Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 100 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Audioengine A5+ Zwart Review

Proxos 19 oktober 2012, laatste update op 28 juni 2016, 2.803 views

Audioengine A5+ Zwart

Ongelooflijk goed klinkende speakers voor de stiekeme (en budgetgebonden) audiofiel.

Pluspunten

• Prachtig geluid over het hele spectrum
  • Power!
  • 3,5mm jack input EN stereo-input
  • Input-doorvoer voor bijv. subwoofer (aan volume van speakers gekoppeld)
  • No fuss, no frills speakers
  • Geen aparte versterker nodig

Minpunten

• onderin komen de A5+'s iets te kort qua diepe bassweergave. Maar wat wil je, het zijn geen subwoofers!
  • juni 2016: prijs met bijna ¤100 gestegen. Jammer!

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Update juni 2016 - Prijs!
Onvoorstelbaar. Na 4 jaar ben ik nog steeds niet uitgekeken op de speakers. Ik merk dat als ik nieuwe muziek ontdek, dit het liefst zo snel mogelijk thuis wil gaan luisteren met deze speakers. Naast de schijnbaar eindeloze stream aan muziek van Spotify zoek ik af en toe nog een album in FLAC op, om gewoon te genieten van het geluid.

Wat mij verbaasd is dat de prijs met bijna ¤100 is gestegen. Ik heb daarom de waardering "Prijs" een ster naar beneden gezet. Je zou haast verwachten dat een product van 5 jaar oud in prijs zal zakken, of tenminste gelijk zou blijven. Zeker nu Audioengine een nieuw vlaggenschip heeft: de HD6. Beveel ik de speakers nog steeds aan? Ja. Maar de prijs is absoluut niet gunstiger geworden. Audioengine begeeft zich nu in een prijsklasse waarbij andere tegenstanders gaan horen...
/update

Waarom?
Een tijd terug ben ik op zoek gegaan naar een vervanger voor mijn Logitech Z-2300. De Z-2300 voldeed jarenlang prima, vooral gelet op de prijs (¤150 toentertijd). De potmeter voor het volume begon echter te kraken als een malle en ik merkte dat ik geen verschil hoorde tussen goede en minder goede opnames van dezelfde muziek. De crosstalk begon ook toe te nemen. Na zoeken en reviews lezen (tot het einde van het internet) kwam ik uit bij het vrij onbekende merk Audioengine. Vooral de A5+ gooide hoge ogen. twee actieve bookshelf/PC-speakers (dus met ingebouwde versterker), verkrijgbaar voor ongeveer ¤350. De beste mensen bij de Mediamarkt kende het merk niet, dus ik was aangewezen op internet. Risky, want het luisteren naar muziek blijft persoonlijk. Dan de 14 dagen afkoelperiode die Informatique bood maar volledig benutten!

Eerste indruk/unboxing
Groot! voor PC-speakers zijn ze behoorlijk bulky, zeker als je, zoals ik, satellietjes van Logitech gewend bent. De boxen zelf zien er eenvoudig en doeltreffend uit. De voorkant is voorzien van een aan/uit/volumeknop, een sensor voor de afstandsbediening en een niet-storend aan/uit lampje. De achterkant van de linkerbox bevat alle aansluitingen en een forse heatsink voor de versterker. De heatsink wordt bij normaal gebruik bij mij lauwwarm, niets om je zorgen over te maken. De rechterspeaker is passief en wordt door middel van een meegeleverde fatsoenlijke audiokabel aangestuurd door de linker. Beide boxen zijn gepoort: een smalle sleuf bovenin de achterzijde. Aan de onderzijde zijn de boxen voorzien van een schroefdraad waardoor ze te monteren zijn op in de markt verkrijgbare standaards.

Ondanks dat het een merk uit Hong Kong is, zijn de boxen goed afgewerkt. Matzwart met afgeronde hoeken geven de boxen een eenvoudig maar doeltreffend uiterlijk.

