Sony SmartWatch Zwart (Zwart) Review

Naj_Geetsrev 20 oktober 2012, laatste update op 23 oktober 2012, 19.679 views

Sony SmartWatch Zwart (Zwart)

Pluspunten

• Geen notificaties meer missen
  • Hoog gadget gehalte
  • Open platform
  • Redelijk veel software
  • Smartwatch kun je ook vast clippen aan b.v. je tas
  • Niet duur
  • Je kan er de tijd op aflezen!

Minpunten

• Scherm is niet super
  • Verbinding valt soms weg
  • Net iets te dik
  • Oplader is proprietary en maakt niet altijd goed verbinding
  • Heeft niet echt een horloge uiterlijk
  • Scherm staat niet altijd aan

Een tijdje geleden was ik in de lokale Media Markt aan het shoppen voor een compleet ongerelateerd iets. Ik zag daar een demo stand van de Sony Smartwatch. Het idee intrigeerde mij toen best wel. Ik mis redelijk vaak telefoontjes of Whatsapp's (en dat terwijl ik mijn vriendin wel eens op de kop geef omdat ze de telefoon niet opneemt! :P.).

Ik heb toen op internet een redelijk plethora aan reviews gelezen, en gekeken naar alternatieven. Het alternatief dat het dichtst in de buurt komt van de Smartwacht is de Pebble. Deze had als pluspunt dat het er echt uitzag als een horloge, en dat de accu lang mee ging. Maar hij was toch wel een stuk duurder, en had een lange levertijd.

De reviews die ik op internet heb gelezen over de Smartwatch waren 9 van de 10 keer niet overmatig positief. Maar ik heb toch besloten om het aan te schaffen, en ik heb er tot nu toe geen moment spijt van gehad!

Wat is het?
De Smartwatch is een horloge 2.0, maar dan wel met een groot geek gehalte. Hij fungeert als een doorgeefluik voor je Android telefoon. Plat gezegd worden notificaties die je telefoon ontvangt via Bluetooth verstuurd naar je horloge. In het kopje software ga ik dieper in op de andere functionaliteiten die ook nog mogelijk zijn.

Hardware
De Smartwatch wordt verkocht in een sobere plastic verpakking (die godzijdank te openen is zonder schaar!). Hij is hoofdzakelijk gemaakt van stevig plastic, een aluminium rand en krasbestendig glas. Met een clip kun je hem bevestigen op een meegelverde rubberen horlogeband of bijvoorbeeld aan je tas of iets dergelijks.

Het scherm is een 1.3" OLED scherm met een resolutie van 128x128. Niet echt een scherm waar je films op gaat kijken. It gets the job done, maar ook niet meer dan dat.

Hij is niet lelijk, maar hij ziet er niet echt uit als een horloge. Daar is hij net iets te dik voor. En de rubberen horlogeband was ook niet echt naar mijn smaak. Gelukkig wordt er een adapter meegeleverd om hem te bevestigen aan een eigen 20mm band, dit heb ik ook redelijk snel gedaan.

Al met al ben ik tevreden over de bouwkwaliteit. Je hebt wel het gevoel dat je een met zorg gemaakt en ontworpen product hebt te maken. Maar ik hoop dat ze hem in de volgende revisie een stuk dunner maken. Dit zouden ze al eenvoudig kunnen bereiken door er geen clip meer op te maken. Die gebruik ik zelf persoonlijk niet.

Echter, een minpunt in het design is al snel te merken. Het opladen gaat via een proprietary USB stekker. Deze maakt via een hoek verbinding met met een aantal pins. De clip van de Smartwatch zou de aansluiting goed vast moeten houden, maar dit gebeurt jammer genoeg niet. Hier heb je geen last van als hij vast zit aan de horlogeband of de adapter. Ik los het zelf op door hem vast te klemmen met een knijper.

