier was duidelijk, goed geconstrueerd en onderbouwt. Als het vliegen met een joystick me bevalt, kan ik nog altijd upgraden naar een duurder, uitgebreider model. Zoals de Warthog.

Ik zal nog een reactie of een eigen review plaatsen wanneer de dogfighting module uitgebracht is.
Ik heb nu een oude Sidewinder 2 die het op zich prima doet, maar misschien wil ik toch wel een iets betere joystick. Niet voor Star Citizen, maar voor Elite: Dangerous. :-)
Bedankt voor de review! Ik zelf wil graag de Oculus Rift kopen, en dan is de Flight Hotas echt wel handig. Alleen een beetje raar dat op barsmit kost Thrustmaster T-flight stick 35,00 euro, en hij ziet er wel anders uit op de foto.
Nogmaals Bedankt voor de Review ;)
Waarschijnlijk is dat alleen de stick, zonder throttle, die wordt ook los verkocht.