Garmin Nüvi 2595LMT (Europa) Review

ManReadyForWar 28 oktober 2012, laatste update op 13 april 2014, 33.937 views

Garmin Nüvi 2595LMT (Europa)

Pluspunten

• Stand-by functie, binnen 5 seconden navigeren.
  • Snel vinden van satellieten.
  • Snelheid hardware navigatiesysteem.
  • Carkit functie
  • Lay-out kaarten.
  • Inzicht prestaties op de weg en loggen routes.
  • Levenslange kaartupdates en traffic abonnementen.

Minpunten

• Eerste keer installeren software op Macbook Pro. Niet direct duidelijk wat geïnstalleerd moet worden.

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 5
Ik schrijf deze review omdat ik twijfelde tussen de aanschaf van een TomTom en een Garmin Nuvi 2595LMT. Omdat ik heb gekozen voor de Garmin, en hier nog geen gebruikersreview van was te vinden, heb ik besloten er zelf een te schrijven. Deze review is gebaseerd op kaartversie 2013.20.

Aanschaf
Ik heb twee weken geleden een Garmin Nuvi 2595LMT aangeschaft. Dit is een toestel met navigatie, bluetooth, stembesturing, levenslange kaartupdates en een levenslang traffic abonnement. Ik heb speciaal gezocht naar een navigatiesysteem met deze features omdat ik op zoek was naar een systeem om te navigeren, handsfree mee te bellen en ik niet ieder jaar nieuwe kaarten wil kopen.

Uitpakken en updaten
In de doos zit het navigatiesysteem, zuignaphouder, een handleiding en een sigarettenaansteker oplaadsnoer met traffic antenne. De handleiding is beknopt. Op de internetsite van Garmin staat een uitgebreide handleiding. De zuignaphouder ziet er niet zo mooi uit als die van TomTom maar werkt perfect. Kleine zuignap en eenvoudig te bevestigen door een hefboomconstructie. Het navigatiekastje is compact en plat en makkelijk mee te nemen.

Software
Via de site van Garmin moet je de software downloaden voor het navigatiesysteem. Dit is aan het begin een beetje verwarrend omdat er drie losse programma's zijn die je hiervoor moet downloaden. Ook in de handleiding werd me niet dit niet duidelijk. Door gewoon uitproberen heb ik ontdekt hoe het werkte.
1. Plugin voor de browser.
2. Live update manager.
3. Management programma voor je kaarten en het navigatiesysteem, Garmin Basecamp.

Als je bovenstaande hebt geïnstalleerd is alles heel eenvoudig. Door de plugin van je browser en de live update manager kan je systeem voorzien worden van de laatste kaarten. Dit loopt heel soepel. Het duurt alleen wel zo'n vier uur voordat alles is gedownload en geïnstalleerd.
Als alles is geïnstalleerd kan de kaart ook aan Garmin Basecamp worden toevoegd.

Navigeren
Na de update heb ik het navigatiesysteem in de auto geklikt. Hierbij kan je kiezen om het systeem in portret of landscape positie wordt opgehangen. Ik heb voor landscape gekozen. De eerste keer opstarten duurt zo'n 30 seconden. Er wordt dan een overzichtelijk scherm getoond vanwaar genavigeerd kan worden of getelefoneerd. Nadat een bestemming is gekozen wordt de route berekend. Dit gaat erg snel. Het systeem geeft heel nauwkeurig aan waar je rijdt en de snelheid. De stem is duidelijk en kan plaatsnamen en straatnamen uitspreken. Als je fout rijdt wordt vliegensvlug een herberekening gemaakt van een alternatieve route. Eenmaal op bestemming wordt een samenvatting gegeven van de reisduur, aantal km, etc.

Snelheid hardware
Het selecteren van de route gaat snel. Er zit geen irritante vertraging in het systeem. De route wordt snel berekend en er zit geen vertraging in de kaart tijdens het rijden. Het navigatiesysteem loopt prima mee met de weg.

Kaartlay-out
Smaak is persoonlijk maar ik vind de kaarten erg duidelijk, helder en overzichtelijk. Tevens is te zien hoe hard je rijdt, de maximum snelheid, wegnummer, afslagnummer en het aantal resterende kilometers tot de volgende afslag.

Inzicht autogebruik
Je kan ook je autoverbruik invoeren en de benzineprijs. Het navigatiesysteem rekent dan voor je uit wat de route gaat kosten. Ook wordt je rijgedrag bijgehouden. Als je wilt weten hoe je zuiniger kan rijden zie je dat terug in een score voor remmen, gas geven, etc. Best interessant.

