Shure SE215 (Transparant) Review

VroepVroep 19 oktober 2012, laatste update op 25 juni 2014, 1.958 views

Shure SE215 (Transparant)

Ongeëvenaarde geluidskwaliteit in dit formaat. Het resultaat van Shure's poging de kwaliteit van de studiokoptelefoon in deze compacte in-ears te persen; en dat is ze goed gelukt.

Pluspunten

• Ongekende geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Vervangbare onderdelen
  • Had ik geluidskwaliteit al genoemd?

Minpunten

• Kan ietwat irriteren na lang gebruik

Vooraf/reden van aanschaf
Na het zoveelste paar in-ears met een kapotte plug, een gebroken kabel, een defect oorstuk, zat ik met de handen in het haar nadat ik mijn geliefde Denon AH-C360 in-ears na veel draagplezier eveneens een laatste eer moest bewijzen door tevergeefs de kabel open te knippen op zoek naar de kabelbreuk.
Ik was er klaar mee, de fragiele kabeltjes, de belabberde plugs, basta. Maar, wat nu? Portable koptelefoons misschien. Na menig model uitgeprobeerd te hebben vond ik dat drie keer niets. Geen enkele koptelefoon wist de balans te vinden tussen portability en geluidskwaliteit, want de geluidskwaliteit was altijd innig triest, en fijn zaten ze al helemaal niet.
En toen zag ik het licht; op m'n bureau pronkte nog altijd trots mijn Shure SRH-840, mijn studiokoptelefoon (lees daarvoor mijn andere review).
Shure, onderhand was ik wel overtuigd van dat merk. Maken zij niet ook in-ears? Enigszins huiverig voor de term in-ears vond ik de Shure SE215 in-ears, of zoals ze door Shure worden genoemd: Monitors.

Wat ik vond? De kwaliteit van mijn Shure studiokoptelefoon verpakt in oortjes.

Geluidskwaiteit
Hiervoor verwijs ik je graag door naar mijn review van de Shure SRH-840 koptelefoon, want gek genoeg is het Shure gelukt dezelfde ervaring in de relatief minuscule in-ears the persen.
Het geluid is ongekend neutraal, een woord wat ik onderhand direct associeer met Shure. Geen geneuzel als superboosted bas of ultraclear treble zoals meer audio-leek consument gerichte fabrikanten tegenwoordig graag op de verpakking prenten.
Gewoon de muziek, zonder heisa, en dat is geweldig.
Het grootste voordeel hiervan is dat deze oortjes werkelijk waar geschikt zijn voor elk genre muziek, althans denk ik dat de neutraliteit het best tot zijn recht komt bij klassieke muziek. Je hoort de pure klank van de instrumenten, en alles blijft ongekend helder, hoe veel er ook tegelijk gebeurt.
Vergelijkend met m'n Shure koptelefoon is me wel opgevallen dat de SE215's wat scherper klinken, de treble is wat meer aanwezig. Maar dit komt uiteraard omdat het notabene speakertjes in je oorkanaal zijn, en het zou haast een pluspunt zijn omdat het zeker niet storend is en misschien juist de muziek helderder maakt.

Kortom; 5 sterren met lof. Ik heb werkelijk waar niets op te merken aan de geluidsweergave van deze 'monitors'.

Draagcomfort/gebruiksgemak
Het enige onderdeel dat heeft te lijden onder mijn beoordeling van 4 in plaats van 5 sterren. Wat uiteraard nog steeds erg goed is, zeker vergeleken met andere in-ears die in mijn bezit zijn geweest.
Deze in-ears werken met een systeem waarbij de kabel van de oortjes over de schelp van je oor heen buigen en achter je oren langs lopen. Dit heeft te maken met dat Shure deze in-ears eigenlijk speciaal heeft ontwikkeld voor muzikanten die op het podium live referentie nodig hebben van hun mede-muzikanten. Omdat de kabel over/achter je oor langs loopt is het onmogelijk dat de kabel nog eens ergens achter blijft hangen waardoor de oortjes spontaan uit je oren worden gerukt. Een groot pluspunt wat mij betreft, want dat zorgde bij mij altijd voor bakkenvol frustratie.
Het minpunt aan dit systeem is dat het wat oefening vergt om ze in je oren te krijgen. Als je het eenmaal doorhebt stelt het echter niets meer voor.
Zoals alle oortjes die ik ooit in mijn bezit gehad heb gaan ze na lang gebruik irriteren, oud nieuws. Bij deze Shure valt dat wel ontzettend mee moet ik er aan toevoegen.

Verder komen de oortjes met een arsenaal aan soorten en maten voor de vervangbare dopjes op de oortjes.
Er is een setje rubberen en foam-achtige dopjes aanwezig. Standaard zijn de foam-achtige dopjes aangebracht, en die zijn oor verassend comfortabeler dan de bekende rubberen variant, plus dat deze foam-achtigen het geluid van buitenaf vrijwel volledig afsluiten, dat is iets om rekening mee te houden als je ongemerkt keihard mee-blêrt met je favoriete hits op de fiets wanneer je bijna wordt aangereden door een ambulance die je niet hoorde aankomen.

