Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL55HX850 Zwart Review

Poxie 22 oktober 2012, laatste update op 22 oktober 2012, 3.347 views

Sony Bravia KDL55HX850 Zwart

Pluspunten

• Diep zwart
  • Sprankelende, warme kleuren
  • HD beeld echt fantastisch!

Minpunten

• beetje last van dirty screen effect met bijv. voetbal
  • back light bleeding op volldig zwart scherm redelijk zichtbaar, anders geen last van.
  • trage menu's
  • traag zappen met gebruik van CI+ module ziggo

Ik heb deze TV nu ruim een week in mijn bezit en heb hem redelijk kunnen testen. Ik kijk met name films en speel geregeld games (Fifa 13 en COD Modern Warfare 3). Afgelopen week ook voetbal gekeken en 3D gekeken (Avatar).

Ik heb hiervoor een Panasonic 50VT30 gehad en was toch wel een beetje huiverig om de overstap naar LED te maken. De reden waarom ik ben overgestapt is de inbrandgevoeligheid van de plasma. Veel gezeur gehad met Panasonic daarover maar uiteindelijk is mijn TV opgehaald en kon ik een nieuwe TV uitzoeken. Rationeel gezien was LED de verstandige keuze, maar vanuit mijn gevoel had ik toch liever plasma genomen.

3D is niet zo goed als van mijn vorige tv, maar geft dankzij de mooie kleuren wel een erg fijne ervaring. Rustig beeld. Nadeel is wel dat je je hoofd recht moet houden anders wordt je beeld wazig. Dat ervaarde ik niet met de VT30, maar aan de andere kant 3D op je zij kijken is ook niet wat. Ik denk niet dat ik daar dus veel last van ga ondervinden.

Maar:
Mijn algemene indruk is goed tot zeer goed. Kleurweergave is echt heel mooi. Sprankelend, warm beeld wat wel de WOW-factor heeft. Bewegende beelden op een egale achtergrond (voetbal) is toch wel minder dan op een plasma (maar dat was te verwachten). Met name het dirty screen effect treed regelmatig op zij het niet heel erg. Het zit mij als redelijk kritische kijker niet echt in de weg. En waar ik echt heel erg tevreden over ben zijn de zwart waardes. Deze TV is daarin nog beter dan mijn vorige plasma. En dat vind ik echt super! naast mooie kleuren ook nog eens diepe zwart waardes! Top!

Heb jij ook een Sony Bravia KDL55HX850 Zwart?

Eigenlijk is het traag zappen met gebruik van CI+ module ziggo GEEN minpunt van de TV maar dat is inherent aan het CI+ systeem, zelfs met een losse decoder gaat zappen langzaaaaaaaaam.
Nou dat klopt deels denk ik. Ik gebruikte dezelfde module in mijn Panasonic VT30 en daar ging het zappen beduidend sneller. Dus de TV heeft er zeker wel invloed op.
Ik heb deze TV met rente punten besteld. Een koopje want er zat ook nog een BLU RAY box bij van JB... die ik verkocht heb.

Ik gebruik deze tv in combinatie met C+ van UPC. Voor opname gebruik ik een externe harde schijf. Nadeel is dus dat je niet van kanaal kan switchen als je iets opneemt.

De tv heb ik op de bijgeleverde standaard staan maar ik wil de TV graag strak ophangen. Iemand ervaring met het ophangen van dit model?
Ik moet zeggen dat ik deze TV ook erg mooi vind qua design, kleuren en dergelijke, dus als TV.

Maar het "smart" gedeelte van deze TV zuigt ezelsballen door een rietje. Om even op te sommen:
- Video's doen het vaker niet dan wel, hij is erg gevoelig voor de juiste combinatie van video codec, geluids codec en container. Dus een DivX3 met MP3 in een avi doet het prima, maar een x264 in een avi met MP3 kun je rustig vergeten, die speelt niet. Een MKV speelt prima, maar je kan niet fast forward doen. Subtitles heb ik nog steeds niet werkend gekregen.

Het lijkt wel of het afspelen van films is gemaakt door een stagiair die geen geld uit mocht geven. In ieder geval ben ik nog steeds bezig met AviDemux om zaken om te zetten. Brrr..

Daarnaast is het registreren op Sony Network redelijk te doen maar waarom moet dat voor je bij Youtube kan komen? Argh. Dat duurde best een tijd voor ik dat doorkreeg. Dat staat dus nergens.

Verder vind de digitale gids erg slecht. Op mijn digitale recorder zat eentje die vele malen sneller en beter werkte, ik snap niet dat dit zo'n drama is op de TV's. Het duurt echt 5 minuten voor je je gids helemaal hebt.

Kortom: prachtige TV maar oei wat een drama om dingen af te spelen. Heb je echter een PS3 of XBox er naast staan, dan vallen de nadelen weg en heb je een hele mooie TV. Momenteel naar mijn smaak het mooiste design op de markt in deze prijsklasse.