In de doos zit verder:
- twee foedralen om de boxen in de vervoeren/op te bergen
- alle benodigde kabels (3,5-3,5mm jack 2m, speakerkabel 4m, rca-rca kabel 2m, netkabel)
- afstandsbediening
- apart foedraal voor accessoires
- handleiding

Aansluiten en genieten
Eenmaal neergezet en aangesloten kon het feest beginnen. Ik was enorm benieuwd, aangezien de boxen mij een behoorlijke smak geld gekost hebben. De grootte van de boxen was ik ineens helemaal vergeten. Man, wat komt er een geluid uit die dingen. Alle soorten muziek kwamen moeiteloos uit de speakers. Van fluisterzacht klassiek tot keiharde metal, niets lijkt een probleem voor deze speakers. Ik ben vooral onder de indruk van de output van middentonen. De loopjes van de basgitaar laten de tafel waar de speakers op staan helemaal trillen. De hoge tonen uit de zijden tweeters zijn aangenaam om naar te luisteren. De boxen kunnen zonder dat er detail of helderheid verloren gaat, toch krachtige hoge tonen ten gehore brengen. Je kan bij klassieke muziek de kleppen van de instrumenten horen klikken en het gesmak van de monden van het koor horen.

Ik heb de Z-2300 eerder ook gebruikt om bijvoorbeeld bij filmavonden het geluid te verzorgen naast een beamer. Ik was eerder redelijk onder de indruk van de power van de Z-2300. Tot ik de A5's had. Ze zijn net klein genoeg om mee te nemen naar bijvoorbeeld een presentatie of filmavond (foedralen!). De boxen zijn ook bijzonder capabel om op groot volume te "knallen". Het knallen gebeurt dan ook zonder merkbare harmonische distorsie.

De A5's hebben even op mijn computertafel gestaan met de Z-2300 ernaast. Eenmaal een beetje gewend aan het geluid van de A5's klinken de satellietjes van de Z-2300 haast als blikken trommels met een telefoonhoorn erin. Ik weet dat het ook geen vergelijken is, ¤150 en ¤350.

Wat ik wel mis, is de diepe basweergave. Luister je naar bijvoorbeeld drum 'n bass (Skrillex - Scary Monsters And Nice Sprites, puur voor de test), dan mis je duidelijk wat. Dit soort muziek, die als het ware drijft op lage bas, kan niet zonder subwoofer. Zulke prestaties zijn echter niet te verwachten van boxen en speakers van dit postuur. Voor wat mij betreft is het de A5's dan ook vergeven. Ik heb nu dan ook de subwoofer van de Z-2300 zachtjes op de achtergrond aan staan. Wie weet komt daar ooit Audioengine's A8 subwoofer voor in de plaats.

De afkoelingsperiode van 14 dagen was ik na één uur al vergeten. Die gaan niet terug! Wat opvalt aan de boxen is dat er geen trendy dingen zoals een Apple-dock of Bluetooth-radio in zit. Gewoon, een 3,5mm jack en that's it. Met deze jack kan je alle gangbare muziekapparaten op de boxen aansluiten.

De prijs is enerzijds positief, anderzijds negatief. Het doel wat Audioengine zich met deze boxen heeft gesteld is actieve bookshelf/PC-speakers op de markt te zetten. De speakers zijn bedoeld voor de veeleisende gebruiker met een kleiner budget. Om maar gelijk de kreet audiofiel neer te leggen: het systeem is bedoelt als optie tussen de standaard consumentenmarkt en de audiofiele markt. Met ¤350 valt het systeem buiten de consumentenmarkt, aangezien veel mensen hier al een 5.1 THX Dolby TrueHD bladibla-systeem voor verwachten met dikke vette bas. Het valt ook buiten de audiofiele markt waar men gauw ¤350 neertelt voor alleen een kabeltje (je kan het zo gek maken als je zelf wilt). Anderzijds: de prijs is net te hoog voor mensen om buiten de consumentenmarkt te kijken. De boxen bieden schijnbaar ook niet zoveel (totdat men er naar luistert). Naar mijn mening moet dit merk naast Bose verkocht worden. De moddervette zompige bas van Bose's AcoustiMass doet vermoeden dat het premium-materiaal is, maar niets is minder waar. De middentonen en bas worden geproduceerd door een enkele speaker in de AcoustiMass. De tonen zijn dan niet gescheiden en gaan "wat heen en weer flodderen".