Kortom; de SE215's verslaan alle concurrentie wat draagcomfort betreft, en de voordelen die het ontwerp met zich meedraagt wegen met gemak op tegen de nadelen.

Bouwkwaliteit
Niets op aan te merken, zoals een afgewerkt product hoort te zijn. Vooral de kabel voelt en ziet er uit alsof er met geen zaag doorheen valt te walsen, deze zal niet snel kapot gaan.
Gek genoeg heb ik ze laatst wel moeten opsturen voor garantie, want ja hoor, de plug was kapot. Maar of ik dat echt kan wijten aan Shure... Ik heb in mijn hele leven nog nooit een paar oortjes gehad waarvan de plug op den duur niet stuk is gegaan, dus dat moet aan mij liggen.
Desalniettemin, dit kan net zo goed een incidentele productiefout geweest zijn, zelfs de beste fabrikant kan een foutje ontgaan.
5 sterren omdat de oortjes gewoon ontzettend goed in elkaar zitten met oog voor duurzaamheid, snel zul je ze niet stuk krijgen.
Met als kers op de taart: alles is vervangbaar. Mocht je op de één of andere ondoenlijke manier de kabel stuk krijgen; geen probleem. De oorcompartimenten zijn zeer eenvoudig los te halen van de kabel (dus ook weer op z'n beurt individueel te vervangen) en zo kun je zelfs de kabel vervangen met bijvoorbeeld een kabel met controls voor je telefoon.

Tja, wat kan ik hier nu over zeggen. de Shure SE215's zijn in elk geval elke cent waard. Het is gewoon erg moeilijk om een prijs te hangen aan iets wat zo fenomenaal goed is. Wat mij betreft zijn ze gewoon (pas op: cliché incoming) onbetaalbaar.

Concluderend,
ben je op zoek naar in-ears maar niet de goedkope marketing troep die je bij de mediamarkt kunt krijgen? Met de Shure SE215's zit je ongetwijfeld goed. Ze combineren een briljante geluidsweergave met goed draagcomfort en een duurzame bouw.

Heb jij ook een Shure SE215 (Transparant)?

Hey, ik ben deze oordopjes aan het overwegen, maar ik luister muziek met veel bas(dubstep en meer in die trend) en ik vroeg me af of je de bas goed vind(als in echt beter dan andere oordopjes).
Het korte antwoord: de bas is zeer goed.
Het lange antwoord: zoals nader beschreven in de review, zijn deze in-ears koning op het gebied van balans. Alles blijft helder en "overzichtelijk". Daarnaast zijn ze goed in muziek weergeven zoals het uit de studio komt. Dat betekent dus dat er geen marketing poespas aanwezig is zoals extra heldere treble of extra diepe bas.
Daardoor zijn deze in-ears perfect voor all-round gebruik, dus wellicht ook voor jouw muziek. Als de producer het bas-schuifje goed open heeft gezet, dan zullen de Shure SE215's daar gehoor aan geven.

Ik luister zelf vaak deep house, en dat doen ze geweldig. Ver van dubstep, dat weet ik, maar wat bas betreft doen ze het bij deep house erg goed.

Tenzij je dus echt puur en alleen voor de bas gaat zijn de SE215's eigenlijk altijd een goede keus. Maar als je puur en alleen een "dikke bas" zoekt dan denk ik dat je voor veel minder geld al aan je trekken kunt komen. De SE215's zijn nu eenmaal gericht op audiofielen.
Oké, bedankt voor het snelle antwoord.
Leest lekker weg.
Een paar foto's hadden welkom geweest, altijd leuk om te zien wat er precies in de verpakking zit... aan de andere kant, wel leuker om hetzelf te ontdekken :P
Dank! Tja, net zoals m'n srh-840 review valt er simpelweg weinig te fotograferen, en ik wil jullie niet de verpakking verklappen! ;)
Goede review,
Na deze in-ears nu meer dan een jaar te hebben kan ik me alleen maar aansluiten bij wat je hier schrijft.
Goede review! Ik vroeg me af in hoeverre deze nog steeds top-of-the-bill zijn in 2016? Of zijn er inmiddels (nóg) betere alternatieven? Ik luister voornamelijk naar muziek met zware bass en gebruik ze ook tijdens het sporten.

Gezien ik mijn oordopjes van Sennheiser (CX 400-II precision) zowaar ben kwijt geraakt na 5 jaar gebruik, ben ik op zoek naar een nieuw paar goede in-ears die jaren mee gaan. Tevens kon ik alleen met een equalizer de bass realiseren die ik wilde (en nog vond ik hem soms tegen vallen).

