Philips Senseo Sarista Parelwit Review

The_JoshNewbie 25 oktober 2012, 6.664 views

Philips Senseo Sarista Parelwit

Pluspunten

• Verschillende smaken (6 om precies te zijn) kun je per kopje wisselen.
  • Verse koffie uit bonen

Minpunten

• Groot apparaat
  • Dure koffie containers (bean funnels genaamd) 4,80 voor 20 koppen is 24 cent per kopje.
  • Heel gewone koffie, voor een ongewone prijs :-(
  • Veel schoonmaak gedoe, iedere week spoelen en het apparaat is ook de hele tijd aan het spoelen.
  • Duurt lang!! spoelen, bonen malen en dan langzaam doorlopen ben je 60 seconden bezig...per kopje.
  • Veel afval ook!

De Philips Sarista nog innovatiever dan de CD-i speler ;)

Heb jij ook een Philips Senseo Sarista Parelwit?

Toen ik de reclame zag, en keek naar die "bean funnels" dacht ik; zou je de bovenkant niet van zo'n ding af kunnen slopen en dan je eigen bonen kunnen toevoegen? Ik heb het systeem nog niet gezien, maar dat zou wel een mogelijkheid kunnen zijn om je eigen smaakjes te maken op een betere prijs.
Dacht ik ook aan! rondom doorsnijden, kapje eraf, bijvullen met je eigen bonen, en het kapje weer vastklemmen met een rubberen ring. Zou zo te zien geen probleem moeten zijn.
Dan zou ik overigens nog steeds niet zo'n ding kopen als ik de hierboven beschreven nadelen zo lees.... ;)
Is het in theorie geen pluspunt dat je een hele kan koffie kan zetten? Dat kunnen de meeste "bonenmachines" niet....

Kan het ook fout hebben, dacht zoiets in de reclame gehoord te hebben.... ;)
@Thazip: In een andere userreview op tweakers van begin oktober (spam / reklame review, weet niet of het nog zichtbaar is, kan 'm zo snel niet meer vinden) was uitgelegd in de comments dat het wel kon, maar niet zo (heel) simpel.

Er zit een systeempje in het draai systeem (of in de molen) dat bijhoudt hoe vaak de funnel gedraaid is / gebruikt is. Ergens na 20x gebruiken herkent ie dus dat de funnel nu wel leeg moet zijn en weigert hij 'm te gebruiken. Ik geloof dat er dus ook een handigheidje in zit dat herkent dat je dezelfde funnel er uit en weer er in doet. Ergens zit een schroefje wat langzaam draait, en weer gereset wordt als je een (nieuwe) funnel er in doet. Door dat schroefje vast te zetten / lijmen kon je dezelfde funnel blijven gebruiken, en dan dus gewoon bijvullen met bonen naar keuze.

@-LA-: Zakelijke bonenmachines meestal wel, kan zijn dat het een primeurtje is voor thuis. Maar het gaat nog steeds tergend langzaam, en kost nog steeds +/- 0,25ct per kopje dan....
Ik denk dat de meeste mensen met bezoek nog steeds zeggen / denken: "veel mensen, ik zet wel een ouderwetse pot koffie" meer vanwege de prijs dan de tijd / moeite :P.
Ik heb een Soliss bonenmaler gekocht bij Simon Levelt, en dan kan je op 20 standen bonen keramisch malen, en dan in de koffiefilter gooien, of wat je er ook mee wil doen. Dus ook geen gedoe met half- en volautomaten, of Senseo bocht.
Deze zijn ook bij te vullen met je eigen keus bonen.

Boven in een gat maken voor het bijvullen. Eventueel zo groot als een wijnkurk zodat je het weer kan afsluiten. Of de onderkant van een yoghurt emmertje afknippen en erop plaatsten. Het gat kan dan net zo groot als de sticker op de funnel. Das wel lekker makkelijk bij vullen.

Je moet alleen het loopwerk wel eerst aanpassen want de funnel kan maar een aantal keren mee door een slimsysteem wat is ingebouwd.

Dat loopwerk pas je aan door de deksel aan de onderkant te verwijderen zodat je het as-je kan verwijderen.
Aan dat asje zit een zwart boutje wat naar beneden is gedraaid. Deze moet je weer naar boven werken en vastlijmen.(Warme lijm werkt het snelst)

Onder aan de funnel, voordat je het asje weer bevestigd, zitten een aantal kleine lipjes rond het as-gat, deze moeten weggeknipt worden. Anders gaat het mis met je machine.

(Die lipjes zorgen ervoor dat het asje maar een kant op gedraait kan worden en zo dus het boutje langzaam naar onderen draait. en zo in de loze draaistand komt. waardoor er dus geen bonen meer in het maal mechanisme komen).

