Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium Review

thedude182 23 oktober 2012, 26.143 views

Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium

Pluspunten

• Pluspunten
  • Prijs is echt goed te noemen
  • Behoorlijke kwaliteit voor een lage prijs
  • Android is nu langzaam volwassen aan het worden
  • Touch werkt goed
  • Geluid speakers aan voorkant, net geluid.
  • Design is gewoon goed te noemen
  • Dual core maar toch vrij deftig kwa prestaties, zelfs ingame.
  • Geheugen uitbreidbaar

Minpunten

• Minpunten
  • Geen NTP (Network Time Protocol), dus je moet zelf de tijd instellen en periodiek controleren. Een programmers nightmare.
  • Vasthangers
  • Op achtergrond doorlopende apps
  • Automatische helderheid niet optimaal
  • Originele hoesje duur
  • Geen fatsoenlijke hoesjes met toetsenbord zoals bijv. Surface van Microsoft verkrijgbaar
  • Bij apps in Play store wordt niet vermeld of het ook voor de Tablet goed te gebruiken is
  • Batterij bij prof. gebruik binnen een dag leeg.
  • Energiemanagement ontbreekt in de zin van dat ik zelf kan instellen wat wanneer gebeurt.
  • Oplader heeft een zeer kort kabeltje, werken tijdens opladen vereist een usb verlenger.

Oke ik heb de Samsung Galaxy Tab 2 10.1 nu 2 weken in bezit en intensief gebruikt en getest.

Positief

Het apparaat is gewoon perfect voor deze prijs. Niks op aan te merken. Mooi beeld, mooi geluid en je voelt dat je geen speelgoed in handen hebt.
Wat apps betreft ben ik tevreden, wat wel beter kan is de Playstore. Goede bruikbare apps komen te slecht naar de voorgrond in mijn opinie. Wat ik fijn vond was dat ik al mijn oude apps van mijn telefoon meteen kon importeren via de play store. Dus niet dubbel betalen. Wat minder is aan de playstore is dat je nu een creditcard nodig hebt, die ik gelukkig heb. Maar paypal was beter.
Wat virtualisatie clients betreft ben ik zeer tevreden met de officiele VNC viewer.
Wat internet betreft haalt hij de 20mb/s makkelijk en werkt de standaard browser goed. Doet niet onder voor mijn workstation. Irritant zijn de websites die standaard in mobiele weergave laden, of zich zelf niet in standaard layout willen presenteren. Maar dat is niet aan de tablet toe te schrijven.
Youtube en grooveshark blazen uit de speakers, wat een geluid zeg. Ik draai het geluid nooit helemaal open omdat ik de speakers wil besparen en van helder geluid houdt in mijn oren.
Ik heb de volgende games getest: Rayman Jungle run, Asphalt 7, Skateboard Party, GTA III. En ik sta versteld wat een graphics er worden gerenderd en het effect op de accu valt ook reuze mee. Wat mij betreft is de tijd rijp voor meer goede AAA games op Android. Ik mis een goede rts zoals c&c of age of empires. Wat dat betreft heb je enkel slappe aftreksels in de store. Maar alweer ligt de oorzaak buiten de tablet om. De prestaties zijn in ieder geval deftig en ik had niet het idee dat deze dual core opzet onderdeed voor de nieuwe quadcore tablets, die tevens flink duurder zijn.

De batterijduur is naar wat ik me heb laten vertellen goed te noemen, bij normaal gebruik gaat hij anderhalve dag mee. Gebruik je hem intensief, , dan red hij het eind van de dag net niet.

Negatief

De eerste drempel kwam ik echter tijdens het opstarten tegen. Android vroeg me om de tijd en de datum in te voeren..... terwijl ik toch al heel wat jaren het NTP protocol gewend ben voor time syncing. Iets wat in mijn gedachte bij elke Linux distro hoort. Waarom niet alleen mijn timezone selecteren en klaar? Nu moet ik dus regelmatig kijken of de tijd nog correct is. En dat voelt niet lekker. Ik heb begrepen dat het een security issue is. Maar verder onderzoek leerde mij dat er wel degelijk een ntp daemon draait, maar dan enkel voor GPS. Dus ja de tijd is aanwezig, en nee ze gebruiken het niet om je tijd te corrigeren.

De Playstore is wat opzet betreft niet echt volwassen te noemen. Ik heb het idee dat er te weinig gebeurt om goede apps aan te prijzen. Ook is de sectie voor Tablets heel magertjes. Terwijl er genoeg apps zijn die perfect op deze tablet draaien.

Ik mis nog wat zaken in Android die met volwassen worden te maken hebben. Zoals energiemanagement die ik zelf aan kan passen naar mijn wensen. Of standaard een anti theft oplossing. Gelukkig wordt die laatste door Samsung aangeboden en daarbuiten heb je honderden apps die hetzelfde doen, maar meestal voor apparaten met een sim kaart, wat deze tablet niet heeft.

Samsung heeft wat weinig randmaterialen ter beschikking, en wat er beschikbaar is (een officiele cover bijvoorbeeld), is flink geprijsd. Toch ben ik tevreden met het officiele hoesje. Wil je een tablet die je kunt docken, ga dan niet voor deze maar ga een prijsklasse hoger en pak een Asus Transformer pad of de nieuwe MS Surface. Het docking station van Samsung zelf is namelijk lomp en groot. Maar ik zelf heb geen interesse in docking. Misschien dat ik over 2 jaar nog eens kijk naar crossover tablet/laptops van Lenovo bijvoorbeeld.

Verdere punten staan hieronder. Mijn verdict is dat ik een zeer mooie tablet voor dit geld heb gekregen en dat ik er nog lang mee wil doorwerken.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium?

Reviews door de redactie

Scorekaart omtrent de P51xx is niet echt je van het.
Er staan veel zaken in die niet toe te schrijven zijn naar deze ( of ieder andere ) tablet dan ook.
in je pluslijst staat oa
"Android is nu langzaam volwassen aan het worden" dat is te wijten aan het OS, niet aan de tablet.
in je minlijst
vasthangers" vaak is het een slecht geschreven app dus is het de app of het os??
En lees ik niet terug in je review.
"Op achtergrond doorlopende apps" dat is android, dus wederom het os
"Originele hoesje duur" een cover of hoes is een accessoire en staat los van de tablet.
"Geen fatsoenlijke hoesjes met toetsenbord zoals bijv. Surface van Microsoft verkrijgbaar"
wederom staat los van de tablet ( archos heeft het zelfde probleem met hun formaten ).
"Bij apps in Play store wordt niet vermeld of het ook voor de Tablet goed te gebruiken is" ligt aan de appstore en wederom niet aan de tablet.

Het os heeft inmiddels al een paar upgrades gehad, zo ook de apps-store
Hoesjes zijn voor een appel en een ei te verkrijgen bij de action, blokker etc. etc.
Oplaadkabel is net zo lang als ieder andere oplaadkabel.

Deze review is niet echt je van het.

[Reactie gewijzigd door Amadeus1966 op 11 juni 2013 11:12]