Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2232BW Zwart Review

bnbaz 25 februari 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.942 views

Samsung Syncmaster 2232BW Zwart

Pluspunten

• Featureset
  • Vormgeving
  • Kleurenweergave (standaard)
  • Geen pixeldefecten
  • Afwerking

Minpunten

• Bromt bij een (op de monitor ingestelde) helderheid lager dan 65 (niet luid)
  • Trekt vrij gemakkelijk stof aan

Featureset:
Met een beelddiagonaal van 22", een maximale resolutie van 1680*1050 en een responsetijd van 2ms grey>grey zijn de specs van de monitor behoorlijk goed te noemen. 3000:1 dynamisch contrast en een automatisch detecterende DVI/VGA aansluiting zijn ook zeer prettig. Een TV-tuner en USB-hubs zijn ook niet aanwezig, speakers ook niet. Ik kan hier niet zo mee zitten, want in aanschafprijs zal dit veel schelen, terwijl ik toch wel USB-hubs, een TV-tuner en speakers van hogere kwaliteit heb dan in een monitor kunnen.
In de doos zitten genoeg goederen, een garantiebewijs, manual (voor het geval je de voet er zelf niet onder krijgt), een driver-CD (gebruikers van een Windows-OS kunnen dit ook van Windowsupdate plukken, maar zonder drivers werkt de monitor uiteraard ook prima), stekkers voor VGA en DVI, en natuurlijk de voet zelf en de stroomkabel.
Softwarematig kan de monitor ook veel leuks, kleurinstellingen kunnen tot in de puntjes ingesteld worden, of je kunt automatische profielen gebruiken. RTA (zorgt ervoor dat ghosting ng minder wordt, voor de FPS gamer, maar doet ghosting wanneer het voor mocht komen wel een vreemde kleur hebben) en een instelling van 9 stappen voor de felheid van de powerLED zijn ook aanwezig. Zeer netjes dus. Heb ik trouwens al verteld dat er een stofdoekje bij zit om stof van je scherm en de behuizing van je monitor af te vegen?
Missend zijn de optie voor een wallmount, al kan je de monitor wel gewoon kantelen hoort dit volgens de makers 'niet bij het ontwerp'. Ook de optie om de powerLED totaal uit te schakelen ontbreekt om eerlijk te zijn (en nee, ik heb geen trek om die kabel door te knippen).

Kleurweergave:
De kleurweergave is met de standaardinstellingen vrijwel perfect. Je kunt vrijwel alles handmatig instellen mocht je denken dat de kleuren niet kloppen, of natuurlijk de vooraf ingestelde kleurtonen en kleurprofielen gebruiken, om het zaakje voor het gamen of een film even snel aan te passen.

Contrast en Helderheid:
De contrast en helderheid zijn ietsjes minder, en staan standaard natuurlijk nooit goed (omdat Samsung niet weet waar/hoe jij je monitor gaat plaatsen...) na enig getweak is zwart echt zwart en wit ook echt wit. Op een in het licht met een donkere achtergrond enigzinds herkenbare backlit bleed (wat je eigenlijk bij elk panel dat nog geen OLED heeft wel hebt) na is de helderheid en het contrast overal goed gelijk.
Wat ik wel opmerkte is dat, met mijn doodstille PC, wanneer je de helderheid lager dan ongeveer 70 zet de monitor een licht bromgeluid maakt, wat bij een lagere helderheid erger wordt, waarschijnlijk een minder duur onderdeel dus. Dit is simpel te omzeilen door bij je videodrivers de helderheid erg laag te zetten, en die van de monitor hoog te laten. Je PC stuurt dan een enorm donker beeld naar de monitor, die dat dan vervolgens erg sterk verlicht :)

Ghosting:
Ik speel - als Spielerij-mod - erg veel games, en vooral het snelle FPS werk. Call of Duty 4 doorspringen en Wolfenstein: Enemy Territory zijn dan ook geen uitzondering, niet ghosten was dus een pr. Extreem veel en extreem zware praktijktests ( :+ ) hebben uitgewezen dat ghosting gewoon niet merkbaar is bij deze monitor, ook niet wanneer RTA uit staat (RTA uitzetten heeft weinig voordelen, dus laat het gewoon aan). Met RTA aan moet ik op een pagina met veel grijze balken mijn neus in het scherm drukken en als een gek scrollen om te denken dat ik ghosting opmerk. Ook op dit front is de monitor erg sterk; je zult er bij normaal gebruik geen last van hebben.

