Samsung Desktop Dock Galaxy Nexus Black Review

StephanVierkant 22 oktober 2012, laatste update op 23 oktober 2012, 233 views

Samsung Desktop Dock Galaxy Nexus Black

Pluspunten

• Bouwkwaliteit: Voelt zeer degelijk en zwaar aan
  • Pogo pins: mijn slijtage dan USB-poort

Minpunten

• Erg duur
  • Bedrade headset niet te gebruiken

Ik zocht voor mijn Galaxy Nexus een cradle omdat ik met mijn vorige telefoon merkte dat ik dat erg prettig vond. Zo ga je altijd met een volle telefoon de deur uit, omdat je hem veel gemakkelijker aan het infuus legt.

Bouwkwaliteit en ergonomie
Mijn vorige telefoon (HTC Desire) gebruikte ik ook met een cradle en dat beviel erg goed. De USB-poort ervan was echter na een jaar flink gebruik (meerdere keren per dag in en uit) aardig versleten. Hij laadde inmiddels niet altijd meer op. Dankzij de pogo pins zal dat waarschijnlijk geen probleem meer zijn. Dankzij het ontwerp van de cradle is het vrijwel niet mogelijk dat de telefoon erin zit zonder de pogo pins te raken. Bij USB-cradles zag ik wel eens dat de telefoon er goed in leek te zitten, maar toch niet oplaadde.

De cradle voelt zeer degelijk aan. Hij is redelijk zwaar en blijft daarom stabiel op m'n bureau liggen. Ook glijdt de telefoon er gemakkelijk in. Het materiaal voelt erg degelijk aan en de onderkant is stroef genoeg om hem goed te laten liggen.

Android 4.1 op landscape: nog niet helemaal af
Zodra je de telefoon in z'n kribbe legt, schakelt hij over naar landscape modus. Dat werkt op dit moment nog niet erg prettig. Veel apps zijn er nog onvoldoende op gebouwd en zelfs de standaard dialer werkt alleen op portrait modus. Op GoT werd ik wel gewezen op de de app Set Orientation waarmee dit probleem moet worden verholpen. Ook moet Android 4.1.2 dit verbeteren, maar dat heb ik nog niet kunnen proberen.

Featureset
Behalve een USB-poort, zit er een audio-uitgang op. Deze line out werkt onafhankelijk van de volumeregelaar op je toestel. Het idee daarachter is dat je het volume immers regelt de volumeregelaar van je speakersetje.

Groot nadeel vind ik dat je geen headset met microfoon kunt gebruiken. Je zult de telefoon dus uit z'n bed moeten halen om te kunnen bellen. Zodra je gaat bellen schakelt het toestel over naar de luidspreker en dat is niet te veranderen. De luidsprekerknop in de dialer werkt simpelweg niet.

Ik vind dit verreweg het grootste nadeel: ik had graag m'n headsetje erop aangesloten zodat ik ze er niet steeds in en uit m'n telefoon hoefde te halen.

De cradle kost (inclusief verzenden) op het moment van schrijven meer dan 50,- bij Nederlandse winkels. Dat vind ik echt veel te duur. Goedkopere alternatieven zijn weliswaar niet zo handig en degelijk als deze, maar zijn vele malen goedkoper. Ik heb de cradle gekocht via Amazon.co.uk voor 25.94 (ongeveer 32,-), inclusief verzendkosten.

Heb jij ook een Samsung Desktop Dock Galaxy Nexus Black?