Verder twijfel ik nu tussen de Bose SoundTrue In-Ear's en deze oordopjes. Kan je hier iets over zeggen of geen idee? Van wat ik gezien heb momenteel in ieder geval, gezien er misschien (nieuwe) in-ears zijn die ik over het hoofd heb gezien.

Alvast bedankt voor de reactie :).

Edit: toevoegingen

[Reactie gewijzigd door Slickzor op 4 maart 2016 13:57]

Dank!
Ik heb deze dopjes nog steeds in gebruik en ben er tot op de dag van vandaag nog steeds zeer tevreden mee. Nu moet ik eerlijk zijn dat ik daarom niet bekend ben met wat er tegenwoordig allemaal nog meer op de markt is.
Wat ik wel weet, is dat zo lang Shure zelf geen opvolger van deze op de markt heeft gebracht dat ze nog steeds een aanrader zijn. Tegenover Bose (opnieuw; ik ken de oortjes zelf niet, ik ken wel de algemene sound van bose) is dat Shure nóg natuurlijker klinkt, en zodoende dus geschikt is voor anything you throw at it. Dat wil wel zeggen dat jouw specifieke muziek wellicht beter klinkt op de Bose. De enige manier om daar achter te komen is reviews doorspitten en hopen dat één van de reviewers ingaat op specifieke genres.
In conclusie; ik kan de Shures nog altijd volmondig aanbevelen. Ik heb zelf een erg brede muzieksmaak en heb tot op heden nog geen genre gevonden wat naar mijn idee niet klinkt. Alleen de treble kan soms een beetje overstemmen vergeleken met bijvoorbeeld studio-koptelefoons maar dat is natuurlijk appels met eieren vergelijken. Dit is teven op te lossen met een equalizer mocht het echt storend zijn (kan ik me haast niet voorstellen). Sterke treble is sowieso een heikel punt van in-ears, en dan vallen deze Shures nog mee.
Ik denk dat je veel plezier gaat beleven aan de Shures mocht je ervoor kiezen. Meer vragen zijn altijd welkom!
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie! Heb tot nu toe nog geen andere gezien die naast die twee er echt uitspringt. Heb je ook ervaring met sporten en deze headphones? Of in ieder geval flinke beweging? Mijn Sennheiser oordopjes vielen eigenlijk al nooit uit, maar als deze losser zitten dan is dat een risico. Verder las ik op Gizmodo dat er een kans was op kortsluiting in aanraking met water (/zweet) en dat ze lastig in te krijgen zijn als ze uitvallen, klopt dit?

Zal sowieso nog even verder zoeken maar deze reactie geeft mij in ieder geval goede hoop dat deze het lang en goed uithouden. Nu moet ik alleen nog zeker weten dat ze ook voor sporten goed geschikt zijn en ze een betere ervaring bieden voor mij dan de Bose dopjes :).
Ik ben er regelmatig mee naar de sportschool geweest (hardlopen, roeien e.d.) en ze zijn nog nooit uitgevallen. Doordat de kabel over je oor heen gaat en er achterlangs is het praktisch onmogelijk dat ze uberhaupt uitvallen.
Ze zijn logischewijs lastiger in te brengen dan normale in-ears, maar ze vallen dan ook echt niet zomaar uit. Je moet wel hele gekke capriolen uithalen wil dat gebeuren.
Wat betreft de kortsluiting; het is mij niet gebeurd. Ik kan me echter niet anders voorstellen dat dit voor elk stuk elektronica geldt.
Bzzzt in je oor waarna je in volle vaart van de loopband afvliegt lijkt mij een slecht plan inderdaad :P . Maar ik ben gelukkig ook niet zo'n extreme zweter, dat scheelt.

Maar alle gekheid op een stokje, als jij die ervaring er mee hebt dan ga ik er ook van uit dat mij zoiets ook niet overkomt en heb ik nog meer goede hoop dat dit mijn nieuwe headphones gaan worden.

In ieder geval heel erg bedankt voor de snelle en duidelijke reacties! Ik laat het nog wel even weten of ik ze heb aangeschaft of dat ik toch voor de Bose ben gegaan. :)
De zwarte gekocht uiteindelijk! Heb ze net binnen, geweldig geluid en totaal niet schel (wel relatief veel high nog maar dat is tweakbaar). Bass is nu al aardig goed en de muziek klinkt zeer ruimtelijk en dat is na een paar minuten dragen, kan niet wachten totdat dat ze helemaal zijn ingewerkt. Het enge is in het begin wel dat je echt alles hoort, helemaal bij livesets is dat behoorlijk wennen met de achtergrondgeluiden die je eerder nooit hoorde. Zal nog een review plaatsen als ik ze langer heb gebruikt. Tot nu toe zeer tevreden in ieder geval. :)
Goed om te horen! Die ervaring ken ik. Ik had dat met mijn Shure koptelefoon. Ik hoorde in een studioopname ineens vogeltjes op de achtergrond, vreemde ervaring indeed 8)7 veel plezier met de in-ears!
Gaat goed komen, nogmaals bedankt voor de hulp :).