Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology USB Station 2 Review

rushcraft 26 oktober 2012, 1.606 views

Synology USB Station 2

Pluspunten

• Stil
  • SSH (na alternatieve firmware)
  • Makkelijk aanpasbare interface

Minpunten

• Lastig SABnzbd te draaien
  • Opnieuw activeren Download Station na stroom verlies

Waarom
Na een tijdje gebruik te hebben gemaakt van een Buffalo NAS systeem (actief gekoeld) werd ik het gezoem van de fan toch een beetje beu. Ook ondersteunde hij geen NZB download functie. Door deze tekortkoming en irritaties ben ik opzoek gegaan naar een makkelijk, klein en vooral stil NAS systeem.

Toegangkelijkheid
Het instellen van de Synology is zeer simpel en voor iedere leek is het te doen. (Aanrader is het direct upgraden van de firmware, hierdoor komen er een aantal extra functie beschikbaar)
De webinterface ziet er goed en duidelijk uit, vergelijkbaar met een bureaublad (natuurlijk moet er wel eerst ingelogd worden).
Het zo zijn dat er in Control Panel iets te veel menu's zijn dat je soms moet zoeken naar een bepaalde instelling.

Mijn meest gebruikte functies
De functies die ik gebruikt heb zijn: Download Station en de Media Server.

Download Station
In de Download Station moet ik zeggen dat ze een hoop functies in een hebben gestopt, wat misschien voor een leek wat verwarrend kan overkomen.
Qua Download snelheden kom in (met 2 actieve downloads) niet hoger dan 4MB/s (internet verbinding: Ziggo AIO+). Met deze snelheden heb ik vrede want hij staat toch alleen 's nachts te downloaden. Misschien is dit voor sommige mensen een rede om hem juist niet te kopen.

Media Server
De Media Server optie aangezet ivm het gebruik met mijn AC Ryan PlayOn! HDmini2. Optie werkt soepel, helaas herkent me AC de USB Station niet als share maar moet het streamen via UPnP. Is op zich OK maar moet nu wel opletten dat ik niet alle bestandsformaten kan streamen.
Streamen van 720p films is geen probleem, 1080p heb ik nog niet geprobeert. Dit wil ik op verzoek best proberen ;)

SABnzbd
Naar aanleiding van de andere review (die van jacob.korf) ben ik nog bezig geweest met het proberen te laten draaien van SABnzbd. Mocht je geen verstand hebben van linux of weinig tot geen kennis te hebben van applicaties en scripten raad ik het sterk af om er aan te beginnen. Zelf ben ik er een tijd mee bezig geweest.
Uiteindelijk is het me gelukt om SABnzbd te draaien op de USB station 2, helaas niet geheel volgens de handleiding van kvz.io > http://kvz.io/blog/2011/0...sabnzbd-on-your-synology/. Dus mocht je er aan beginnen houd er dan rekening mee dat je een hoop moet zoeken op internet ;)

Typo?: DM even dan pas ik het aan ;)

Heb jij ook een Synology USB Station 2?

Dank voor de review; ben wel benieuwd, hoe bevalt de Media Server? Heb zelf ook een US2 thuis staan en af en toe knalt 'ie van het UPnP-netwerk af, kan dan nog wel files benaderen maar media streamen is er niet meer bij... Het lijkt te maken te hebben met de indexering die (soms totaal onnodig?) te hard bezig lijkt te zijn...?

[Reactie gewijzigd door Superfly op 3 januari 2013 17:36]

Zelf eigenlijk geen problemen met dat hij eruit knalt. 1080p + DTS doet hij eigenlijk probleemloos (mist hij ook niet staat te downloaden). Op welke firmware draai je op dit moment??