Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG KU990 Viewty Zwart Review

ev1ltje 26 februari 2008, 3.777 views

LG KU990 Viewty Zwart

Pluspunten

• Bevestigingstril
  • Geluidskwaliteit
  • Design

Minpunten

• Wekker
  • Instellingen camera

Onlangs kwam ik op V&A een advertentie tegen, die een LG KU990 Viewty aanbood. Aangezien ik reeds een jaar of twee m'n SE w800i had, wou ik wel eens een vernieuwing en heb dus deze Viewty gekocht. Kheb hem nu een kleine week en heb reeds zeer veel zitten testen. Hieronder mijn voornaamste plus en minpunten.

De doos

Alles zat strak verpakt in een mooie doos, alle kabeltjes mooi in doosjes, netjes op hun plaats, gestapeld, .. De zin om de nieuwe telefoon te testen werd plotseling erg groot. Alles was echt super ingepakt, ook al is dit raar om te zeggen.

Featureset

Op gebied van aantal mogelijkheden die de gsm heeft, kan ik niet klagen. Van touch-screen tot 5mp-camera, mp3-speler, divx ondersteuning, .. en kan zo nog een eindje voortgaan. Ook de video- en foto-editing programma's op de telefoon zijn wel tof, natuurlijk niet nodig, maar als je je foto of video vlug wilt aanpassen zonder die op je pc te zetten, is dit wel een ideale manier (het is ook wel geen photoshop natuurlijk, maar alle basis-zaken zitten er netjes in).
Enigste negative zijn de bijgeleverde oortjes, die niet "in-ear" zijn. Het zijn nog oortjes zoals vroeger, als ik het zo kan zeggen. Gelukkig kun je je eigen oortjes erop aansluiten, dus valt het eigenlijk nog mee.

Bereik

Ik gebruik de Viewty in combinatie met m'n Mobistar abbo, en heb er niet te klagen over in verband met bereik. Sms'jes gaan vlot weg en bellen gaat zonder problemen. Niets op aan te merken dus.
Misschien past het volgende niet onder de titel van bereik, maar het geluid bij het bellen is ook zeer goed. Geen ruis, niet te luid maar ook niet te stil. Naar mijn wensen perfect.

Accuduur

De levensduur van de accu is toch wel redelijk hoog, beter dan ik eigenlijk had verwacht. Ik dacht dat een touch-screen je batterij wel snel zou leeg "zuigen", maar bij normaal gebruik (sms'en en af en toe bellen) gaat de batterij toch wel een 4-5 dagen mee. Het is vanzelfsprekend dat de batterij wel (opmerkelijk) sneller leeg is, als je begint met films te zien, 120 fps filmpjes te schieten, etc..
Ook de tijd nodig om de batterij volledig op te laden valt goed mee, zo'n kleine drie uur gemiddeld.
Wel jammer vind ik dat de telefoon geen optie heeft om, wanneer je de telefoon verbindt met je pc, het opladen uit te zetten, of toch minstens een schermpje te geven waarbij er gevraagd wordt of je wenst dat je telefoon zou opgeladen worden. Want telkens je je telefoon inplugged, dan begint hij (zoals alle andere phone's die ik toch ken) op te laden, wat op den duur toch niet echt voordelig voor je batterij kan zijn, ongeacht het feit dat het een Lithium-ion batterij is.

Gebruiksgemak

Als je de telefoon voor de eerste maal gebruikt, dan is het wel wat moeilijk om direct alle functies te zoeken. Maar na eens het boekje gelezen te hebben, wat trouwens erg simpel is maar toch alles volledig expliceert, lijkt het ineens wel veel simpeler. Na een paar dagen ermee gewerkt te hebben, vind ik de telefoon toch wel prima inzake gebruiksgemak.
Het touch-screen is ook wel netjes gemaakt. Het vereist wel wat wennen in het begin tot je de juiste mate van duwen hebt gevonden, maar de "bevestigingstril" helpt enorm. Dit is een echt pluspunt, goed gevonden en zeer gemakkelijk in gebruik. Jammer genoeg wordt dit uitgeschakeld wanneer je telefoon op het profiel "Stil" staat.

Design

Ik ben zeker niet aan het liegen als ik zeg dat de Viewty een van de mooiste designs heeft die er momenteel beschikbaar zijn. Simpel, maar toch zeer strak. Meer valt er niet over te zeggen.

Bouwkwaliteit en afwerking

Ook hier valt niets op aan te merken, alles mooi afgerond, leuke knopjes (voor zover er aanwezig zijn), strak logo'tje langs boven en langs achter en alles mooi verpakt in een stevig aluminium jasje. Het enige wat ik wel jammer vind, is dat de lens bloot zit. Hij zit wel een beetje naar achter, maar ik had toch liever een klepje gehad om erover te schuiven, zoals bij mijn vorige SEw800i.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ik heb nog geen problemen ondervonden met de Viewty, wat natuurlijk wel te verwachten is aangezien ik die nog niet lang in gebruik heb.

Over de prijs heb ik zo mijn bedenkingen. Zelf vind ik dat deze Viewty iets minder zou mogen kosten dan 400-500 euro, een goeie 300-350 zou volgens mij iets realistischer zijn. Misschien zakt de prijs ook nog wel, de telefoon is weliswaar nog niet zeer lang op de markt.

Opmerkingen

Ik heb wel nog wat (negatieve) opmerkingen over de Viewty, die ik kort hieronder zal beschrijven.