Software
Standaard staat het scherm uit. Dit is volgens mij gedaan om de uiteraard minuscule accu zoveel mogelijk te besparen (er zijn wel twee andere klok opties waarmee het scherm aan blijft staan. Maar die vreten een stuk meer energie, en zijn ook nog een stuk minder praktisch dan de default optie). Met een druk op de knop (of door twee keer achterelkaar op het horloge te tikken) springt het scherm aan. Je ziet dan eerst de tijd en datum. Als je vervolgens op het scherm drukt dan zie je de power van het de Smartwatch.

Je ziet eerst een rij widgets. Deze widgets laten bijvoorbeeld de laatste notificaties of het weer zien. Je kan op een widget drukken op de applicatie te openen op je telefoon. Je kan van links naar rechts swipen om naar een volgende widget te gaan. Als je naar beden swiped dan zie je een lijst met applicaties. De icoontjes zijn uiteraard aardig klein, maar ik hem weinig moeite om er een te selecteren.

De Smartwatch wordt aangestuurd door je telefoon doormiddel van Bluetooth en een applicatie die je op je telefoon moet installeren. Deze applicatie van Sony oogt redelijk Android 2.0, maar is effectief en eenvoudig in gebruik. Via deze applicatie kun je de verschillende klok varianten selecteren. De volgorde van app's en widgets instellen. En uiteraard de applicaties instellen en activeren. De applicaties kun je los downloaden uit de appstore. Sony heeft zelf een aantal gemaakt, maar er zijn op dit moment genoeg andere mensen die leuke applicaties voor je Smartwatch hebben gemaakt, of applicaties die de Smartwatch ook ondersteunen (b.v. runtastic PRO). In veel reviews wordt het als een nadeel beschouwd dat je de applicaties los moet installeren via de Play store. Maar ik vind het juist een voordeel dat niet in een eigen store staat. Het is echt een open platform (Sony levert een SDK).

De Smartwatch verliest een paar keer per week de verbinding met de telefoon. Ik denk dat dit vooral te wijten is aan Bluetooth, deze technologie staat er jammer genoeg niet om bekend om super betrouwbaar te zijn. Het is even storend als dit gebeurd, maar de Smartwatch geeft wel aan dat dit gebeurd is, en probeert automatisch opnieuw verbinding te maken. Een keer moest ik de horloge opnieuw opstarten.

De applicaties zijn over het algemeen goed, al zitten er een paar rotte appels bij (XBMC remote bijvoorbeeld). Maar het draait uiteraard om de notificaties. Sony heeft besloten om voor de verschillende diensten een aparte applicatie te maken. Dus een losse voor GMail, SMS, etc. Deze applicaties tonen een icoontje op het scherm als er een melding binnenkomt van de betreffende dienst. Als je op dat icoontje klikt dan opent de Smartwatch de applicatie.

Ik heb redelijk snel Augmented SmartWatch Pro aangeschaft. Deze applicatie bied naast Whatsapp notificaties (en elke andere arbitraire applicatie) de mogelijkheid om direct de melding op je scherm te zien.

Dagelijks gebruik
Ik heb mijn Smartwatch nu iets meer dan een week, en zoals ik zei ben ik er zeer tevreden mee. Als ik een email of een Whatsapp krijg zie ik direct op mijn horloge of ik mijn telefoon uit mijn broekzak moet halen. Mijn telefoon staat gewoon op stil, dus ook tijdens meetings kan ik subtiel zien of ik het binnenkomende telefoontje aan moet nemen of niet. En het bereik is goed genoeg om mijn telefoon op mijn bureau te leggen, ik hoef hem niet steeds bij mij te hebben.

Accu duur is voldoende. Hij gaat een paar dagen mee als je hem 's avonds uit zet. Het valt mij in ieder geval 100 punten mee.

