Specificaties 3,2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Wave 533 S5330 Zwart Review

AxzZzeL 27 oktober 2012, laatste update op 28 oktober 2012, 614 views

Samsung Wave 533 S5330 Zwart

Pluspunten

• Ik had nog een usb-kabeltje nodig.
  • Eenmaal draaiende en werkende, is het nog te gebruiken als muziekspeler, maar scrollen naar een ander nummer is een berg van een klus.
  • Je kan ermee bellen

Minpunten

• BadaOS
  • Keyboard werkt niet goed
  • Scrollen door muziek gaat op je zenuwen werken
  • Traag
  • Combo software + hardware = niet goed uitgedacht

Goed :) ik was dus op zoek naar een vervanging voor mijn Nokia N97 mini telefoon die na 2 jaar goede dienst toch steeds meer gebreken ging vertonen. Soms werden menu's zo gerenderd dat alle tekst door elkaar heen liep, scrollen in muziek ging sloom, en last but not least de accu raakte z'n sap sneller kwijt.

Ik zocht dus een nieuwe telefoon, met, bij voorkeur een uitschuifbaar fysiek toetsenbord, omdat ik typen op een scherm rot vind gaan vanwege het niet goed interpreteren van mijn toetsaanslagen door de software (ik laat rommel als T9 altijd uit want hier kan ik helemaal niet mee werken). Goed ik kwam dus bij een BelToko aan waar ik in de vitrines de Samsung S5330 vond mèt uitschuifbaar toetsenbord. Handig! En ook nog eens niet duur. Beetje lullen met de verkoper, "ja zit Bada OS op, Samsungs variant op Android OS omdat de licentiekosten te duur waren voor het bepaalde segment telefoons" (130 euro kostte het ding). Op een vrolijke zaterdag besluit ik dus dit ding te kopen. It will be a day to remember...

Thuis het kleine doosje open maken, alle meuk zit erin: telefoon, oplader-usb-geval, oplader voor je 230V stopcontact, boekjes en dat soort ongein. Leuk! Ik zet het machientje aan: 'Bada OS' (met veel woei-woei kleurtjes poespas).

Ok opstarten, klooien, vegen, schuiven... Hier begint het gezeik dus al. Vegen door je muzieklijst gaat langzaam als dikke scheit. Kom ik eindelijk met m'n veegvinger bij mijn favo nummer, raak ik net een andere tab aan als ik het scherm loslaat, kan ik weer opnieuw beginnen. :( Zelfs met ruig vegen op top snelheid gaat ie nog z'n elvendertigst. Het schiet niet op. Ow, er schijnt aan de rechterkant van het scherm een shortcut-veeg-systeem te bestaan waar je leuk door de letters kan browsen. Ik kom bij de L van Led Zeppelin en wil leuk een nummer aandrukken. Maar nee, Meneer Bada weet het beter en schuift nog helemaal door tot ZZ Top als je allang je poot van het scherm hebt gehaald. :(

Nouja, kan gebeuren misschien is het OS een beetje oud, Hé!, ik heb een datakabeltje, Samsung cd'tje, laat ik eens effies updaten. Kabeltje inpluggen, Samsung Kies installen en updaten die handel. Telefoon herlaarzen met de hoop iets beters aan te treffen. Maar nee, schijnbaar downlaait ie van de BadaOS update server alleen maar stront, want als ik m'n telefoon opstart, gaat er een gigantische alarmbel rinkelen (in gedachten) met 'Warning recovery mode, please use magic grip to enter blablabla'. Het updaten van BadaSS is dus mislukt en niet zo'n beetje ook. Door een noodgreep waar je zoveel knoppen tegelijkertijd in moet drukken dat je elf vingers nodig hebt, kan je 'em resetten. Schijnbaar. Want er komt nog geen woord Koreaans uit. Zelfs alles opnieuw via de usb-kabel met Kies erin knallen is blijkbaar te moeilijk want dat is dus niet ingebouwd. Inmiddels zit ik met een boze muil rond 20:00 zaterdag 's avonds te klooien met dit martelwerktuig... Winkels dicht, dan maar tot maandag wachten. :(

Maandag bij BelToko: "Ja meneer hij gaat goed de winkel uit dus u kunt em niet ruilen" :( :( :( "We kunnen hem wel naar Samsung opsturen en dan wordt ie 'by magic Elves resurrected in the Samsung Sacred Sanctuary'. Goed, doen we dat maar dan, dan heb ik nog wat.

Weekje later kan ik 'em op komen halen. Ding doet het weer, al vraag ik me af of ze bij Samsung niet het gedrocht van een telefoon gewoon tegen de muur aan hebben gesmeten en een nieuwe hebben teruggestuurd. Nou Bada is nog steeds als vanouds, een ramp, én, niet updateable. Leuk! Bladeren door alle menu's gaat nog steeds met 2000ms lag en muziek zoeken gaat nog steeds sloom. Ok even een sms'je sturen, maar nu krijgen we nog een gruwelijk irritant verschijnsel van Bada te zien. Ik wil een bericht intypen, maar dat kan niet met BadaOS want als je bijvoorbeeld "aan" wil schrijven dan gaat ie bij de tweede keer "a" indrukken switchen tussen "á", "à", "Griekse alpha" et cetera. :( Wat voor stelletje knuppels werkt daar bij afdeling 'input' bij Bada World Headquarters? Ik knal iets op een fysiek toetsenbord maar dat is dus iets waar ze niet aan hebben gedacht. Meuk als T9 uitschakelen heb ik al gedaan, goed je kan schijnbaar nog een keyboard language opgeven, daar ook maar tussen switchen. Geen resultaat. Leuk! Je moet dus elke keer als je een tweede letter intoetst op pijltje naar rechts drukken of ff wachten, waardoor typen traag als bagger gaat. Ook leuk je typt een sms'je en je doet dus pijltje naar rechts en drukt ineens op ~[OK] ernaast en verstuurt je onafgemaakte sms de ether in. Leuk voor je rekening want nu kan je de rest in een tweede sms neerkalken. :(

Je bent toch tweaker dus je wil alles kunnen aanpassen maar hier kom je ook niet aan je trekken: Er is weinig uitbreidbaar en ook is niet alles customizable wat blijkbaar standaard is bij smarttelefoons. Desalniettemin is het gruwelijk irritant. Ik wil, net als op mijn computer, zaken kunnen aanpassen.

Bij elkaar genomen is het toestel wel redelijk matig, maar het OS zuigt echt aan alle kanten, en dan bedoel ik zuigen als een stofzuiger. Het is een wonder dat ik het martelwerktuig nog niet uit het raam heb gesmeten. BadaOS is een ramp, begin er niet aan. Tenzij je met een ingesnoerd leren pakje en hangend aan kettingen je elektronische apparatuur gebruikt om eens goed gespanked te worden.

Heb jij ook een Samsung Wave 533 S5330 Zwart?

Allereerst: Ik heb genoten van je review. +3.

Samsung en Bada waren natuurlijk een geval apart, ik denk ook dat Tizen niet een groot succes gaat worden. Andorid en Apple zijn daar gewoon te geïntegreerd voor geworden.

[Reactie gewijzigd door Choasmarkk op 7 januari 2013 12:13]

Samsung Sacred Sanctuary => Moest gniffelen
Moest wel 2 keer nadenken waarom de stofzuiger ernaast stond, maar hij zuigt natuurlijk harder.

Is er niet iets anders op te flashen gebakken door de mensen van xda bijv. ?