Kwaliteit kaarten
Hier kan ik nog niet zo heel veel over zeggen. Ik heb nu zo'n 800 km met het systeem gereden en de kaarten zijn accuraat. Wel kloppen de snelheidslimieten niet. 130 is nog niet in het systeem verwerkt. Toevallig ontving ik vandaag een kaartupdate. Ik hoop komende week te ontdekken of 130 km borden nu ook in het systeem verwerkt zijn.
Update: de 130 km borden zijn niet meegenomen in update 2013.30.

Snelheidscontroles
Van de vaste flitspalen krijg ik keurig een melding. Wat ik hierbij plezierig vindt is dat er een rode balk boven in het scherm verschijnt. Omdat ik altijd de autoradio op vol heb werkt dit bij mij erg goed omdat ik geluidssignalen dus niet hoor. De visuele waarschuwingen zijn dus zo goed dat ik ze waarneem en nog op tijd op de rem kan stappen.

Traffic
Hier ben ik me nog in aan het verdiepen hoe het precies werkt. Kort gezegd komt het erop neer dat de filemeldingen die je normaal op de radio hoort, door de traffic antenne van het navigatiesysteem worden opgepikt en in je route worden verwerkt. Een andere functie zijn de mobiele flitsers. Deze heb ik nog niet kunnen testen.

Bellen
De carkit functie van het navigatiesysteem werkt erg goed. Ik heb het systeem via bluetooth aan mijn iPhone 4 gekoppeld en het werkte direct. Via geluidsinstellingen op het navigatiesysteem kan je de achtergrondgeluiden harder of zachter zetten om de gesprekskwaliteit te verbeteren. Als ik 160 rijdt ben ik prima te verstaan. Ook kun je via stembediening iemand bellen. Of hierbij nu gebruik wordt gemaakt van de stemfunctie van de iPhone of van het navigatiesysteem durf ik niet met zekerheid te zeggen. Gevoelsmatig denk ik dat hij gebruik maakt van de stembedieningsfunctie van de iPhone.
De namen van mijn contactpersonen worden overgenomen uit mijn iPhone. Deze kan ik zowel met de stembediening als via het scherm bellen. Als ik echter gebeld wordt verschijnt het telefoonnummer in het scherm en niet de naam van de contactpersoon.
Ik rijd in een BMW die erg stil is vanbinnen. Ik heb de belkwaliteit nog niet kunnen testen in een lawaaierigere auto.

Speciale plaatsen
Op het toestel zelf zijn de meest uiteenlopende speciale plaatsen opgenomen. Dit varieert van benzine pompen tot supermarkten en bezienswaardigheden. Ik vond het eerst een beetje een flauwekul functie omdat ik altijd mijn iPhone met google wel bij me heb. Toch blijkt het een hele handige functie. Als je zoekt naar een supermarkt kan er gekozen worden tussen Jumbo, AH, Poeisz, etc. Bij bevestigen leidt het navigatiesysteem je er naartoe.

Standby-modus
Echt een fantastische functie is de stand-by modus. Het werkt net zo snel als de iPhone. Je drukt op de knop en het systeem ontwaakt. Binnen 5 seconden kun je navigeren. Ik had me in de winkel wel laten informeren over het systeem. Deze functie was in het verkoopgesprek echter niet aan de orde gekomen en voor mij de grote verassing van het systeem.
In de handleiding staat dat het systeem weken in de stand-by modus kan blijven. Dit heb ik zelf nog niet kunnen testen.

Satelliet ontvangst
Hierboven staat reeds beschreven dat het systeem ontzettend snel uit de stand-by modus ontwaakt. Daarnaast worden de satellieten ook direct gedetecteerd. Je kan het systeem dus aanzetten, direct navigeren en wegrijden. Ik heb weinig geduld, dus voor mij echt een meerwaarde van dit systeem.

Stembediening
Zowel de telefoon als navigatiefunctie kunnen met de stem worden bedient. Dit werkt eenvoudig en soepel. Je hoeft niet overdreven te articuleren om het navigatiesysteem de juiste route te laten berekenen.

42 landen
Ik zal ze nooit bezoeken maar het is mooi dat het erop zit. Met alleen de BeNeLux en Duitsland was ik ook tevreden geweest.

