Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

ThE_ED 26 februari 2008, laatste update op 26 februari 2008, 2.723 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Snelle installatie (Werkt eigenlijk direct)
  • Overzichtelijke interface
  • Bekend apparaat dus veel support te vinden

Minpunten

• Verkeer verloopt niet vlekkeloos bij hogere snelheden (>500kB/s)
  • Crashend op p2p traffic na verloop van tijd
  • Wireless internet zorgt na verloop van tijd voor een vastlopende router

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb ongeveer een jaar met een WRT54G v7 gewerkt. Had ik wat beter voorwerk gedaan dan had ik in de winkel iets beter opgelet; bijna overal wordt aangeraden voor de WRT54GL te gaan. (De L is het subtiele verschil in de typeaanduiding.) Deze kun je vrij zeker flashen met mooie third party firmware, bijvoorbeeld, en wordt over het algemeen als stabieler gewaardeerd.

Maargoed, de WRT54G had ik dus. Ik moet zeggen; in het begin had ik totaal geen problemen met deze router. De installatie is vrij makkelijk; als je het gwoon bij de originele firmware wilt houden hoef je zelf weinig te doen. Er zat een CD bij, maar deze is direct op de stapel gegaan, via een standaard netwerkadres de router benaderen lukt natuurlijk gewoon en vanaf daar wees alles zichzelf. De installatie vond ik dan ook erg fijn, en wireless internet werkte ook bijna direct. (Enige problemen bleken naderhand niet aan de router te liggen.)

Ik las na aankoop her en der klachten, maar ik heb heel lang weinig last ergens van gehad. Ja, veel P2P traffic vertraagde de verbinding soms iets, maar ook dat viel reuze mee. Echter na een half jaar werd de invloed van P2P erg merkbaar, het was alsof het apparaat het eigenlijk wel welletjes vond. Dat niet alleen; hij begon nu helemaal te voldoen aan alle slechtere beoordelingen die ik her en der had gelezen: hij crashte bij p2p, als wireless internet werd gebruikt door een laptop, als het werd gebruikt door mijn Wii. Zelfs sommige games lieten het hele zaakje vast lopen.

Eerlijk gezged vond ik een tijd lang een heel fijne router, maar wat er nu precies gebeurd is. In ieder geval kon ik op een gegeven moment eigenlijk alleen nog maar gewoon browsen, bij iets anders dan http traffic liep het hele beestje na enkele minuten vast. Wellicht gewoon pech, maar gezien andere beoordelingen is dit apparaat wellicht niet zo geschikt als je p2p wilt gebruiken of bijvoorbeeld wireless ook echt wilt gaan aanzetten. Oudere versienummers dan 7 schijnen lekkerder te lopen, en ook de al eerder genoemde GL is misschien beter het overwegen in plaats van deze.

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?