Specificaties Socket 1155 met Intel Z77 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P8Z77-I Deluxe Review

H00GiE 15 februari 2013, 2.536 views

Asus P8Z77-I Deluxe

Pluspunten

• Bouw kwaliteit.
  • VRM en Chipset worden goed gekoeld door een apart vormgegeven koeling.
  • Inventief vormgegeven oplossing voor VRM.
  • Overclock mogelijkheden.
  • UEFI bios.
  • Intel Netwerk interface.

Minpunten

• Layout
  • krappe ruimte voor koeling. (denk aan fysieke afmeting geheugen en heatsink(s).)
  • Asus software pakket neemt behoorlijk wat resources in beslag.
  • Prijs.

Layout Score: 3
Recentelijk wilde ik overstappen op een kleiner formaat computer, mijn oog viel op de Bitfenix Prodigy.
Dit betekende wel dat ik moest overstappen op een kleiner formaat moederbord. Maar ik wilde niet ingeven op de snelheid van mijn computer, dus zocht ik een "overclockers" moederbord op mITX formaat. Ik had voorheen de Maximus IV Gene Z en vestigde mijn hoop op wederom een klein maar stabiel moederbord te vinden bij Asus. Natuurlijk met soortgelijke mogelijkheden als mijn GENE Z.

Met de p8z77-I deluxe is dit grotendeels gelukt, laten we het zo zeggen ik "mis" geen functies die ik gebruikte van mijn GENE Z... Naast de andere kleurstelling vind ik het eigenlijk ook het verbeterde dwerg broertje van de GENE Z.

De zelfde functies, zo niet op papier zelfs een beetje meer!
Herkenbare betrouwbaarheid, en qua bios lijkt alleen het kleurtje veranderd van rood (ROG) naar blauw.

Het inbouwen ging niet echt gemakkelijk: Er is beperkte ruimte voor een betere CPU koeler, dit was mij al bekend voor aanschaf, maar de beperking werd bij levering meteen duidelijk. Natuurlijk is bij gebruik van waterkoeling systemen dit helemaal niet van toepassing, maar voor anderen kan de krappe plek voor een koeler wel een probleem opleveren.
Ook zitten er 2 verlengde schroeven door de schroefgaten van de VRM Riserboard, en laten die 2 schroefgaten nou net de mounting holes zijn van het ITX formaat. Bij levering zitten die schroeven vast met een stel moertjes, om de riserboard wat stevigheid te bieden. Voor het inbouwen van dit moederbord moesten deze moertjes wel even verwijderd worden, maar dit was ik natuurlijk tijdens installatie vergeten te doen.

Tijdens het installeren van windows 7 kwam ik een paar dingen tegen waar ik mijn vraagtekens bij zette:
Na installatie van de bijgeleverde asus DVD, werd wederom niet alle hardware meteen herkent, en moest ik de pc 6 keer opnieuw opstarten. Het leek door de reboot frequentie bijna een windows xp installatie. Na de setup van de ASUS drivers en Software bleek er meteen na opstarten en idle out, 1GB geheugen gebruikt te worden.

Zoals de functie werd beloofd in de specificaties op hun website, wilde ik graag DTS Connect gaan gebruiken om in games via de optische uitgang een 5.1 DTS signaal naar de Home Theater set te vervoeren. Echter is van de DTS connect geen enkel spoor te vinden, en werkt de Dolby digital LIVE/DTS Connect tool ook niet op dit moederbord. <edit> na LANG wachten kwam er dan toch de driver update, en zo is dat probleem opgelost. zorg dus dat je de drivers goed up-to-date houd :+ </edit>

Ik heb meteen de vraag gesteld via de mail en daar is in geen 3 maanden op gereageerd. <edit> nog steeds geen reactie wel oplossing via nieuwe drivers </edit>

Betekend dit dat het een slecht moederbord is? Nee, absoluut niet. Ik had alleen gehoopt dat alle beloofde functies aanwezig zouden zijn. Verder net zoals alle asus deluxe moederborden is alles net iets beter afgewerkt en meer (hoe zeg je dat...) AF. Ook zitten er geen vage-merken-onderdelen op, Intel netwerk interface, BroadCom WLAN interface, Realtek Audio adapter en Intel chipset.

