Specificaties GF 8800 GT, 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Review

Tjona100 28 februari 2008, 1.289 views

Sparkle SF-PX88GT512D3-HP

Pluspunten

• Verbeterde koeler
  • Geluidsproductie
  • Overklokbaarheid
  • Design (Blauwe PCB) vind ik persoonlijk mooi

Minpunten

• Nog geen gevonden

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Het systeem:

Ik heb deze kaart momenteel draaien in combinatie met het volgende systeem

Processor: AMD Athlon 6000 X2 3,00Ghz
Moederbord: Asus M2N-E SLI Nforce 500 moederbord
Geheugen: Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit
Harde schijf: Maxtor Diamondmax 21 250GB
Voeding: Zalman ZM-600 HP
Processorkoeler: Arctic Freezer 64 Pro
Kast: iCute 8310SL-OG(P) met 6 casefans (4 voor & 2 achter)
OS: Windows XP Service Pack 2 32-bit

Intro:

Ik heb zelf al paar DX10 kaarten gehad en ik had wel interesse gekregen in een Nvidia Geforce 8800GT.
Hiervoor had ik een Club3D HD 3870 Oc.

Door de vele 8800GT varianten die nu op de markt zijn, zie je door de bomen het bos niet meer. Dus was ik wel even opzoek naar welke kaart ik daadwerkelijk wilde hebben.
Mijn budget was Max 220,-
In de pricewatch was dit 1 van de goedkoopste varianten bij Dollarshops.eu en bespaarde het me dus ook wat geld. Ik geloof dat de Jetway versie zelfs 10 euro goedkoper is.

De Featureset:

Bestaande uit

- De Sparkle kaart type SF-PX88GT512D3-HP
- DVI naar VGA converter
- 2 Molex naar PCI-e 6 pins converter
- Driver cd met Forceware versie 169.02
- TV out kabel
- Installation guide

Voor de basic gebruiker is dit meer dan voldoende om de kaart goed te laten runnen.

De videokaart:

De videokaart is voorzien van 512MB GDDR3 geheugen met een 256-bit brede bus en een PCI-e 2.0 interface.
Hij heeft 2 DVI aansluitingen en 1 aansluiting voor TV out.
Wat opvalt aan deze kaart is de vernieuwde koeler die Sparkle momenteel levert voor hun 8800GT kaarten.
Qua lengte is de kaart marginaal korter/langer als een HD 3870 of 8800GTS
Verder is de kaart voorzien van een blauwe PCB en de beruchte G92 Core :D

Overclockbaarheid:

Ik ben zelf geen fanatieker overklokker en heb er ook niet zoveel ervaring mee maar voor deze keer wou ik het wel eens gaan proberen. Ik heb hiervoor Rivatuner 2.06 gebruikt.
Standaard clocks:

Core: 600Mhz
Shader Clock: 1500Mhz
Memory Clock: 900Mhz

Met de standaart clockspeeds haal ik als resultaat 9881 punten.
Valt nog wel mee voor een AMD 6000 X2 ;)
Daarna heb ik de kaart overgeklokt op:

Core: 660Mhz
Shader: 1650Mhz
Memory: 1000Mhz

Na de overklok heb ik 3DMark06 opnieuw gedraait en kwam ik op een score van 11026 punten uit. Een verbetering van 1145 punten O-).

Drivers:

Op de CD werd ForceWare Driver 169.02 meegeleverd. Ik heb er nog geen negatieve ervaringen mee meegemaakt.

Geluid en Warmte:

De kaart is nauwelijks hoorbaar, tenzij je er met je oor tegen aan gaat hangen dan hoor je een lichte zoem. De temperaturen idle in mijn kast is 32 graden en na 1 uurtje Test Drive Unlimited 43 graden, dit tijdens ik de kaart heb overgeklokt.
Ik heb dan wel in mijn kast 4 casefans voor draaien en 2 casefans achter voor de outtake.
Voor de rest vind ik het zeer mooie temperaturen.
Dollarshops.eu leverde op dit moment deze variant, maar als ik nu op hun website kijk hebben ze weer de oude platte koeler op hun website geplaatst van deze kaart.

Conclusie & prijs:

Voor 189,- vind ik dit een van de beste mogelijkheden als je goedkoop een 8800GT zoekt met een degelijke koeler. Hij genereert in games als Test drive Unlimited gemiddelt 10 tot 20 frames meer als mijn vorige Ati HD 3870 kaart. Standaart zat ik met mijn HD 3870 op de 50 frames en soms had ik een uitschieter naar de 60-65 toe. Nu dus op 70-80+ Zoek je een kaart met games etc en een uitgebreider aanbod van accessoires, dan raad ik aan om voor een duurdere variant te gaan kijken en waarschijnlijk ook van een ander merk zoals Asus Evga etc.

Heb jij ook een Sparkle SF-PX88GT512D3-HP?

Reviews door de redactie

Nette review! Maar ik zou toch je drivers even updaten, zorgt voor wat meer stabiliteit en wat extra puntjes in 3dmark06 etc!
heb je ook nog in andere games het verschil en framerates bekeken? want het verschilt nogal per spel heb ik gehoort.
Oh en je zegt 10 tot 20 frames meer :P maar op de wat? op 30 of 50 of 100? ;)
Hmm ik heb nu alleen nog maar TDU en rFactor erop staan maar ik zal morgen wat meer spellen gaan testen etc.
Ik zou idem dito je drivers updaten.
Want wat je hier zegt:
Met de standaart clockspeeds haal ik als resultaat 9881 punten.
Dat is best laag :P
Ik heb dezelfde kaart met een vergelijkbaar systeem, alleen dan met een +5600.
En ik haal op standaard snelheden 10142 marks.
Dus dat van jou kan echt wel hoger :)
dank je voor de tip. met welke drivers heb je die score behaald dan?

[Reactie gewijzigd door Tjona100 op 28 februari 2008 22:33]

nvidia drivers 169.21 voor windows XP
het is best laag, ik haal met mijn 6000+ op 3,2Ghz en de 8800gt stock 11000 ongeveer, als ik de 8800gt overclock en mijn cpu nog wat haal ik makkelijk de 12000
Dan heb je mazzel want mijn 6000 wilt niet verder als 3230Mhz met driver 169.21 merk ik wel een verbetering, ik haal stock 10621 punten met alles op stock speeds. en overgeklokt Proc: 3230Mhz Vga: 660/1650/2000 haal ik 11946 punten. Maarja, het gamen is een pleziertje geworden xD
Bijna onhoorbaar?

De fan draait bij mij op 30% en is daarmee aboluut niet stil!!!
Zelfs nog stukken luider als mijn oude Zalman vf700-cu of 12v.............

Heb je er zelf nog iets aan gedaan, fan instellingen??
De fansnelheid kan aangepast worden in het Nvidia configuratiescherm
zie hier deze link voor de instructies.