Specificaties Socket AM2 met NVIDIA nForce 570 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

MSI K9N SLI-2F Review

merodach 29 februari 2008, 323 views

MSI K9N SLI-2F

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel (zeker als je overklokt)

Minpunten

• Gaat snel kapot
  • Northbridge slecht gekoeld

Layout Score: 3
Vorig jaar mei heb ik dit moederbord gekocht vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. Hij heeft de nforce 570 chipset en is daarom snel en volledig. Inmiddels ben ik daar wel op teruggekomen: momenteel ligt hij voor de tweede keer in de RMA terug bij de leverancier...

Featureset
Op dit punt is het bordje erg volledig: 2 gigabit-lanpoortjes, 6 SATAII-aansluitingen die je in RAID kunt zetten, 7.1 audio met S/PDIF-uitgang, en uiteraard twee PCI express x16 sloten voor de SLI. Het is allemaal aanwezig.
Wat ik dan weer miste was de firewire, niet dat ik het veel gebruik, maar het was wel netjes geweest als de mogelijkheid eropzat: af en toe mis ik het namelijk wel.

Layout
Weinig op aan te merken, alleen zitten de SATA-poortjes wel erg dicht onder de PCI express sloten: als je de bovenste daarvan gebruikt moet het kabeltje een wel erg korte bocht maken (en ik gebruik nog niet eens een big-ass videokaart).

Prestaties en overklokbaarheid
Toen ik voor het eerst bootte, was ik zeer tevreden: dit bordje is snel. Meteen even in de BIOS gekeken om te overklokken: ook hier geen problemen. Je kunt alles netjes instellen, timings van geheugen aanpassen, voltages, etc. etc. Mocht je hierin te ver gaan, dan boot het bordje de eerste keer niet meer, maar na de volgende reboot worden de fabrieksinstellingen opnieuw geladen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ja en hier ging het fout. Dit bordje gaat dus inmiddels voor de tweede keer terug in de RMA. Wat (volgens mij) het grootste probleem is, is de kleine, passieve koeling van de Northbridge. Na verloop van nog geen maand was het de eerste keer prijs: de computer startte niet meer op voorbij de bios. Computer opengehaald en eens gekeken: echt, ik verbrandde mijn vingers aan de Northbridge. En vorige week was het voor de derde en laatste keer dat ik dat probleem had: ik heb een ander vervangend moederbord gevraagd (want je zit wel elke keer minstens een week zonder...). Op dit punt krijgt dit moederbord dus de waardering "zeer slecht".

Compatibiliteit en ondersteuning
Allebei goed: regelmatige driverupdates door MSI (was in het begin ook wel nodig) en verder draaide alles goed op dit bordje. Zowel Windows XP, Windows Vista als verschillende linuxdistributies. Eigenlijk niets op aan te merken.

Al met al krijg je voor weinig geld een moederbord waar veel op mogelijk is. En probleem: hij gaat binnen het tijdsbestek nog geen jaar twee keer kapot. Dat is natuurlijk dan wel weer zonde van je geld. Mogelijke oplossing voor dat probleem: betere koeling van de Northbridge (heb zelf niet de moeite genomen om dat erop te klussen). Vanwege dat probleem geef ik als algemene beoordeling: slecht.

Heb jij ook een MSI K9N SLI-2F?