Specificaties 620W (80 Plus Bronze), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Antec HCG-620M Review

Bolletje 16 januari 2013, 1.815 views

Antec HCG-620M

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Stil
  • Lage prijs
  • Lange garantieperiode (5 jaar)

Minpunten

• Slechts twee PCI-e-kabels

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Antec is al een tijdje actief op de markt voor computeronderdelen. Deze fabrikant dankt haar bekendheid vooral aan zijn voedingen en behuizingen, maar in het assortiment bevinden zich ook koelingsproducten en bijvoorbeeld accessoires voor laptops.

Persoonlijk kwam ik voor het eerst in contact met dit merk in 2007: toen kocht ik de Antec Nine Hundred. Een zeer populaire gamersbehuizing die veel waar voor z'n geld bood. Ik vind het nog steeds een mooie behuizing, maar hij is inmiddels niet meer in gebruik omdat mijn videokaart er simpelweg niet in past.

Inmiddels zijn we vijf jaar verder en heeft Antec niet stil gezeten. Ze zijn nog steeds even prominent aanwezig en maken nog steeds kwaliteitsproducten. Vandaag ga ik mijn ervaringen delen over een voeding van dit merk, de Antec HCG-620M.

De Antec HCG-620M is een voeding van 620 watt en in wezen een modulaire-uitvoering van de gewone HCG-lijn. De afkorting HCG staat in dit geval voor High Current Gamer, een lijn van voedingen van Antec die zich kenmerken door de enkele 12V-lijn die een hoge stroomsterkte ('current') aan kan. De toevoeging van de 'M' laat weten dat het om de modulaire versie gaat. Zo sluit je alleen de kabels aan die je nodig hebt en heb je geen onnodige kabels in je behuizing liggen.

Antec laat zich bij haar premium nou niet echt kenmerken door een lage prijs. De HCG-620M is geen uitzondering: hij gaat gemiddeld voor zo'n 80 euro over de toonbank. Het is een fikse prijs voor een voeding, maar een voeding van dit kaliber weerstaat ook meerdere upgrades. Antec levert de voeding met vijf jaar garantie, wat natuurlijk ook wat waard is.

Verpakking + inhoud
De doos van de Antec HCG-620M komt op mij als een echte verpakking van Antec over, mede door de gele streep. Er staat een detailfoto van de voeding zelf op de verpakking en met kleine embleempjes is makkelijk af te lezen wat de eigenschappen van de voeding zijn. Zo heeft hij een 135 mm ventilator en natuurlijk het 80plus-Bronze-certificaat. Wat nu wel opvalt is dat er een embleem van 5 jaar garantie op de verpakking staat (AQ5), terwijl in de flyer staat dat hij 3 jaar garantie heeft. Het filmpje spreekt ook van 5 jaar garantie. Daar is dus enige inconsistentie wat ondergetekende al aangekaart heeft.

Op de zijkant is dan nog snel te zien welke aansluitingen de voedingen heeft en ook is er een grafiek te vinden van het geluidsniveau dat de voeding produceert bij een bepaalde belasting. Ook dat de kabels een mooi zwart uiterlijk hebben en een korte blik hoe het modulaire ontwerp eruit ziet.

De voeding zelf zit in een stoffen zakje en wordt beschermd door een kartonnen omhulsel.

Specificaties
De Antec HCG-620M kenmerkt zich door zijn grote vermogen wat die kan leveren op de 12V-lijn; hij kan een continu vermogen leveren van 620 watt leveren over verschillende lijnen, waarvan ongeveer 90% op de 12V-lijn, namelijk 576 watt.

De voeding heeft een 80plus-Bronze-certificaat, wat inhoudt dat hij tenminste een efficiŽntie heeft van 82% bij een belasting van 20%, 85% bij 50% en 82% bij 100%. Antec geeft zelf aan dat de efficiŽntie op kan lopen tot 87% onder de juiste omstandigheden.

Naast het vermogen dat de voeding kan leveren zijn er ook tal van beveiligingen (OVP, UVP, OPP, SIP, SCP) aanwezig zodat je daar geen zorgen meer over hoeft te maken. Antec geeft verder aan dat de koeling gedaan wordt door middel van een stille 135 mm ventilator en dat de condensatoren van Japanse makelij zijn.