Technisch gezien een moederbord dat hoog in de top zit, maar bedenk wel dat je beperkt ruimte hebt voor een koeler, zeker gezien de ivy bridge toch wel warmer word dan andere processoren.
Qua software is er het een en ander wel voor verbetering vatbaar! Voor de drivers en tools is behoorlijk veel resources nodig, dat moet beter kunnen.
En als laatste werd er mij de functie DTS Connect beloofd en daar is niets van te vinden.

Er zijn genoeg andere reviews beschikbaar die de benchmarks doen, dus mocht je dat willen dan verwijs ik graag naar de volgende websites:
hier,
HIER!
en HIER!

Het is dat Asus in een niche markt bijna een uniek product neer zet, maar voor een Mini ITX moederbord een hogere prijs vragen dan een atx tegenhanger, dat is gewaagd. Maar dat is het moederbord wel waard als je de functies en innovatie bekijkt.

<edit> Ik heb dit moederbord nu in gebruik met Mac OSX 10.9.1 Mavericks en behalve de wlan/bluetoothkaart word alles herkend en is bruikbaar. prima bruikbaar voor hackintosch besturingsystemen </edit>

Heb jij ook een Asus P8Z77-I Deluxe?

Ik overweeg de aankoop van dit moederbord. Voornamelijk om de DTS Connect optie. Ik lees in je review dat deze echter niets doet. Wat houdt dit concreet in? Krijg je nog alleen 2 kanaals stereo geluid op je geluidsset vanaf dit moederbord of krijg je nog wel gewoon 7.1 kanaals geluid via bijvoorbeeld HDMI?
Denk je dat een Cooler Master Hyper 412S gaat passen op dit mobo icm. de prodigy?
5.1 over HDMI, heb ik (nog) niet kunnen testen, mijn projector heeft een stereo audio processor dus word in windows ook herkent als 2.0 audio. De digitale uitgangen (hdmi en optisch) kunnen in windows niet ingesteld worden als een 5.1 audio apparaat, de enige mogelijkheid is 2 kanalen audio. maar er zijn wel instellingen om het geluid op hogere kwaliteit af te spelen: alles van 2 kanalen 16bit, 44100hz tot 2 kanalen 24bit, 192000hz. dus ver boven normale geluids kwaliteit. Maar zover ik kan zien is er nergens mogelijkheid voor realtime codering naar bijvoorbeeld een home cinema set.

De analoge aansluitingen kunnen overigens wel ingesteld worden als 5.1 surround opstelling, die worden overigens in Asio4all ook gezien als 8 afzonderlijk bruikbare uitgaande kanalen voor geluid.

Ook heb ik nog geen enkele verwijzing gezien naar DTS Connect, wel is er DTS Ultra PC II aanwezig en zijn alle instellingen bruikbaar, maar dit maakt gebruik van 2 kanalen analoog en niet een 6 kanalen DTS gecodeerde 1.5mbit/s LPCM Digitale Audio stream. Iets wat DTS connect of meer specifiek DTS Interactive wel zou moeten doen.

Dus in hun marketing hebben ze het wel beloofd maar niet geleverd, ik ben niet echt blij hiermee, deze mogelijkheid was wel een van de beweegredenen om juist dit moederbord te kopen.

edit: Ik hoop oprecht dat iemand dit kan weerleggen en ons kan vertellen hoe het moet (en dat het dus wel kan)

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 31 oktober 2012 14:33]

Met de nieuwe driver is het bovenstaande probleem opgelost (in windows)
Waarom eigenlijk als minpunt de layout en de ruimte voor de koeler. Voor een ITX bordje was dit zeker bij de Ivy Bridge processoren bijna het enige bord dat kon overklokken en de ruimte had voor een koeler. Bijna alle fabrikanten brachten toen borden uit waarop de socket letterlijk recht naast het PCI-e slot zat. Op dit bord past een Noctua NH-D14, een koeler haast groter dan het bord zelf! Dat noem ik toch een prestatie.
Met Haswell zijn de borden gelukkig iets doordachter, maar is Asus nog steeds het beste qua layout, juist door dat gekke VRM-bordje. Oa ASRock heeft het socket bij hun Z87-E ITX namelijk wel lekker ver van het PCI-E slot geplaatst, maar dan juist weer iets te ver waardoor echt grote koeler de zijkant van de kast zullen raken in sommige gevallen.
Ik zit toch te denken om dit bord aan te schaffen, want mijn huidige übercheape MSI moederbord (gekocht na een mislukte RMA vanwege verlopen garantie) is toch wat te simpel. Een leuk ITX-bordje opent echter de weg naar een leuk ITX-kastje, en die heb je werkelijk in alle soorten en maten :9
Het gebruik van een Noctua NH-D14 forceert je om low profile geheugen te gebruiken, daardoor word je gelimiteerd in je keuzes voor (overclock) geheugen. dat zit 'm in de plaatsing van de geheugenslots (layout) en de beperkte ruimte door bijv dat vrm board. dat het er allemaal opzit ja SUPER! maar het had wat verschoven kunnen worden zodat je ook een andere klasse geheugens kan gebruiken.

