Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 32PFL3517H Review

JanekS 19 oktober 2012, laatste update op 22 oktober 2012, 4.545 views

Philips 32PFL3517H

Pluspunten

• Perfect beeld
  • Prima prijs/kwaliteitsverhouding
  • Degelijke afwerking en mooi ontwerp
  • Goed geluid voor een LCD/LED televisie
  • Veel aansluitingsmogelijkheden
  • Afspelen via netwerk en USB

Minpunten

• Simpele set-up slaat nergens op. (ga naar geavanceerde menu's)
  • Schalen van videobestanden op usb en netwerk gaat soms fout
  • Trage opstart tijd

Na jarenlang in een studentenkamertje een mega beeldbuis televisie (bijna even diep als breed ;) ) te hebben gehad, heb ik na intensieve research voor deze betaalbare Philips televisie gekozen.

Mijn eisenlijst voor het zoeken van een nieuwe televisie:
  • Ik was op zoek naar een betaalbare televisie die past in mijn studentenkamer. Dat wil zeggen dat ik door de grootte van de kamer geen televisie wilde van meer dan 32” en niet kleiner dan 26” (kijkafstand ongeveer 1,8 meter).
  • Ik wilde het liefst een strak ontwerp dat degelijk aanvoelde en niet teveel opvalt.
  • Ik heb gezocht naar een LED televisie met een beeldkwaliteit die het beste paste bij mijn voorkeur. Natuurlijke kleuren, geen oververzadigde kleuren en een degelijke zwartwaarde.
  • Meer dan 1 HDMI ingang en liefst een USB ingang.
  • Liefst Full HD
  • Budget: rond 300,-
Ik ben begonnen met veel online research omdat het voor mij toch een grote aankoop was. Zodoende heb ik mijn eisenlijst opgesteld en globaal gekeken naar reviews van verschillende televisiemerken. Uiteindelijk heb ik de televisie in een fysieke winkel gekocht, omdat ik daar de schermen van de verschillende merken nogmaals kon vergelijken.

Uitpakken en eerste indruk
Nadat ik het grote pakket naar huis had gesleept kon het uitpakken beginnen. Wat mij opviel was de kleine gebruiksaanwijzing (Quick start guide). De volledige gebruiksaanwijzing staat namelijk op de tv.

Het installeren van de voet is erg gemakkelijk en zeer degelijk. Alles was erg goed ingepakt. De glanzende randen en de glazen voet waren ook nog eens ingepakt met folie om krassen te voorkomen.

Omdat de televisie bij mij op een verrijdbaar televisiekastje staat was ik bang voor instabiliteit, maar dit bleek niet terecht te zijn. De televisie staat zeer stevig op zijn glazen voet die overigens van stevige, stroeve, rubberen noppen staat.

Toen ik de televisie aan de stroom had gekoppeld begon de televisie direct met het setup scherm.

Het beeld
Met een full HD scherm en interactieve HD televisie is het beeld erg scherp. Ik zie geen afwijkingen in het beeld.

Het goed instellen van het beeld vergt wel wat inspanning. Bij de eerste keer instellen van de televisie krijg je een menu met vele plaatjes, waarbij je steeds de beste afbeelding moet kiezen. Dit klinkt erg gemakkelijk, maar dit voldeed totaal niet aan mijn voorkeuren (kleuren oververzadigd, te hoge helderheid en te veel contrast, hoe vaak ik het ook opnieuw deed). Ik raad dan ook iedereen aan om het geavanceerde menu te gebruiken om alle instellingen los van elkaar in te stellen.

Nu de televisie juist is ingesteld kan ik alleen maar vertellen dat het een erg fijn scherm is. Het scherm geeft veel licht en zwart is ook echt goed zwart. De kijkhoeken zijn prima, al valt het mij wel op dat de kleuren iets fletser worden zodra je niet binnen de 60 graden voor de televisie zit. Dit is overigens voor mij niet storend.

Het apparaat heeft een beeldverversing van 100 Hertz. Dit betekend dat het beeld erg vloeiend is. Omdat ik hiervoor een beeldbuis heb gehad is het verschil niet erg te merken, maar de televisie is duidelijk bestand tegen snel bewegende beelden. Een voetbal wedstrijd is erg goed te zien.