Zeker een punt om op te merken is dat Seasonic eigenlijk de maker is van deze Antec HCG-reeks. De HCG-620M is gebaseerd op het bewezen en populaire M12II-ontwerp. De kwaliteit is hiermee eigenlijk prima in orde.
Zie voor een uitgebreide review de review van Techpowerup:http://www.techpowerup.com/reviews/Antec/HCG-620M/1.html

De voeding
De modulaire lijn van de HCG-lijn lijkt grotendeels op haar non-modulaire-variant; het uiterlijk is dan ook voor het grotendeels gelijk gebleven. De HCG-620M heeft een matzwart uiterlijk met rode accenten. Er is een sticker aangebracht waarbij groot 'Antec' staat.

Wat ik met zo'n nieuwe lijn dan wel weer knullig vind is dat ze de stikker waarop Antec staat niet andersom hebben aangebracht. Dit omdat het de trend is, vooral bij wat meer high-end systemen – systemen waarin deze voeding waarschijnlijk vaak in wordt geplaatst – de voedingslocatie op de bodem van de behuizing hebben met de ventilator aan de onderkant. Als je de HCG-620M zo dus plaatst dan kijk je – vooral bij een behuizing met window – tegen een logo die op de kop zit.

De voeding is net als veel andere voedingen niet helemaal modulair uitgevoerd: de ATX-kabel (24 pins) en 8-pins-kabels voor de processor zitten vast en gaan rechtstreeks de voeding in. Deze kabels hebben de bekende sleeve die we bij veel andere voedingen tegenkomen. Deze sleeve gaat tot helemaal in de voeding en hierbij is ook weer een rood accent in verwerkt. De modulaire kabels zijn daarbij donkerder van kleur.

Bij deze achterkant zien we ook gelijk de aansluitingen voor de modulaire kabels. Wederom zien we hier weer het rode terugkomen. Hier valt dan ook gelijk wat op: er zijn op de voeding vier aansluitingen aanwezig voor PCI-e-kabels, maar er komen slechts twee kabels meegeleverd. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat hetzelfde ontwerp ook bij andere voedingen wordt gebruikt, maar ik zou liever nog twee extra kabels hier gezien hebben. De voeding heeft voldoende vermogen om een redelijk systeem met twee videokaarten van energie te voorzien.

Het mooie aan deze aansluitingen is daarentegen wel weer dat ze uitwisselbaar zijn. De stekkers voor bijv. SATA-aansluitingen kunnen ook op de rode aansluiting op de voeding. Daar is dan wel wel weer goed over nagedacht.

Met zijn 160 mm is de voeding iets langer dan gemiddeld (150 mm), maar het verschil is maar klein. De koeling wordt, zoals eerder is aangegeven, verzorgd door een 135 mm ventilator. Het rooster heeft een nette afwerking met het logo van Antec in het midden.

Aan de andere kant van de voeding hebben we een rooster met een honinggraatstructuur. Een snelle blik laat ook zien dat er in de voeding nog best wel wat loze ruimte is, omdat het PCB niet alle ruimte inneemt. In principe zou de voeding dus nog een stuk korter kunnen zijn, maar dan was het misschien niet mogelijk om de 135 mm ventilator erin te zetten.

Pluspunt is tevens dat de 8-pins EPS-stekker (voor de voeding van de processor) op te splitsen is in een 4+4-stekker. Eerder kwamen we bijvoorbeeld de Coolermaster Silent Pro M2 850 tegen waarbij dat weer niet kon.

Ik vind de afwerking in het algemeen zeer goed. De kabels voelen degelijk aan en het schilderwerk is ook prima in orde.

In totaal heb je deze kabels/aansluitingen:
  • 1 * ATX 24-pins (55 cm)
  • 1 * 4+4-pins EPS (60 cm)
  • 1 * 3 molex (op 57, 68, 79 cm een aansluiting)
  • 1 * 3 molex + 1 floppy (op 57, 68, 79 en 85 cm een aansluiting)
  • 2 * 3 SATA (op 57,72 en 77 cm een aansluiting)
  • 2 * PCI-e 6+2-pins (58 cm)
De kabels zijn daarnaast van voldoende lengte:

Prestaties
Het testen van een voeding is erg lastig en weinigen slagen er dan ook goed in. Het simpelweg aansluiten van een multimeter van 5 euro zegt redelijk weinig; er wordt dan immers geen rekeningen gehouden met rimpel/ruis, maar ook de nauwkeurigheid laat te wensen over. Conclusies er aan koppelen is dan ook gevaarlijk.

Nu zijn er natuurlijk wel een paar mensen die wel het een en ander goed doen. Je hebt naast de specifieke apparatuur ook de nodige kennis nodig. Ben je dus op zoek naar (goede) reviews van voedingen wend je dan tot de bekendere media, een kleine selectie: Techpowerup, Hardwaresecrets, Anandtech, Thelab.gr en JonnyGuru. Natuurlijk zijn er nog wel een paar meer, maar deze websites publiceren regelmatig nieuwe reviews.