Mijn conclusie is dat de boxen meer dan voldoen aan mijn verwachtingen. Het is een uitstekende keus voor mensen die op zoek zijn naar een paar serieuze, eenvoudige, no fuss no frills speakers met mooi geluid erin. En mooi geluid zit er zeker in, maar komt er al helemaal uit! Een prima keuze voor de latente audiofiel die niet zoveel te besteden heeft.

Gebruikte apparatuur en muziek
Asus Xonar STX met LME49720 opamps, +12 dB gain

Winamp pro 5.623
Eagles - Hotel California (5286 kbps, 192 kHz, 24-bit, flac)
Bossi: Cantate Domino (2864 kbps, 88 kHz, 24-bit, flac)
Oscar's Motet Choir - Il est ne le divin enfant (2844 kpbs, 88 kHz, 24-bit)
Sabaton - Screaming Eagles (1183 kbps, 44 kHz, 16-bit, flac)
Skrillex - Scary Monsters And Nice Sprites (1074 kbps, 44 kHz, 16-bit, flac)
Marcus Miller - Panther (827 kbps, 44 kHz, 16-bit, flac)

Spotify Premium

Heb jij ook een Audioengine A5+ Zwart?

Een mooi Review en leest lekker weg :)
Leuke review! Ik overweeg zelf deze speakers, maar ik luister vooral House & Dance.
In je review lees ik dat je de subwoofer van de Z-2300 op de Audioengine A5+ hebt aangesloten. Waarmee/hoe heb je dit gedaan? Heb zelf namelijk ook nog een woofer van Logitech staan met een D-sub aansluiting..
Er zit een Output gekoppeld aan het volume achterop de speakers. Als je het volume van de speakers opschroeft, dan gaat het volume van de output ook omhoog. Output is rca, middels een verloop naar 3,5mm mijn subwoofer erop aangesloten. De volumeknop van de subwoofer zit er dan nog wel tussen: deze staat bij mij op 3/4 volume en de bassknop volledig dicht. Je kan volgens mij niet zomaar wat op de D-Sub modderen, er zit nog teveel regulatie van het volumekastje tussen. Tzt komt er bij mij waarschijnlijk de Audioengine S8 bij, Audioengine's eigen subwoofer. Mocht je er niet uit komen vraag gerust!

Ik luister zelf (bijna) geen house of dance. De speakers zijn behoorlijk allround, maar een subwoofer erbij voor house/dance is inderdaad geen overbodige luxe.
Mag ik vragen of je vandaag de dag nog steeds deze boxen gebruikt? :)
Ik heb toevallig exact dezelfde Logitech speakers, en heb onlangs ook de Asus Xonar Essence STX gekocht voor mijn Senheisser koptelefoon. (vanwege de headset versterker)

Of denk je dat er anno 2014 betere alternatieven zijn?
Ik gebruik ze nog steeds en ik ben er nog steeds 100% tevreden over! Om eerlijk te zijn heb ik me de afgelopen jaren niet erg verdiept in de markt, omdat ik nu eenmaal een set goede speakers heb. Er zullen ongetwijfeld alternatieven bij zijn gekomen, maar je zult met deze speakers geen slechte koop doen, ook nu niet!

De luisterervaring en vooral de "tone" van de speakers is relatief. Iedereen zal zijn eigen smaak hebben. Mijn advies is daarom: kijk of je ergens de speakers kan beluisteren/vergelijken of bestel ze bij een webshop met een afkoelperiode.