Geluid
Het geluid van de televisie is voldoende. Met een platte televisie kan je geen top geluid verwachten, maar deze televisie geeft nog een redelijk goed geluid met een prima imitatie van bas geluid.

Ik heb daarbij wel alle extra Philips instellingen als ‘Clear sound’ en virtueel surround uitgezet. Deze opties geven je alleen maar slechter geluid als het “pure” uitzend geluid. Ook bij het geluid is het aan te raden om wat dieper in de geavanceerde geluidsinstellingen te duiken om het optimale uit de televisie te halen.

Apparaten aansluiten
Ik wist dat ik bij mijn budget geen fenomenale multimedia functionaliteiten kon verwachten, maar met deze Philips televisie moet ik toch stellen dat de functionaliteiten mijn verwachtingen vele malen overstegen.

Ik heb een interactieve televisie ontvanger en een pc op de HDMI ingangen aangesloten. Fijn is dat de televisie bij ieder apparaat aparte beeldinstellingen op slaat. Dit is handig omdat ik bij mijn pc veel last had van vage lettertypen. Na wat zoeken bleek dat ik de scherminstelling ‘PC modus’ aan moest zetten voor dit apparaat. Het scherm is nu gemakkelijk te lezen en super scherp.

Ik heb een daarnaast nog een externe harde schijf aangesloten van 1 TB (met netvoeding). Na het aanzetten van deze schijf geeft de televisie meteen aan dat het de schijf aan het doorzoeken is. Daarna komt er een gemakkelijke bestandenbrowser tevoorschijn. Het apparaat speelt niet alles af, zo heeft het moeite met Xvid (DivX speelt het wel goed af) en kan het apparaat bij sommige MKV bestanden niet de audio afspelen. Desondanks speelt 90% van mijn video/muziek/afbeeldingen zonder problemen af op de televisie. Ook is er ondersteuning van *.srt bestanden. Het grootste nadeel van afspelen via usb vind ik wel dat het schalen van video niet goed verloopt. Het geeft bij afspelen via usb (en DLNA) enkel 2 opties: uitrekken over het volledige scherm of origineel formaat. Dit betekend dat je bijvoorbeeld naar een 720p video op klein beeld zit te kijken of dat de hoofden van spelers bij sommige video’s zeer langgerekt zijn.

Naast deze gebruikte aansluitingen heeft het nog een HDMI ingang, digitale audio uit (externe geluidsinstallatie), scart aansluiting (voor videospeler of oude dvd speler), componenten ingang (voor camera), CAM module (voor Digitenne of Ziggo), VGA ingang (Computer), audio in en koptelefoon uitgang. Dit zijn voor mij voldoende aansluitingen.

Internet functionaliteiten
Zoals ik al eerder meldde was ik onder de indruk van de multimedia functionaliteiten van deze televisie in relatie met de prijs. Zo kan je met de televisie op Youtube televisie kijken (verwacht geen topprestaties – best langzaam) maar toch leuk om mee te spelen.

Daarnaast ondersteund de televisie DLNA. Ik zie het meer als verkoopargumenten voor mensen die er het nog niet kennen. Ik weet namelijk uit ervaring dat het een B*tch kan zijn om het in te stellen en dat als het werkt, dit geen garantie is voor de volgende keer dat je het wil gebruiken. Ik heb hier dus als laatste naar gekeken, met in mijn gedachten dat ik het toch nooit zou gebruiken. Toch heeft Philips mij versteld doen staan met deze televisie. De televisie ondersteunt namelijk Twonky MediaServer. Dit is een programma dat je draait op de computer waar je mediabestanden staan en het programma neemt alle instellingen over voor jou, zodat je alleen nog de mappen aan hoeft te wijzen waar jouw bestanden staan.
Het programma werkt fantastisch en je kan je mediabestanden binnen 5 minuten na installatie afspelen op je televisie. Dit gaat via dezelfde bestandenbrowser als bij USB afspelen. Binnen mijn netwerk speelt de televisie binnen enkele seconden laden alle bestanden prima af zonder haperingen. Het is wel weer jammer dat de televisie sommige bestanden verkeerd schaalt. (misschien verholpen in een toekomstige update?)