Nu ga ik tijdens mijn proefrit de voeding niet open maken; alleen aan het opsommen van componenten heb je in eerste instantie vrij weinig en het zal de gemiddelde gebruiker ook weinig uitmaken. Techpowerup heeft een uitgebreide review van deze voeding gemaakt. Daar wordt de voeding aan een serie tests onderworpen en worden de componenten ook besproken.

Ik ga het met wat minder doen: ik ga de voeding belasten met mijn systeem en bij de verschillende situaties het opgenomen vermogen meten. Dit doet ik met een Voltcraft Energy Logger 4000; een zeer degelijke energieverbruiksmeter.

Het systeem bestond uit de volgende onderdelen:
  • AMD FX-8150
  • Asus Crosshair V Formula
  • 8GB Corsair Dominator GT
  • HD6950
  • 80GB harde schijf van Seagate
Voor gebruik heb ik de processor overgeklokt naar 4,4 GHz.

De situaties even kort toegelicht:

• Standby: geen systeem aangesloten. Voeding aangesloten op het net.
• Idle: geen systeem aangesloten. Voeding aangezet door pinnen te verbinden. Ventilator draait.
• Idle W7: systeem aangesloten. Systeem zit op de desktop in Windows 7.
• CPU: de processor wordt volop belast met Prime95.
• GPU: de videokaart wordt volop belast met MSI Kombustor.
• 3Dmark: het draaien van 3Dmark 2011.
• CPU + GPU: Tegelijk draaien van Prime95 en MSI kombustor.

Alle waardes zijn op hetzelfde moment gemeten.

De Antec HCG-620M presteert gewoon heel degelijk. Vooral de standby en idle-vermogen is zeker beter dan de rest; vooral qua idle-vermogen doet de voeding het goed door onder de 0,5 W te zitten. Over de gehele linie zitten de resultaten tussen de ADATA HM-650 en de Silent Pro M2 850. Prima resultaten dus.

Geluidsniveau
Ik ben op dit vlak aangenaam verrast door deze voeding; hij is namelijk erg stil. De ADATA die ik voorheen in gebruik had maakt veel meer geluid, terwijl die qua specificaties veel overeenkomt. Menig videokaart, casefan of processorkoeler overstemt de voeding ruimschoots. De voeding maakte naar mijn weten ook niet veel meer geluid als die belast werd. Nu heb ik hem nog niet eens tot de helft belast, terwijl het systeem wel veel energie verbruikt.

Houd hierbij ook in je achterhoofd dat hetzelfde ontwerp en ventilator is te vinden in de goedkopere voedingen. Bijvoorbeeld de non-modulaire HCG-520 die nu voor ongeveer 55 euro al te verkrijgen is.

De Antec HCG-620 is een hele degelijke voeding. Tijdens gebruik liet hij keurige waardes zien op het vlak van verbruik en ook was hij erg stil. De voeding is netjes afgewerkt zowel qua kabels als de behuizing. Desondanks is nog niet alles perfect, vandaar dat ik hem ook niet met 'zeer goed' beoordeel.
Verbeteringen kunnen worden gedaan in de plaatsing van de sticker en het meeleveren van twee extra PCI-e-kabels. De aansluitingen zijn er immers al en twee kabels is nou ook weer niet het geld.

Kort geleden heeft de voeding een prijsdaling meegemaakt waardoor hij nu een prima aankoop is geworden.

Extra afbeeldingen:
Antec HCG-620M

Heb jij ook een Antec HCG-620M?

Nette review!

Misschien nog even handig om de exacte lengtes van de niet-modulaire kabels te vermelden.
In grote kasten heb ik namelijk vaak 't probleem dat als ik de 4+4-pins EPS achter de mobo-tray langs wil werken dat deze te kort is en een verlengkabeltje moet gebruiken..
Jep, zal ik nu gaan doen :)

Done, zie het stukje over de verschillende kabels.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 23 oktober 2012 21:49]

Ik was van plan deze voeding te kopen voor mijn nieuwe computer die ik ga bouwen, is deze voeding in staat om 2 Asus Radeon HD 7850's in Crossfire te draaien met een geoverclockde Intel Core i5-3570K?
Ja, zonder problemen :)

Mijn gebruikte FX-8150 is veel minder energiezuinig dan een i5-3570K en mijn HD6950 is ook minder zuinig dan een HD7850. Toch heb ik nog zeker nog zo'n 200 watt over op de 12V wat zeker voldoende is voor een extra HD7850.
Test.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 23 oktober 2012 19:27]