Alcatel OT-918D Zwart Review

Big Mama 22 oktober 2012, laatste update op 22 oktober 2012, 1.288 views

Alcatel OT-918D Zwart

Pluspunten

• Dual Sim
  • Android 2.3.x
  • 2 GB Micro-SDHC kaartje bijgeleverd

Minpunten

• Veel te weinig flashgeheugen om applicaties te installeren
  • Camera is bagger

Deze telefoon gekocht vanwege dual sim functionaliteit. Dit onderdeel werkt perfect: Je kunt per toepassing (bellen, berichten, data) kiezen welke sim gebruikt moet worden (sim1, sim2, altijd vragen).
Verder draait de telefoon prima op Android 2.3.6. Daar zit af-Google geen dual sim ondersteuning in, maar Alcatel heeft het op een mooie manier geintegreerd.
Helaas is deze versie lastig/niet te rooten met de beschikbare tools, in tegenstelling tot Android 2.3.5.
En daarmee kom ik gelijk bij het belangrijkste minpunt van deze telefoon: het ingebouwde flashgeheugen, waarvan na een factory reset maar 75MB beschikbaar is, is al vol wanneer je de eerste keer alle (af fabriek) geinstalleerde applicaties bijwerkt via de Play Store. Vooral Facebook en Maps zijn enorme geheugenvreters. Deze af-fabriek-applicaties zijn in de systempartition geinstalleerd. Maar een update komt in de userpartition terecht.
Je mag al blij zijn als je na het updaten alleen What's App er bij kunt installeren.
Je kunt dit probleem voorkomen door de telefoon te rooten en een custom rom te installeren: dan heb je zelf invloed om de system/user-partition en welke applicaties geinstalleerd zijn.
Helaas, bij de 2.3.6.-versie van de telefoon lukte me dat niet.

Dus: voor zijn prijs i.c.m. dual sim => prima. Wil je meer dan alleen de default applicaties => zoek verder.

Heb jij ook een Alcatel OT-918D Zwart?

Ik snap niet dat je een smartphone waar je met mazzel 1 app op kunt installeren een beoordeling van 4 sterren kunt (durft te) geven. OK, hij kost niets, maar toch....
De belangrijkste feature vind ik de dual sim mogelijkheid en dat doet hij echt perfect. En als hij te rooten is (zal vast wel mogelijk worden binnenkort), dan is het probleem van de beperkte flashgrootte ook van de baan. Dus geen 5 sterren, maar 4 verdient hij er toch wel.
Hier zijn 2 links mbt custom roms en rooten. Mij is het tot op heden nog niet gelukt, maar ben ook een noob.