Specificaties 10,1" (1280x800), Android 4.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Point of View ProTab 3 XXL WiFi Zilver Review

Rincewind74 22 oktober 2012, laatste update op 22 oktober 2012, 4.656 views

Point of View ProTab 3 XXL WiFi Zilver

Pluspunten

• Prijs zeer gunstig tov Sony, Samsung of Toshiba,
  • Android 4.1 als een van de eerste 10" tablet, POV station bekend om goede software updates,
  • Geen bloatware,
  • 2x usb dus keyboard of stick aansluiten geen probleem,
  • Inclusief microUSB tot USB kabel,
  • Oplaadbaar via USB en voedingsingang (voor zolang het heel blijft),
  • Stevige aluminium achterkant

Minpunten

• Scherm vingersmeergevoelig (heb er een matte protector opgeplakt van de Archos 101) ,
  • Niet de nieuwste quadcore processor,
  • Geen GPS,
  • Geen 3G,
  • Slechte camera's,
  • relatief zwaar 675 g,
  • Update 13/04:
  • batterij onder de maat,
  • aansluitingen voeding, geluid en USB erg gevoelig voor storing.

Door de prima beoordeling van Tablet Magazine heb ik deze tab opgehaald als mijn eerste tablet. Concurrenten waren de Toshiba AT300 en Sony tablet S en de Kruidvat tablet vanwege de uitbreidbaarheid met SD. Voor wat ik er mee wil, browsen, YouTube en HD films kijken heb ik geen Quadcore voor nodig. Ook waren de reviews over A4.1 zo laaiend dat ik niet afhankelijk wilde zijn van een 'mogelijke' of beloofde update van Android 4.0. Met name de prijs gecombineerd met een A4.1 was doorslaggevend. 2x mini USB, HDMI en SD kaart! Erg scherp IPS scherm 1280x800 met goede kijkhoeken. Hij voelt erg stevig aan, iets wat ik bij de Samsung nogal tegen vond vallen. Android 4.1 is nog niet vastgelopen en heerlijk stabiel op de Protab.
Update 13/4: 2x per weekmoet ik een harde reset uitvoeren, terwijl er nagenoeg geen apps op staan. Batterij gaat 1.5u mee, en hijmoet voor de 2e keer retour omdat hijstuk is bij de aansluitingen. Dit keer is het de voeding en weer het geluid. Vorige keer was het de USB aansluiting.

Heb jij ook een Point of View ProTab 3 XXL WiFi Zilver?

Hoe lang is de accuduur?

Ik zat net een filmpje van HWI te kijken waar deze tablet ook positief werd beoordeeld: http://www.youtube.com/watch?v=TgYtfketiKo

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 23 oktober 2012 15:17]

Accuprestaties zijn op zijn best redelijk. Is ook niet anders te verwachten van zo'n goedkope tablet. Ik heb het niet specifiek getest, maar eind van de dag moet ik hem aan de sap leggen. En dan heb ik een uur of 2 geinternet en een uur gegamed en ligt hij de hele dag aan de WiFi te syncen (dat scheelt een hele hoop).

Dus ik schat 6 a 7 uur overall (ook volgens TabletsMagazine) en als je voorzichtig doet met BT en Wifi kun je een dag laden overslaan.
Gebruik je de tablet met een micro sd-kaartje? En zo ja: ondervind je hier problemen mee, bij mij wordt de sdkaart zo nu en dan wel herkend, maar meestal niet. Normaal met de sd-kaart werken is me nog niet gelukt.

Verder kan ik beamen dat het een prima tablet is, alles werkt soepel en hd materiaal afspelen werkt prima.
Alvast bedankt.
Hoi Wander,
Geen problemen met mijn micro SD kaartje. Ik heb een Samsung 16GB SDHC class 6. Ik lees en schrijf er regelmatig spul op weg, met name foto's en films.