Het valt mensen wel op dat je iets anders hebt dan een standaard horloge. Het heeft nu nog een redelijk geek gehalte, maar ik denk dat over een aantal jaar dit principe steeds meer gemeengoed wordt. Mijn eerste smartphone was toen ook een redelijke geek indicator. ;).

Is de Sony Smartwatch perfect? Nee, verre van. Maar hij is goed genoeg voor wat het moet doen. Zoals het nu is zou ik het mijn moeder nog niet adviseren (afgezien van het feit dat ze geen smartphone heeft). Het is nu echt een apparaat voor de early adopters en de technologie enthousiastelingen.

Al met al kan ik hem aanbevelen aan mijn medetweakers!

P.s. dit is mijn eerste review. Mis je nog iets? Zie je een grove fout? Vind je de review ruk of juist fantastisch? Ik hoor het graag!

Heb jij ook een Sony SmartWatch Zwart (Zwart)?

Goede revieuw, controleer alleen nog op wat typefoutjes, in de eerste zin staat bijvoorbeeld:
een tijdje gelden [...]
Moet natuurlijk geleden zijn.
"Het idee integreerde mij toen best wel..."

interigreerde

In die "o zo geweldige" nieuwe lay-out zou een correctiemelding aan de auteur ook wel verdomd handig zijn. Dan moeten we de reacties niet off topic vervuilen met taalcorrecties.
Thx! Ik heb het gefixt. :).
Het was trouwens intrigeerde
Leuke review! Klein detail: in de eerste alinea heb je het over de 'Samsung Smartwatch', maar dit moet natuurlijk de 'Sony' Smartwatch zijn :)
Doh! Bedankt voor de tip!
Uitstekende review, vooral met de foto's erbij kon ik inderdaad goed zien dat hij wel vrij dik blijkt tezijn. Ik denk dat ik hem samen met mijn xperia z ga bestellen! Kan niet wachten :P
ik wacht op de pipboy van fallout
Hallo,

Ik heb sinds een jaar de sony smartwatch
Zalig ding !

Ik heb 1 ongelooflijk groot minpunt.
De nest laadt niet op !

Ik heb dit op 1 jaar tijd vier keer meegemaakt.

Maar nu heb ik alles geprobeerd.

Software ge-update, software van mijn xperia ge-update, contact punten zuiver gemaakt. wasknijper, een paar keer het horloge ronddraaien aan zijn kabel zodat die een bepaalde hoek maakt ...

Niks helpt.

Als ik dan naar het sony centrum bel krijg ik te horen dat dit nog nooit is voorgekomen (wat een hoop bullshit, ik tik dit onderwerp 1 keer in op google en krijg 1000000 klachten hierover)

Help ! Ik heb volgende week herexamens en uiteraard is dit een hebbedingetje dan !
Ik heb ook een Smartwatch en het opladen gaat inderdaad moeizaam. Je kunt lastig zien of het ding uberhaupt oplaad, zeker als hij helemasl leeg is. Daarnaast is het scherm niet een beetje slecht maar in de buitenlucht gewoon ronduit waardeloos. Gelukkig is dit opgelost in de Smartwatch 2. Maar om mn nauwelijks gebruike Smartwatch nu al af te danken en een 2 te kopen gaat me te ver. Ook al is de SW2 de beste smartwatch die nu te krijgen is. Gelukkig had ik maar 90 euro betaald voor mijn Smartwatch.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 6 september 2013 19:24]

Ik heb zelf ook een smartwatch. Ik ben inderdaad met je eens dat het een nogal forst apparaat is. Er zit bijna een hele cm op je pols. De 2e generatie lijkt mij ook erg mooi, alleen is die weer een stukje duurder volgens mij. En ik vraag me af of ik hem wel ga gebruiken.
Comisch geschreven soms goeie revieuw
Goede review, ik had wel een vraagje: kan je met deze smartwatch ook je calorieverbruik en slaapritme meten? Is dit mogelijk wanneer je de runtastic app download?

Vr. groet Marit de Ridder