Weer thuis
Eenmaal thuis heb ik het systeem aan mijn Macbook gehangen. Als je er voor kiest om de ritgegevens te loggen wordt dit overgenomen in Garmin Basecamp. Ik vind zelf een geweldige functie. Je kan je prestaties op de weg op de seconde nauwkeurig aflezen. Je kan dus precies zien hoe snel of langzaam je over een bepaalde route hebt gedaan.
Basecamp heeft meer interessante functies. Zo kun je routes plannen, adressen toevoegen of de kaart bestuderen. Ondanks dat het programma stabiel is vind ik de menu structuur niet helemaal logisch. Dit resulteert erin dat je jezelf het programma wel even 'eigen' moet maken.

Kaartupdate
Toen ik het navigatiesysteem aansloot was kaartupdate 2013.30 beschikbaar. Volgensmij zijn er meer functies toegevoegd maar die heb ik nog niet kunnen testen. Mijn ervaringen hiermee zal ik later toevoegen.
Update: pinautomaten nu zichtbaar op je route, net zo als benzine stations. Erg handig. Parkeerplaatszoeken is een functie die me na de update pas opvalt. Deze functie houdt in dat als je bijna bij de bestemming bent parkeerplaatsen worden aangegeven waar je kan parkeren.

Algemene waardering
Ik vind het navigatiesysteem erg plezierig werken en makkelijk in gebruik. Het is snel, navigeert nauwkeurig en de menustructuur van het navigatiesysteem is eenvoudig. Een route opnieuw berekenen gaat razend snel en de carkitfunctie werkt prima. De stand-by functie is echt superhandig voor mensen met weinig geduld.
De ondersteunende software is degelijk maar niet helemaal logisch. Als het als een suite aan de gebruiker was aangeleverd was dit eenvoudiger geweest. Dit is bij de eerste kaartupdate even uitzoeken maar daarna werkt het prima.

Garmin of TomTom
Ik twijfelde eerst of ik moest gaan voor de TomTom of de Garmin. Wat voor mij de doorslag gaf waren de levenslange kaart-updates Garmin. Ik rijd te weinig kilometers om jaarlijks bij TomTom een nieuwe kaart te kopen. Daarnaast wou ik wel eens wat anders proberen.

Ik ben erg tevreden met de Garmin Nuvi 2595LMT. Momenteel ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om het apparaat permanent in-te-bouwen in mijn auto.

Ik zal binnenkort nog wat afbeeldingen bij deze review plaatsen.

Dit is tevens mijn eerste review, ik hoop dat de lezers het wat vinden.

Update 13-04-2014
Ik heb een iPhone 5s gekocht. De Xperia Z is gelukkig gecrasched. Met de iPhone 5s heb ik ook TomTom aangeschaft op de iPhone. Uiteindelijk werkt dit voor mij toch wat fijner. Ik vind de menu structuur van tomtom wat fijner en dit is geïntegreerd in mijn telefoon. Ik hoef nu niet iedere keer meer mijn navigatie uit mijn dashboard kastje te vissen.
Ik verwacht dat ik de nuvi met vakanties in Frankrijk wel blijf gebruiken. Dit door de historische flitspaallocaties en de filemeldingen. Daar kan ik dan rekening mee houden.

Als ik vandaag voor de keuze zou staan, zou ik geen losse navigatie meer kopen maar gewoon zo, als app aanschaffen. Juist omdat de iPhone 5s lekkere snelle hardware heeft draait tomtom hier ook goed op.

Heb jij ook een Garmin Nüvi 2595LMT (Europa)?

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuw navigatiesysteem, en een eis voor mij is dat ik er routes op kan inladen die gemaakt zijn met Tyre. (http://www.tyretotravel.com/nl/)

Heb je hier toevallig ervaring mee of dit werkt?

En hoe is de rijstrookbegeleiding naar jouw idee, ik heb daar ook minder goede dingen over gelezen.
Ja dit kan met deze Garmin. Alleen niet op de motor gebruiken he. Is niet waterdicht.
Hallo Djuud,
Ik gebruik het apparaat alleen bij lange afstanden. Dan staat hij altijd standby, ik schakel hem nooit uit. Als ik hem wel uitschakel moet ik wel de voorwaarden accepteren maar hoef ik de taal e.d. niet opnieuw te selecteren.
Als je betere ervaringen hebt met een ander merk zou ik hem retour doen. Het is best een prijzig apparaat, dus moet het wel doen wat je wilt. Ik vind de menu structuur iets minder logisch dan die van tomtom. Ik heb echter voor dit apparaat gekozen voor de life-time traffic. Ik gebruik de navigatie niet heel erg veel en vond tomtom te duur om daar maar een doorlopend abonnement op te nemen.
Bedankt voor deze review! Het heeft mij over de streep gehaald en ik heb inmiddels dit navigatie systeem aangeschaft!
Hallo Phusebox,

