Specificaties Laser printer (Zwart) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung ML-2165W Review

bas-r 24 oktober 2012, laatste update op 24 oktober 2012, 3.209 views

Samsung ML-2165W

Pluspunten

• Installatiegemak mbv WPS
  • Printsnelheid
  • Printkwaliteit
  • Stabiliteit
  • Sync Thru Web Services software
  • Printen vanaf Android telefoons
  • Google Cloud Print Ondersteuning

Minpunten

• Handmatige netwerkinstallatie
  • Fel blauw lampje
  • Geen Nederlands in Web Service software

Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Dit is een zeer simpele printer die je draadloos kunt koppelen aan een accesspoint en waarmee je in heel je netwerk draadloos kunt printen.
Ik heb het alleen geprobeerd met Windows 7 x64 clients en Android 2.3 en hoger telefoons. Werkt allemal prima. Na twee maanden gebruik, bij dezen een review.

Installatiegemak
Niet zo makkelijk als gehoopt.
De procedure is als volgt: je knoopt de printer via USB aan je computer, installeert de drivers en meegeleverde software. Vervolgens koppel je de printer aan het access point.
Handmatig lukte mij dat niet,. Dus door te scannen naar accesspoints, de juiste uit te kiezen, vervolgens mijn wpa2 key in te geven en te verbinden.
Geen verbinding.

Allerlei draadloze settings in de router aangepast (G ipv N, andere frequentie bandbreedte, ander kanaal), niets hielp.
Alles maar weer teruggezet zoals ik het graag wil hebben in de router.

Verbinden met WPS bleek daarentegen een fluitje van een cent. Knop op router indrukken, knop op printer, et voilá, verbinding.
Met de installatiesoftware zelf kun je alle relevante instellingen van de printer instellen. Netwerk instellingen, kleuren, power save stand etc.

Printsnelheid
De printer print binnen een seconde of twee na het versturen van de draadloze opdracht. Ook haalt ie de 20ppm zoals geadverteerd.

Printkwaliteit
Printjes zien er prima uit, niks te klagen.

Stabiliteit
Ondanks dat de printer na een minuut op slaapstand gaat, is ie altijd beschikbaar. Geen problemen mee gehad de afgelopen twee maanden.
Het mooie is ook, dat na een stroomstroring je 'm alleen aan hoeft te zetten, hij dan direct verbinding maakt met de draadloze router en hij dan alle prints die nog in de queue staan braaf afdrukt. Geen gezeur met opnieuw verbinden etc.

Sync Thru Web Services software
Op de printer zelf draait een webserver waarmee je makkelijk wat basic info over de printer zelf kunt achterhalen, en eventueel uitprinten :-)
Te zien valt dat er een hoop netwerkprotocollen worden ondersteund. Daarnaast kan deze printer overweg met ipv6 en kun je zien hoeveel printjes je nog kunt maken/hebt gemaakt.
Nederlands is overigens niet in te stellen als taal.

Blauw lampje
Het lampje wat er op zit is mij wat te fel, en dat heb ik afgeplakt met een stukje duct tape, zoals een goed tweaker betaamt.

Al met al doet deze printer wat ie moet doen: altijd draadloos beschikbaar zijn om een printje af te drukken. Dat het lampje wat blauw is neem ik maar voor lief.

EDIT - Google Cloud Print
Blijkbaar werkt Google Cloud Print ook op deze printer :-)

Heb jij ook een Samsung ML-2165W?

Weet je ook hoeveel printjes je hebt gedaan met de meegeleverde toner?
Uitstekende printer zolang er niet geprint wordt vanaf mijn Ipad, via Samsung mobile print. Onder wifi vindt mijn Ipad hem wel als "Direct-iMML-2160 Series". Bij verbinden wordt om een wachtwoord gevraagd: welk wachtwoord? Niet van provider, niet van beveiliging router... Wat dan wel? ween vraagje dus
Ik heb hetzelfde probleem. iPad Mini 2, iOS 8.1.1. Printer wordt gewoon niet gevonden met Samsung Mobile Print, terwijl mijn smartphone (Android Kitkat 4.4.4) deze wel probleemloos vindt. Schandalig dat dit probleem een jaar na jouw post nog steeds niet is opgelost ...
Vreemd. Met mijn iPhone 5, iOS 8.1.1 (niet gejailbraket) vind ik de printer zonder problemen.
Printen werkt ook zonder enig probleem.

Probeer het eens met de laatste firmware op de printer. Ik heb de volgende firmware erop draaien:
Main Firmware Version
Engine Firmware Version
V1.01.14 01-06-2014
SPL Firmware Version
SPL 5.57 01-12-2012

@hieronder, mijn androids vinden de printer ook prima net als mijn IPhone. Als je OS'es en firmware op de printer hetzelfde zijn ligt het natuurlijk eerder aan je netwerk.

Updaten doe je gewoon via de webinterface. Dus ook mogelijk via linux, hoewel ik het niet zou proberen met Lynx ;)

[Reactie gewijzigd door bas-r op 5 december 2014 07:41]

Waarom vindt mijn Android smartphone de printer wel direct en mijn iPad niet ? Dan kan het toch alleen maar aan de iPad en/of de betreffende app liggen.

Zal eens kijken of ik een dezer dagen de laatste firmware erop flash. Moet zien of me dat gaat lukken via Linux ... In ieder geval bedankt voor de tip ;)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 4 december 2014 22:31]

Ik heb sinds een paar weken dat het papier er aan de onderkant gekreukeld uitkomt. Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen? Dikker papier hielp in ieder geval niet ...
Alvast bedankt voor een reactie!