Pixeldefecten:
De monitor is pixelperfect in elke kleur, nu na drie weken erg veel aangestaan te hebben. Mocht er iets vreemds gebeuren zullen jullie dit altijd terugzien, maar ik veracht van niet (heb een goede ervaring met een bijna zelfde TFT panel, de 931BF)

Bouwkwaliteit en afwerking:
De behuizing van de monitor voelt stevig aan, steviger dan de behuizing die om de 226BW zit (welke op de plaatjes steviger lijkt), de directe tegenhanger van dit scherm. De voet lijkt door zijn marginale dikte een erg zwak onderdeel, maar in werkelijkheid staat de monitor hier vele malen steviger op dan de 226Bw op zijn veel dikkere voet met bijna dezelfde staander erin. Een nadeel is wel dat de monitor erg graag stof aantrekt, maar dit kun je uiteraard ook als voordeel zien, omdat je de rest van je bureau nooit meer hoeft te stoffen wanneer je de monitor elke dag afneemt met het bijgeleverde doekje :P
De knopjes voor de menu's werken volgens hetzelfde principe als die van de 226BW, maar zijn breder en dunner, waardoor ze vele malen prettiger werken. Ook door de grotere afstand ertussen en de duidelijkere plaatjes op de voorkant, die overigens niet hinderlijk zijn, werken ze veel fijner; je vingers passen er naast elkaar op in plaats van dat je met n of twee vingers de instellingen moet wijzigen.
Zoals bij 'contrast en helderheid' te lezen is bromt de monitor zachtjes bij een contrast van ongeveer 65 of lager.

Vormgeving:
Tegenover de foto's waarop de monitor op mij nogal teletubbie over kwam, is de vormgeving in werkelijkheid erg strak. De voet is erg mooi, de monitor valt goed weg tegen de muur in het donker, en ook de knoppen en de onderkant zien er mooi uit. Dit is uiteraard allemaal erg persoonlijk...
Ook is de monitor door zijn mooie ronde vormen op de achterkant, met mooi uitgefreesde koelsleuf erg mooi, en ziet deze er zeker niet zo goedkoop uit als op de productfoto's.
Een nadeel is dat het 'piano black' erg gemakkelijk stof aan blijft trekken, en ik in de onderkant bij licht mijn handen op mijn toetsenbord heen en weer zie gaan, welke ik nu niet meer niet kan zien.

Prijs:
270 is niet veel voor een 22" 1680*1050 monitor van deze kwaliteit. Een 266BW, met vrijwel hetzelfde panel maar een zwakkere voet, geen powerLED-optie en een ander uiterlijk is gemiddeld vijf euro duurder, dus ook een goede optie, deze kan in tegenstelling tot de 2232BW wel aan een muur bevestigd worden, al ben ik van mening dat dat voor een beetje tweaker met deze monitor ook wel zou moeten lukken :)
Wanneer je naar een ander merk gaat is er niet veel meer voor veel meer geld te krijgen, dus wat dat betreft is deze monitor perfect.

Conclusie:
De Samsung 2232BW is niet duur voor zijn specificaties en kwaliteiten, en valt zeker niet op als 'goedkoop' wanneer deze in gebruik is. Zie de korte opsommingen hieronder voor wat meer duidelijkheid.

Mijn monitor is een CAA-1002, Samsung paneel dus.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2232BW Zwart?

Hey, prachtige review, je hebt me weer aan het denken gezet over deze monitor. Alle puntjes mooi en duidelijk behandeld :) . Deze monitor is zeker niet in hoogte verstelbaar? (had je anders wel vermeld, maar ik vraag het even ;) ) Hoe erg is de backlight bleeding overigens. Ik ga over tijdje nieuwe pc kopen, maar ik kan alleen nog niet beslissen wat de monitor is. Hopelijk kun je me een stapje dichterbij helpen :P

[Reactie gewijzigd door DjDuivert op 25 februari 2008 20:03]

Hij is inderdaad niet in hoogte verstelbaar - maar zolang je bureau een goede hoogte heeft en het ding op dezelfde plank staat als je toetsenbord/muis zou dat precies goed moeten zijn -, maar je kunt hem wel kantelen en dus als je langer bent nog steeds 90 graden op je gezicht laten vallen. Ik heb hem een klein tikkie naar achteren gegeven waardoor ik (onbewust) een hl klein beetje naar beneden kijk. Werkt prima.

De backlight bleeding valt reuze mee, enkel kun je het op in een donkere kamer met een zwarte achtergrond op je monitor zien wanneer je er in een toch al verkeerde kijkhoek naar kijkt. Tijdens normaal gebruik is het niet extremer dan op welke andere TFT met CCFL backlight dan ook.
Snap dat niet, de klachten over de voet van de 226BW...

Heb zelf zo'n ding, en moet zeggen, het ding staat rock-solid...
In de winkel stonden ze naast elkaar, en na er een duwtje tegenaan te hebben gegeven, vond ik de 2232 ook wat instabieler overkomen... :?

Muurbevestiging is natuurlijk met een rolletje dubbelzijdig tape zo opgelost ;)

[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 25 februari 2008 20:09]