Aerocool Turbine 2000 Fan , 120mm Review

jdm8 28 februari 2008, laatste update op 28 februari 2008, 1.192 views

Aerocool Turbine 2000 Fan , 120mm

Pluspunten

• stil
  • mooi

Minpunten

• eigenlijk geen

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Nadat ik mijn vinger in de 12 cm fan stak bij een uitschieter had ik een nieuwe nodig. Ik was dat saaie zwarte OEM ding toch al zat, dus dan direct ook maar een heel opvallende gekocht. Belangrjke punten waren voor mij de geluidsproductie en het uiterlijk.

De verpakking is gewoon goed, niks bijzonders, maar goed genoeg waar het voor nodig is. Stavig plastic op een stuk karton bied genoegbescherming. Ik vond het er een beetje goedkoop uitzien, maar wat wil je ook van een verpakking, zolang het maar beschermd. Op de achterkant staat nog wat handige info en nog een paar van Aerocools andere fans. In de doos zitten vier schroeven en een molex naar 3 pins converter die mooi bij het kabeltje past (doorzichtig en zilver.) Geen extra's dus, maar wel alles wat je nodig hebt.

Het installeren ging wat moeilijker als verwacht. Je moet namelijk zelf nog schroefdraad "maken" door gewoon de schroeven er in te draaien. Dit gaat nogal moeilijk en ik snap niet dat ze voor zo'n redelijk high end fan niet gewoon het schroefdraad er in konden tappen. Verder geen problemen ondervonden, voor zover je die kan hebben met het installeren van een fan.

Het uiterlijk is dik in orde, het lijkt net een straalmotor 8-) . Smaken verschillen natuurlijk, maar bijna iedereen zal het met mij eens zijn dat hij er super stoer en mooi uit ziet.

Het geluid, daar schrok ik eerst een beetje, hij maakte namelijk iets meer lawaaials mijn oude , maar dit was alleen te horen als ik er vlakbij zat, de fan van mijn 7600GT (xxx) kwam er ruim bovenuit. Niet compleet stil dus op zijn max, maar zeer acceptabel. Na een nieuwe voeding, cpu koelen en vga koeler kwam ineens de fan wel overal bovenuit. Niet super luid, maar gewoon hoorbaar (op mijn bureau, 30cm afstand). Een deel van dat lawaai ontstaat volgens mij doordat de lucht ruisend langs de "fanduct" in mijn kast gaat. Dus sloot ik hem aan op een 5 volt converter die ik bij mijn voeding kreeg (zalman). Helaas doet hij het niet op 5 volt, de leds branden zachtjes en het lukt hem niet om op gang te komen, echter als ik hem een zetje geef draait hij wel gewoon. Gelukkig kreeg ik een 7 volt connector bij mijjn cpu koeler en die zorgt er voor dat dat de leds redelijk branden, hij absoluut niet hoorbaar is en toch redelijk veel lucht verplaatst. Dus als je hem niet stil genoeg vindt, gewoon op 7 volt aansluiten. (evt. door zelf wat met de kabeltjes te knutselen.)

Al met al dus een stille fan, die onhoorbaar gemaakt kan worden voor mensen die hun pc helemaal stil willen hebben. Er zijn een paar kleine minpuntjes, eigelijk dingen die gewoon beter hadden gekund, maar niets storends. Hij is iets duurder als de meeste andere 120mm fans, maar dat is hij meer dan waard.

Overigens, als die dop in de weg zit, hij is heel makkelijk te verwijderen en er weer op te zetten.

Foto's worden toegevoegd zodra ik klaar ben met werken, moet eerst nog een paar 1000 volgplaatjes ponzen :(

Heb jij ook een Aerocool Turbine 2000 Fan , 120mm?

Mooie review en mooi compleet (wat moet je nog meer over een fan vertellen :P )

En even over die schroefjes vast zetten. Tappen word nooit gedaan met schroeven. Omdat de schroeven nu zelf sneiden zitten ze extra goed vast.