De boel weer in elkaar klikken en gaan met die banaan....
@Thombias
Voor de duidelijkheid: aan het asje zit een MOERTJE, geen boutje. Het moertje wordt bij elke keer malen een klein stukje naar beneden gedraaid, totdat het moertje beneden aan het asje zit en vrij kan draaien. Het onderste deel van het asje heeft namelijk geen schroefdraad.
Voor het verwijderen van het deksel en voor 'de kleine lipjes rond het as-gat', zie http://www.youtube.com/watch?v=nLxLIVeJjWY
Op het filmpje zijn de 7 lipjes reeds verwijderd.

[Reactie gewijzigd door wikwak op 7 november 2012 13:10]

Het filmpje is door mij gemaakt.
Je hebt gelijk het is moertje en geen boutje.
Ik ben soms een beetje taaltechnisch een chaooot :D
Het filmpje geeft trouwens niet weer dat het binnenste asje en het moertje vast is gezet.

User Gicks heeft een draai deksel ontworpen dus...
Koop beter een Saeco Xsmall, 190 euro online bij de MM en ik heb hem voor 181 bij de MM in Almere gekocht, geen gedoe met funnels, je eigen bonen, maalgraad in te stellen, keramische molen en ECHT lekker koffie.
Misschien een beter plan ja. Wij hebben een Sarista, en de koffie is niet slecht, maar wel duur, zeker als je dat over de levensduur van het apparaat uitrekent. Ergens gelezen dat je bij normaal gebruik na 10 jaar 6000 Euro aan de koffie hebt uitgegeven.Daarbij valt de aanschafprijs van het apparaat in het niet.
Philips adviseert een bepaald smeermiddel om de (kunststof) zetgroep na reiniging mee te smeren. Dat moet bij iedere (maandelijkse) reiniging. Ze kunnen het echter al meer dan een maand niet leveren. Goed geregeld van Philips. Overigens hetzelfde smeermiddel dat je nodig het voor Saeco machines. Ik heb ergens gelezen dat de zetgroep van de Sarista gelijk is aan die van Saeco. Dan kun je zeker beter een Saeco machine kopen zonder dure funnels.
Via Marktplaats kun je gewoon hervulbare Beanfunnels kopen, welke het binnenwerk van aangepast is. Heb er zelf ook 2 gekocht, en het werkt perfect! Ze kosten ook amper wat, en je bespaart er een hoop mee!

Typ in bij Marktplaats trefwoorden: Hervulbare Senseo Sarista Beanfunnel
@Sjoerd, die hervulbare funnels die je op marktplaats verkoopt is pure oplichting.
10 euro! Het is veel eenvoudiger ze zelf even aan te passen. Er worden toch een paar bij dit apparaat geleverd. Die zijn zo omgebouwd. Instructie videos genoeg op youtube.
De beanfunnels kan je zelf eenvoudig hervulbaar te maken. Dat heb ik van het internet gehaald ( Je moet eerst de bruine onderkant eruit halen of anders het transparante deksel vd beanfunnel doorzagen, de bus aan de bovenzijde van de bruine onderkant er met een tang uittrekken, het kunststof moertje van de as lostrekken ook met een tang(beide bewerkingen kosten wel enige kracht ) dan de twee nokjes op de onderzijde van bovengenoemde bus wegvijlen, daarna plaats je op de as waar het kunststof moertje zat een plastic buisje van +/- 8 mm lang, dat binnen bovengenoemde bus past en schroeft het kunststof moertje gewoon weer op de as. Zie Beanfunnel Hack op Flickr,) . Je hoeft niet eens de bovenkant vd beanfunnel door te zagen en een deksel te kopen. Je haalt namelijk de bruine onderkant er zo uit. Dit heb ik zelf vele malen met succes uitgeprobeerd en kost niks:

Na het wegfrezen van de plastic klinknageltjes, waarmee de onderkant vd beanfunnel vast zit aan het omhulsel , met een dremelfreesje in de boorkolom, trek je die zo eruit. Het freesje moet wel boven het oppervlak van de bruine onderkant blijven en niet daarin frezen of de transparante buitenkant raken, alleen de kopjes van de klinknageltjes weghalen. Met die kopjes van de transparante klinknagels zit de bruine onderkant vast.

Van de twintig kopjes uit de dure beanfunnel mislukken er gemiddeld twee. Dan heeft hij de bonen gemaald en denk jij dat hij koffie gaat zetten, maar nee hoor : alle vier rode lampjes gaan dan branden. Dus in plaats van te genieten van een heerlijk vers bakje koffie wordt het resetten van het hele apparaat plus schoonmaken van de zetgroep. Dit laatste is een vervelend gepriegel, maar veel erger is dat je weer een hoeveelheid bonen bonen verprutst hebt.

Als de beanfunnel leeg is, trek je elke keer de bruine onderkant eruit, vult de beanfunnel en zet de beanfunnel terug in de Sarista. Wel even opletten dat de onderkant in de juiste stand terug is geplaatst:. Zonder deze hervulbare beanfunnels had ik dit apparaat al lang weer retourneerd naar de winkel. Nu is het apparaat zeker een aanwinst in de keuken. Want voor die prijs krijg je geen volautomatisch koffie(bonen)zetapparaat. De koffie vind ik lekker.