Laden via USB is mij trouwens nog niet gelukt in combinatie met een HTC 5V/1A adapter.
En ook heb ik wel eens dat ik Wifi uit en weer aan moet schakelen als de tablet uit slaap komt. Op zich geen probleem, beetje irritant.
Ik lees op meerdere plekken dat de wifi verbinding erg instabiel is van deze tablet.
Hoe zijn jou ervaringen over de wifi verbinding
Ik heb een gaar exemplaar gehad, waarvan de WiFi erg slecht was. Maar met exemplaar dat ik nu heb, heb ik geen problemen.
Het enige issue dat ik soms heb met wifi (N) is dat als de tablet uit slaapstand komt dat hij geen verbinding maakt. Dit heb ik ook vaak op mijn HTC Desire S. Even wifi aan en uit en gewoon werken. De verbinding valt in ieder geval nooit weg, goede ontvangst in huis en snelste verbinding.
Ik gebruik een Fritz box en Fritz repeater 300E.
Helaas heb ik mijn tablet defect retour moeten sturen. Zoals eerder beschreven bleef de WiFi verbinding niet behouden na standby gaan. Het nut van een tablet is dan een beetje weg als je eerst 3 handelingen moet verrichten voordat je verder kunt. Een Firmware update zou uitkomst moeten bieden. Hiervoor is een heel mooie beschrijving beschikbaar. Echter hiervoor is USB verbinding met een (Windows) PC vereist en omdat in mijn geval de alu case te ruim was maakte de meegeleverde USB kabels geen verbinding met de PC of andere accessoire. Tot overmaat van ramp is de tablet ook een keer geheel leeggelopen (voedingsstekker zat er niet goed in door die alucase, en sindsdien laadt de tablet niet meer goed op. Android geeft aal 100%, maar na 5 minuten is hiervan nog maal 70% over en dat rent rap terug. Na een nacht laden moet ik eerst de tablet 4x rebooten voordat ik überhaupt beeld krijg, waarna hij blijft hangen op het Android logo. Gelukkig heb ik net een backup gemaakt op de SD kaart dus ben ik niet alles kwijt, maar ik twijfel of ik verder wil met deze tablet. Retour naar POV dus onder garantie.

De oorzaak van deze ellende komt imo door de bouwkwaliteit van de alucase.
Ik kreeg een nieuwe retour, dus dat was netjes. De nieuwe heeft geen problemen meer met de WiFI verbinding. Wel zitten er witte vegen op een zwarte achtergrond. Net of er licht doorheen komt. Bij mijn tweede model is er ook wat mis met het aanraakscherm. Soms vliegt de cursor over het scherm, speciaal wanneer ik hem neerleg of niet vastheb. Als je aan het browsen bent gaat hij vaak zonder vragen of knop aanraken een aantal pagina's terug omdat je met je handpalm bij de back knop komt linksonderin, heel irritant.

Verder gaat hij weer retour na 2 maanden gebruiken omdat de voedingsingang stuk is. Het is een heel fragiel stekkertje en dat gaat dus maar 2 maanden mee, dan is het stuk.
Verder valt me het accuverbruik heel erg tegen. Ik heb hem iedere nacht aan de sap en dan na 1.5 u gebruik moet hij al weer aan de kabel. Dus eigenlijk 2x per dag opladen. Overdag staat hij helemaal uit, dus niet in standby. Ik speel wat Kiwi Shipwrecked en kijk 1 of 2 filmpjes en browse wat, niets spannends.
Kijken naar wat nieuws.
als je deze interessant vindt zou ik voor de yarvik tab xenta lijkt miss op filmpje van hwt minder maar is volgens mij hetzelfde of beter ongeveer dezelfde prijs
hier ook een WiFi probleem. Duurt lang om te connecteren met modem en bereik is naast modem slechts 2 streepjes...! POV gemaild voor een oplossing. Update heeft bij mij ook niet mogen baten
Dan denk ik dat er iets mis is met de Wifi antenne in de tablet. Bij mijn tweede tablet (firmware januari) had ik perfect ontvangst en behield hij ook gewoon de verbinding in standby.

Als je er nog garantie op hebt zitten is het het proberen waart. Ze zijn bij POV niet moeilijk met reparatie, ik heb er ervaring mee.
Heb op XDA-developers een handleiding gepost hoe je de tablet gemakkelijk kunt upgraden, rooten & batterij besparen. Mijn tablet gaat nu tot ongeveer 5 dagen mee in standby wat vroeger minder dan een dag was!

Iemand hier die toevallig weet hoe je via USB kan opladen? Is mij ook nog niet gelukt... Moet je hiervoor een krachtigere oplader hebben dan een gewone gsm-oplader?