Specificaties Dual core @ 1,6GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Celeron E1200 Boxed Review

R-O-Y 26 februari 2008, 1.419 views

Intel Celeron E1200 Boxed

Pluspunten

• 2930MHZ op stock volts
  • wordt niet warm
  • gebruikt niet echt veel stroom
  • overgeklokt net zo snel als een standaard E6600

Minpunten

• maximale FSB van 367mhz op mijn exemplaar
  • maximale FSB van 360-430 voor de meeste, alhoewel je dan alnog meer dan 100% overklok hebt

Review Celeron E1200

Hardware

- P5B deluxe/wifi
- 2GB Corsair Value Ram
- Ati 2400 PRO
- WD 160GB
- no-name 400watt voeding ^^

Verwachting van het beestje

Deze CPU heb ik gekocht met als doel deze zover mogelijk te overklokken. Standaard draait de CPU op 200 front side bus met een multiplier van 8. Dat levert een snelheid van 1600Mhz op. Het doel voor mij was om meer dan 100% overklok te halen met dit apparaat.

De overklok

Nadat ik de celeron onder een grote intel stock-koeler gemonteerd had ben ik begonnen met overklokken. Omdat ik verwachtte dat deze CPU vergelijkbaar zou presteren als mijn celeron 420 heb ik gelijk geboot op 350 fsb. Dat ging prima.

Daarna ben ik steeds met 5 mhz omhoog gegaan. Totdat ik bij 370MHz aankwam en het spul niet meer wilde starten. Daarna vanaf 365 fsb in stapjes van 1 mhz omhoog. Het blijkt dus dat ik op 367 wel kan booten en op 368 doet het ding niks meer. Ongeacht welk voltage ik erop zet (1.7 volt helpt niks).

Nadat ik dus 367 * 8 draaiend had, dat is 2930 mhz, ben ik het voltage gaan opzoeken dat zo laag mogelijk ligt. Deze cpu doet overgeklokt z'n werk op 1.30 in de bios, 1.28 onder load. Al met al een hele leuke overklok, zeker gezien het feit dat dit net een stapje onder stock voltage kan :)

Warmteproductie

De celeron wordt op zowel stock snelheid als overgeklokt ongeveer 30 graden idle. Overgeklokt ligt de load-temperatuur wel iets hoger. Met TAT om de cpu te stressen heb ik als max 62 graden gezien. De maximale temperatuur die Intel opgeeft is 73 graden. Genoeg marge dus. Het core-voltage maakt overigens niks uit voor de idle temperatuur en ook op load scheelt het maar een paar graden. Dit verschil heb ik gekeken tussen 1.30 volt en 1.60 volt.

Erg leuk processortje! Goede prestaties voor de 45 euro dit ding kost. Op 3Ghz is deze cpu even snel als een stock E6600. Voor een snel budget computertje is dit dus een hele leuk cpu. Mocht je voor prijs/prestatie gaan is een intel E2160 nog wel een stapje beter.

Ook wil ik binnenkort deze cpu onder droogijs testen. Dat gaat niet erg veel helpen denk ik maar wie weet :)

Heb jij ook een Intel Celeron E1200 Boxed?

Kom op zeg, dit is toch geen review.
Je zou alles in kopjes in kunnen delen, foto's toevoegen en iets duidelijker zijn over je overclock...
(beetje streng, maar ik ben fan van deze celeron :| )
ipv dat je iemand afzeikt, kan je hem beter op een normale manier wat tips geven.
Hier heeft hij natuurlijk niet zo veel aan en de kans dat hij de volgende keer denkt laat maar ik schrijf wel helemaal geen review word natuurlijk groter.
Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit wat jij ervan vind. Als je een fan bent? Waarom heb jij dan nog geen review geplaatst? Zo bijzonder is deze celeron ook weer niet hoor. Ik wilde mensen eigenlijk gewoon waarschuwen voor het feit dat ze helemaal niet bizar overklokken. Vooral op de CPU FSB WALL! Daardoor kom je niet verder. Als je de mogelijkheid hebt kan je beter voor een CPU met een hogere multiplier gaan.

Verder heeft niet iedereen tegenwoordig een digicam, dus foto's maken gaat mij niet zo makkelijk af. Als ik droogijs erop zet maak ik wel foto's en een uitgebreide review met benchmarks. Verder kan iedereen deze CPU kopen en klokken naar ongeveer 3GHz. Het ding kost niks en hij haalt die snelheid met elke instelling op "auto" in de bios. Elke janboerenlul kan dit soort "overklokken".

Maarja, geef maar een lijst met wat jij dan verbeterd wilt zien of maak zelf een review. Voor de goede orde, ik loop nu 40 uur stage in de week en werk daarnaast gewoon nog om rommel zoals deze celeron te kopen. Vanwege tijdgebrek plaats ik dus een korte review. Daar hoef je verder niet over te oordelen. Je kan het ook als niet geplaatst beschouwen? Als ik weer eens tijd heb dan update ik de reviews wel. Komt heus wel goed hoor :)

EDIT: even snel aangepast, zo beter toch ^^

[Reactie gewijzigd door R-O-Y op 26 februari 2008 12:18]

E6600 @ stock is 2.4ghz, geen 3.0
Er wordt ook niet bedoeld even snel in GHz, maar kwa prestaties.
Bedankt voor het toelichten. Een celeron E1200 heeft maar 512KB cache. Een E6600 heeft 4MB. Dat is 8x zoveel. Vandaar dat die op een wat lagere clockspeed even goed presteert.