- Wanneer je de telefoon op het profiel "Stil" of "Alleen trilfunctie" plaatst, en je hebt een wekker ingesteld, dan gaat de wekker niet echt af, de telefoon begint dan alleen te trillen. De wekker is dus eigenlijk alleen maar beschikbaar als je telefoon op een profiel staat waar alle geluiden voor bellen, sms'en enz. ingeschakeld zijn, wat natuurlijk wel niet perfect is als je niet gestoord wilt worden tijdens je slaap. Ook wat minder aan de wekker is dat er geen functie is om de muziek stil te laten beginnen, en langzaamaan luider te laten gaan. Een stil liedje zoeken is aangeraden..
- De camera vereist wel wat zoekewerk, tot die degelijke foto's neemt, wat ik toch niet echt verwachtte van een 5mp camera. Nuja, het is en blijft nog altijd in de eerste plaats een gsm, alhoewel je dit niet zou zeggen als je hem van langs achter bekijkt.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de telefoon, maar er blijven natuurlijk wel negatieve kantjes aan. Hopelijk worden deze verbeterd binnenkort in een firmware-update.
De Viewty krijgt van mij een dikke 8 op 10, wat toch wel een mooi resultaat is.

P.S: Dit is mijn eerste review, opmerkingen welkom

Heb jij ook een LG KU990 Viewty Zwart?

Nette Review, de prijs is idd aan de hoge kant maar die zal wel snel zakken.
Leuke review :)
Maar het touch screen is het ook echt bruikbaar? Kun je bijvoorbeeld een sms typen met je vingers of moet je toch nog een stylus gebruiken?
En wat heb je eigenlijk aan filmpjes in 120fps? :p klinkt een beetje als overkill
de sms mode is echt superhandig
je kunt standaard numeriek gaan typen (2x duwen voor de B bv.), maar het makkelijkste gaat het toch met het qwerty pad, die echt vlotjes typt, maak hier zelden fouten.
enja, de 120 fps is wel vet, die speelt dan standaard af in 15 fps, dus 8x trager, leuk om wat te klooien :p
Leuke review!

Kan je geen profiel aanpassen / maken waarbij de tonen uit staan en alleen de wekker geluid maakt, of is er geen aparte keuze voor wekkertoon?
Mooie review,

Ik heb nog wat vragen, ik ben zelf ook vanplan om deze telefoon te nemen:
is de telefoon snel, dat wil zeggen, start hij snel, bladerd hij snel door het menu, en kan je snel achter elkaar op de letters drukken tijdens sms-en?

hoe is het geluid, zowel via speaker als via eigen oordopjes?

hoe zijn de foto's, met name de ruis en scherpte en kleurenechtheid. kan je ook veel instellingen doen aan de camera?

dan nog een tip voor jou. het is bij bijna alle telefoons mogelijk om profielen te beheren.
dan moet de wekker altijd werken.

EDIT: zoals JW1 ook melde, hij was me net voor

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 26 februari 2008 16:35]

opstarttijd is ongeveer half minuutje, hij reageert (naar mijn behoeven) voldoende snel, kheb er een 2gig micro sd kaartje in, die ongeveer half vol staat. reactietijd vind ik niet traag, maar natuurlijk ook niet supersnel, duwen = 0.5 sec dan is het er, stoort niet :)
hoe is het geluid, zowel via speaker als via eigen oordopjes?
het geluid vind ik zeer goed, volume ervan ligt hoog, en zelfs al staat hij op het hoogste, is hij nog steeds hoorbaar zonder ruis of dergelijke, alleen de oortjes (zoals ook in de review vermeld) vind ik niet gemakkelijk. ze geven wel goed geluid, maar ze blijven (in mijn oren toch :p) niet goed zitten.
foto's zijn op het eerste zicht beetje aan de mindere kant, maar eenmaal je gaat beginnen spelen met iso-waarden en handmatige focus etc.. dan zijn ze behoorlijk goed. (natuurlijk nog niet te vergelijken met een echte 5mp camera, maar ze zijn wel zeer degelijk van kwaliteit)
het is bij bijna alle telefoons mogelijk om profielen te beheren.
als je het stil en alleen trillen profiel aanpas en daar in zet dat alarmgeluiden wel mogen.dan moet de wekker altijd werken.
dit werkt, na meermaals te proberen, echt niet. als je in een profiel je geluid van sms'n en bellen uitzet, dan kun je niets meer aan dat profiel veranderen, de wekker gaat gewoon trillen.. ook jammer is dat dan (op profiel stil of alleen trillen ofzo) de 'bevestigingstril' ook wegvalt, maar eenmaal je het touch-screen gewend bent, valt dit wel mee. kheb em persoonlijk slechts in de les op stil staan, het went.. :)

als er nog vragen zijn, stel ze gerust !
Leuke review, kheb vandaag me viewty binnen gehad :)
Hallo,

Ik heb sinds kort een lg viewty, maar als hij op profiel stil staat krijg ik geen tril dat ik een sms heb, kan ik dat ergens instellen of niet?
ik heb zelf ook de viewty, ik ben er niet erg blij mee, de camera en alle functies zijn goed alleen de batterij is snel leeg er komen snel krassen op het touchscreen en het touchscreen zelf reageert niet goed m eer, ik ben altijd zuinig op mijn electronica dus daar kan het ook niet aan liggen, ik zit er nog 1 jaar aan vast ivm mijn abbo. ik kan ook net een "rotte appel" hebben gekregen.