En ook bij dit moederbord zit de koeler verraderlijk dicht naast de PCI-E slot. met een deftige kaart + NH-D14 heb je tussen de pcb en de koeler 3MM over, de achterkant van een PCI-E kaart kan makkelijk 3MM bewegen tijdens vervoer.
Juist wanneer ITX het zo interessant maakt met zo'n moederbord (in bijpassend klein kastje) op een LanParty aan te komen.

MSI is voor mij gewoon een ruk-merk, bij msi hebben al 6 moederborden van mij retour afzender zien komen, al vanaf athlon XP borden probeer ik het af en toe nog eens, tot aan socket 775... MSI en ik zijn geen vrienden, en dat terwijl ik het omgekeerde hoor in de VS, daar branden ASUS moederborden door en heb je hoge percentage DOA. en hebben ze nooit last met MSI.

Ik heb dit bordje nu net iets langer dan een jaar in gebruik, en draai er nu MAC OSX Mavericks op. super stabiel, nog geen enkel probleempje gehad. ZEKER een aanrader, maar pas op met geheugen en de grootte van de koeler. 31mm ruimte heb je met een NH-D14 dat is echt niet veel.
Persoonlijk zie ik het nut van snel geheugen en ineffectieve heatspreaders niet in. Al tijden geldt de vaste regel op GoT: luchtkoelen is Low Profilr (heatspreader) geheugen gebruiken, voorkomt gewoon heel veel gezeik met koelers.
Bij een (m)ATX bord is de Noctua NH-D14 overigens hetzelfde gezeik: daar wordt het eerste slot vaak geblokkeerd meestal door de fanclips - zo ook bij de Gene als ik me het goed herinner. Bedenk wel dat ATX borden het 16x slot bijna altijd op het tweede slot hebben zitten zodat je er geen last van hebt.
Al met al vind ik het dus nogal een prestatie dat de koeler op dit bord past: dat het krap is doet het niks aan af, je hebt immers zelf voor mITX gekozen, dan weet je dat het lastig wordt. Een kleinere koeler gebruiken kan altijd.
je hebt helemaal gelijk, echter zijn er velen die simpelweg onderdelen uit winkels kopen, en 1 dag later zitten ze hier te vloeken dat het allemaal niet past, of ze frituren hun mooie videokaart en dan gaan ze hier uithuilen omdat ik zei dat het allemaal super is en allemaal past en blah, kortom:
De bovenstaande dingen vielen me op, aangezien dat ik al jaren met waterkoeling werk heb ik geen last van die genoemde mogelijke nadelen. de review gaat ook niet over MIJ, het gaat over het product en wat mij eraan opviel.

laten we het eens anders zeggen, voorbeeld: stel ze hadden die ATX voeding aansluiting opgeschoven naar de zijkant, de 12v voeding aansluiting rechtstreeks op de risercard, en de DDR3 slots helemaal aan het uiteinde van het moederbord, dan was dat M.I. beter geweest.
Volgens David van BitFenix hier: http://www.youtube.com/watch?v=cKIsrwS3fX4 kan de Prodigy omgaan met grote heatsinks (er word een Megahalem genoemd, die is 160mm hoog - dezelfde hoogte als de CM 412. rondom de tijd 4:21) hij zegt wel dat het antwoord op de vraag of het past afhankelijk is van de layout van het moederbord, maar in de video is te zien dat hij zelf ook de P8Z77-i gebruikt.

Ik zelf zou voor de 212 gaan met 2 noiseblocker of noctua fans.
of de Noctua NH-D14 (en ja die past want ik heb 'm zelf ooit eens ingebouwd)
Dan heb je zelfs betere koeling dan een gemiddelde A.I.O. Waterkoeling set. (zoals de h60 of h90/kuhler 920)

4.1GHz-4.3GHz @ 1.22v Intel i5 3570k (met intel speedstep) is dan te behalen.