De software is verkrijgbaar via: http://www.philips.nl/c/televisie/3500-series-81-cm-32-inch-full-hd-1080p-dvb-t-c-32pfl3517h_12/prd/nl/;jsessionid=B2FA7A5DA3EAE228799FEBC112247542.app102-drp4?t=support
De activatiecode ontvang je na registratie van je Philips televisie op het internet: https://secure.philips.nl/myphilips/landing.jsp?language=nl&country=NL&catalogType=CONSUMER

Mochten jullie nog vragen hebben, dan beantwoord ik ze z.s.m.

Groet,

Janek

Heb jij ook een Philips 32PFL3517H?

Behalve trage opstarttijd, stoor ik mij aan het trage zappen in combinatie met CI+ kaart en Ziggo. Verder vind ik de beeldkwaliteit weer erg goed.
Bedankt voor je antwoord JanekS.
Die AB die jij aangeeft, die Philips-srp3004-10, heb ik al gekocht bij de Blokker voor nog geen tientje.
Degelijk apparaatje met grote stevige toetsen en rubber rand, maar de funcionaliteit van de knoppen is enorm verschillend met de orginele AB.
Voor simpel dagelijks gebruik wil het wel, maar je komt veel te kort v.w.b.de algehele bediening ten opzichte van de orginele AB
Groeten.

[Reactie gewijzigd door Lieve Gompy op 21 januari 2013 16:29]

Goede en duidelijke review!
Heb dezelfde positieve ervaring als jij met dit apparaat.

Ik zoek nog een tweede afstandsbediening voor deze TV, maar ik kan geen typenummer of zoiets ontdekken in de AB, weet iemand iets daarover?
Of een AB met dezelfde functionaliteit als de orginele?
Thanks!
Over de afstandsbediening; Het is er een uit de RC47xx serie, maar het preciese productnummer kan ik idd niet vinden. Ik weet wel dat er goed betaalbare basis afstandsbedieningen zijn die prima werken...

Bijvoorbeeld: http://tweakers.net/pricewatch/290222/philips-srp3004-10.html
Thanks voor je bijdrage. Heb dit inderdaad niet kunnen testen omdat ik geen CI+ kaart heb...
Er is nog geen update uit die het schalen fixt? Het is wel erg jammer dat een goede betaalbare tv zo'n manco meekrijgt.
Nee, momenteel is er nog geen update beschikbaar voor de tv...
Ik ben ook in de markt voor deze tv, heb je toevallig enig idee wat het toestel doet met een analoog tv signaal? Is dat van een beetje aardige kwaliteit?
Kan ik niet testen. De reden dat ik interactieve televisie nam was omdat ik geen analoog aansluitpunt in huis heb. Ik kan alleen zeggen dat ik nog steeds meer dan tevreden ben over de beeldkwaliteit.
Kun je op deze TV ook bijv. uitzending gemist kijken?
Er zitten geen andere functie op dan DLNA en YouTube. Uitzending gemist is dus alleen te kijken via een HDMI kabel naar je PC/Laptop. Ik denk dat er ook geen update zal komen met meer online functionaliteiten, omdat het al met moeite YouTube draait. De chip is dus waarschijnlijk geen uitblinker.
Ik zit nog te twijfelen tussen de 32PFL3517 van philips en de UE32EH500 van samsung. Waarom heb je niet de UE32EH500 van samsung gekozen, want ik lees dat deze tv ontzettend mooi beeld heeft...
Je hebt heel wat zitten aanpassen in de instellingen. Weet je zeker dat je niet een of andere beeld enhancement engine hebt uitgezet ofzo waardoor die slecht schaald bij usb/dlna?
Heb deze tv nu ook. Trage opstart inderdaad. En slecht schalen van films bij gebruik USB. Je kunt kiezen tussen beeldvullend (opgerekt als de film niet 16:9 is, bijvoorbeeld bios-films) en originele formaat (klein vlak, tenzij je een film in 1920x1080 hebt gedownload). En ook jammer dat ik in sommige film-bestanden niet kan spoelen. Eigenlijk is de usb/netwerk dus gewoon nutteloos voor het afspelen van films. Beetje jammer, maargoed, verder prima tv.

[Reactie gewijzigd door woekele op 26 januari 2013 12:57]