Logitech Z-4 Review

Tuinstoel 27 februari 2008, 2.052 views

Logitech Z-4

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Oogt mooi (subjectief)
  • Remote control
  • Speakers zijn tegen de muur te monteren
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Bij minimaal volume nog geluid
  • Des te lager het volume hoe onduidelijker het geluid
  • Pianolak (stof & vingers)
  • Verkeerde stekker (kan ook mijn fout zijn)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Ik maak al enige tijd gebruik van een Logitech Z-4. De set is nog lang niet uit de handel, en daarom is het misschien wel interessant om een review er over te schrijven.

Voordat ik een Z-4 had, was ik eigenaar van een Creative Inspire T6060 (5.1). 5.1 was voor mij overbodige luxe, en besloot daarom terug te stappen naar 2.1. Ik had de Z-4 op het oog, na lezen van onder andere reviews hier op t.net.

Installatie
Toen ik de doos open maakte, kwam ik er achter dat ik een Engelse stekker aansluiting had. Misschien een bestelfout, orderfout, ik zou het niet weten. Maar gelukkig was de aansluiting op de subwoofer universeel, en kon ik het vervangen met een exemplaar dat wel past op het elektriciteitsnet. De onderdelen zijn prima verpakt in piepschuim en ander beschermend materiaal. De doos staat inmiddels al weer een paar maanden stof te happen op zolder.

Aansluiten is simpel - daar heb je echt geen handleiding voor nodig - en de set was dan ook snel aangesloten.

Uiterlijk & afwerking
Ik kocht deze set ook vanwege het uiterlijk. Ik vind het gewoon mooi, maar dat is subjectief. Over het uiterlijk kan ik verder niet oordelen, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand ze echt oerlelijk vindt. Naast het uiterlijk, is ook de bouwkwaliteit dik in orde. Subwoofer staat goed op rubberen pootjes. De behuizing van de subwoofer is op gevoel geen hout, maar dat mag de pret niet drukken. De 2 speakers hebben massief stalen pootjes. Deze zorgen voor een stabiele ligging, omdat deze verhoudingsgewijs zwaar zijn. Deze pootjes kun je overigens verwijderen, zodat je de speakers aan de muur kan plaatsen. Als je dit niet doet, dan staan de speakers met een kleine hoek schuin op de voetjes, wat al met al wel een mooi aanzicht geeft.

Naast de subwoofer en speakers, zit er ook een controller bij. Deze oogde in het begin vrij lomp, maar naarmate de tijd verstreek bleek dit echter wel een fijn dingetje in de hand te zijn. Door de redelijk grote draaiknop van het volume werkt gewoon enorm praktisch. Ook kun je er een koptelefoon of microfoon op aan sluiten.

De pianolak zwarte kleur van de speakers & remote control vind ik erg mooi (weer subjectief), maar het trekt wel stof & vette vingers aan. Een keertje poetsen is dus wel noodzakelijk als je het uiterlijk adoreert.

Geluid
Ik begon met een onboard geluidskaart. Ik vond het geluid wel mooi, en naarmate de tijd verstreek nog mooier, maar ik was er van overtuigd dat er beter geluid uit te krijgen was. Dus had ik een X-Fi XtremeAudio gekocht. Het geluid was inderdaad een stuk beter. Later kwam ik een Soundblaster Live tegen ergens op zolder, en deze presteert nagenoeg hetzelfde als de X-Fi, maar dat komt omdat ze min of meer dezelfde chip hebben.

Muziek
Ik luister zelf véél muziek, en dan ook redelijk veel hardstyle, trance enzovoort. Maar ook wel top 40, eigenlijk wel van alles. Ik vind het een genot om door de Z-4 muziek te luisteren. Alle eigenschappen van de muziek komen naar voren. Af en toe de bass een klein beetje bijstellen, maar deze staat meestal automatisch goed. De bass klinkt ook vloeiend (onboard niet), en de hoge tonen komen goed tot hun recht. Ook vocale nummers komen goed tot hun recht.

Films & games
Films kijk ik bijzonder weinig tot niet op de pc, daar kan ik niet al te veel over zeggen. Wat ik er wel van gezien heb, moet ik zeggen dat het aan mijn verwachtingen voldoet, het is dus prima (voor 2.1). Spelletjes speel ik nog wel eens met enige regelmaat, en ook daar scoort deze set ruim voldoende in. Het klinkt vol, en niet kaal en oppervlakkig zoals sommige sets dat wel doen. Je gamewereld wordt dus een stuk vergroot.

Volume
De Z-4 kan overigens ook opmerkelijk veel volume produceren. De grens voordat het gaat kraken ligt opmerkelijk hoog, en tegen die tijd dat je op maximaal draait krijg je al weer klagende huisgenoten. Het maakt overigens wel verschil of je een onboardchip gebruikt of een losse geluidskaart.

Minpunt aan deze set is dat je, ondanks dat je de volume volledig hebt terug gedraait, je toch nog geluid hoort. Maar dat kun je oplossen door heel simpel op de aan/uit-knop te drukken. Ook is, als het geluid vrij laag staat, het soms wat onduidelijker wordt, in verhouding tot als het wat harder staat. Net alsof er dan wat toonhoogtes worden overgeslagen.

Bass
De bass is gewoon goed. Deze is niet bonkerig, en loopt ook zeker synchroom met de 2 speakers. Ook kun je je hele huis wel laten trillen als je het op maximaal zet. Als je de bass op het standaard zet, heb je een overkill aan bass. Deze staat daarom ook hooguit op 1/4 van de maximale waarde.

Voor ¤73,05 gekocht. Vrij hoog voor een 2.1 set, maar je krijgt er verhoudingsgewijs ook veel meer voor terug (het oog wil ook wat).

Al met al ben ik dik tevreden over deze speakerset, en zeker een aanrader (wel in combinatie met een geluidskaart).

Heb jij ook een Logitech Z-4?

Mooie en duidelijke review
heb dit setje ook, geweldige geluidskwaliteit, alleen even stekkertje voor in de pc vervangen voor een fatsoenlijk exemplaar, de standaard kabel ging na een maand of twee al kraken bij normaal gebruik.
de aansluitingen in de remote control zijn helemaal een uitkomst, geweldige feature