Ik heb geen ervaring met tyretitravel. Ik heb wel even naar de site gekeken en daar gelezen dat de garmin ondersteund wordt. Ik verwacht dat de reizen die je samenstelt met tyretravel probleemloos in het apparaat geladen kunnen worden.

Ik heb zelf wel routes gemaakt in de software die bij de Garmin wordt geleverd. Dit is een beetje omslachtig. De software is niet echt intuïtief. Als ik dit vaker zou doen zou ik ook gebruik maken van een ander programma om de reizen samen te stellen. Reizen samenstellen op de Garmin zelf gaat wel heel makkelijk.

De rijstrookbegeleiding ben ik erg tevreden over. Dit omdat op de rechterkant van het scherm de rijstrook wordt getoond en op de linkerkant de route. Ik heb andere systemen geprobeerd en daar was het hele scherm gevuld met alleen de rijstrook. Dat vond ik zelf erg verwarrend omdat ik dan het totaaloverzicht kwijtraakte.
Is al een uurtje bezig met installeren. Over een paar weken ga ik hem intensief gebruiken +/- 2500 km. Daarna zal ik een review schrijven!
Zo, dat is heftig.. Ik rijd er over een maand mee naar Frankrijk. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Laat je het even weten als je review online staat? Dan lees ik hem even.
Ik zit er ook over te denken om deze (of de 4,3 inch uitvoering) aan te schaffen. Zijn jullie inmiddels alweer terug van de lange reis? Graag hoor ik jullie bevindingen, want straks ligt Frankrijk ook bij mij in de planning.
Hallo Blueflame_Core,

Het is alweer een tijdje terug maar hij functioneerde geweldig. Ik heb live traffic en hem via smartlink (ook van garmin) aan mijn gsm gekoppeld. Via het internet krijg je dan heel snel updates binnen. Op de snelweg in Frankrijk zag je in het scherm verschijnen als er een ongeluk was gebeurt of als er file stond. Kan niet anders zeggen als dat het goed functioneert. Daarnaast zijn de kaarten redelijk up-to-date. In mijn ervaring vergelijkbaar met tomtom.
Dat je je telefoon via de app smartlink kan koppelen lijkt mij ook erg handig. Wat ik me alleen nog afvraag: zijn er nog abonnementskosten verbonden aan die verkeersinfo updates via je smartphone? Of kost het je alleen data?

[Reactie gewijzigd door musicfreak op 4 april 2014 07:12]

Super apparaat!
Diversen files vermeden door Lifetime traffic!

Wel probeerde het apparaat mij een keer of 2-3 de snelweg af te sturen omdat een B-weg korter zou zijn.
Dit zal waarschijnlijk een instelling zijn maar voor de rest alle lof voor Garmin.

Inmiddels heb ik een andere auto gekocht en staat de Garmin op dit moment in de verkoop!
Ook ik ben bijna overtuigd om dit apparaat aan te schaffen. Ik heb nog één vraag: Is het mogelijk om via Bluetooth het geluid van het apparaat via de autoradio te laten lopen?
Hallo Hurman,

Ik denk dat het kan omdat ik ook mijn telefoon kan koppelen. Helemaal zeker weten doe ik dit helaas niet. Ik zou even bij de verkoper vragen.
Helaas is de mijne een eigenwijs stuk vreten. Hij lijkt alle vormen van snelwegen te willen vermijden, ondanks dat ik nadrukkelijk in de instellingen aangeef, geen binnenroutes te selecteren.
wat resulteert in langere reistijden :( Hij kijkt naar het aantal km, maar lijkt niet te kijken naar de snelheid die ik daar mag rijden. Heel irritant helaas.
Hallo JunkieVirus. Ik vond ook dat hij af en toe vreemde routes selecteerde. Ik heb tomtom toen op mijn xperiaz geïnstalleerd. Die geeft echter dezelfde routes. Ik heb het gevoel dat alles meegenomen wordt in de routeberekening. Snelheid, historie files, noem maar op.
Heb je misschien de eco modus geactiveerd?