Specificaties Socket FM2 met AMD A85X chipset - Bekijk alle specificaties

Asus F2A85-M PRO Review

A2I 19 oktober 2012, laatste update op 19 oktober 2012, 985 views

Asus F2A85-M PRO

Pluspunten

• Overklokken ease met 2 vingers in je neus.
  • Silent fans instellen per Muis "easy" bios uitgebreid.
  • Knoppen memtest op het board (who knows sounds positive if it doesnt work!) But would it..
  • Virtu MVP the future ?
  • Force GPU memsize gelukkig instelbaar. 2GB max.

Minpunten

• HDMI+DVI Dualscreen blijkt niet te werken.
  • VGA en of HDMI/DVI echter wel ?
  • Omzetten Onboard GPU Dual screen aanzetten alleen per inbios setting (pref automatisch recognize)
  • Trage bios Boot (ook al zet je alles op 0 seconde delay acces bios) Mag echt wat sneller voor een 100 Euro +boardje.
  • SSD lijkt echter veel trager op de 6GB/s bussen van de Asus F2A85-M Pro Raid scoort laag met ssd Bench. 200 Punten verschil ?!Hudson 4.
  • Bios wat lomp layout + muis accessed. (advanced+acces+isnt streven naar perfectie Asus...)
  • Het bios upgraden buiten windows via bios acces screen. (omslachtig)
  • Scores via een pro board zouden wat hoger uit kunnen vallen met betere memmory ! (Geen idee)
  • Missing internal USB backet ports for more USB fun bus acces. Not included.

Layout Score: 3
Ben deze config gaan proberen met een AMD A10-5800K, ten koste van een A6-3650 Met Asrock A75 Pro 4-M Chipset Moederbordje,

Met de Asus F2A85-M Pro wat me echter tegenvalt van het moederboard is dat de Dual mode setup screen alleen draait met de vga en HDMI poort, HDMI + DVI kreeg ik niet aan de gang. En zou het volgens de specs wel moeten werken, dat deed het dus niet. Mijn vraag dus echter aan ieder die dit naleest; "Misschien dat iemand die deze review leest, graag even een reactie te kunnen plaatsen hierover en dus dezelfde specs aangeschaft heeft wat betreft het Asus F2A85-M Pro board dit zou kunnen vermelden of het op andere moederboarden ook zo is ! Dus geen werkende DVI+HDMI Dualscreen op Asus F2A85-M Pro ism A10-5800K bvd. Misschien een biosbugg ? VGA+HDMI wel dus...

ps. Met een extra kaart heb je er geen last van, maar dit zou het moederboard ism met de CPU A10-5800K dus moeten kunnen DVI+HDMI op de Asus F2A85-M Pro dus voorals nog NIET.

Ik heb deze setup dus staan in dual screen Virtu MVP config een 22Inch samsung Syncmaster 2232BW LCD (1680*1050) en een 42" Philips LCD/TV op resolutie van (1920*1080).

3Dmark Vantage vs een A3650 16GB mem setup
A10-5800K (OC 4,3GHZ) + 7660D (512MB): 4781 3DMarkVant CPU 9255
A3650 Stock on board GPU (HD6570) : 6109 3DMarkVant CPU 8373

A10-5800K (OC 4,2GHZ) + 6850 Virtu MVP :13997 3DMarkV CPU 8917

A10-5800K (OC 4,3GHZ) + 6850none vMVP:11994 3DMarkV CPU 8627
A3650 Stock in samenwerking ATI 6850HD: 10387 3DMark06 CPU8455

3Dmark 06 vs een A3650 16GB mem setup

A10-5800K + Vitru MVP + OC 6850HD:15515 3DMark06 (OC 4,3GHZ)
A3650 in samenwerking ATI 6850HD: 13810 3DMark06 (2,6Ghz norm clock)
A3650 on board GPU (HD6570) : 7996 3DMark06 (2,6Ghz norm clock)

Daarnaast kwam de doos alleen met 2 sata kabels zeer mager dus.
Als je bedenkt hoeveel USB interne poorten je erbij kan pluggen met een pci-e opening aan de achterzijnde van je Desktop setup.

Ik heb dus het gevoel dat je te weinig krijgt voor je geld, een upgrade vannaf een F1 socket na een F2 socket environment is dus overbodige luxe.

Daarnaast blijft alles wel voldoende draaien met me Dual screen setup en gemultitask.
Geen merkbare verbetering dus m.u.v. de graphics en de Virtu MVP wat hoopvol en een zinvolle verbetering is, maar de vraag die je zou moeten stellen is, "zou dat al niet gewoon aanwezig zijn in performance."

Heb jij ook een Asus F2A85-M PRO?

Bij een onboard GPU in de breedste zin van het woord werkt DVI en HDMI volgens mij nooit tegelijk samen...
FF een vraagje, voor dat je die pc in elkaar sleutelde, heb je toen bij de specifiecaties van de processor gekeken? Er hoort 1866 Mhz geheugen in, en dat is wel erg belangrijk omdat die APU's een gedeelte van dit geheugen gebruiken voor de grafische kern. Dit scheelt bij APU's zo 30% in performance...

Ik neem aan dat je via het menu van AMD de crossfire geactiveerd hebt, en de monitoren op het moederbord hebt aangesloten.
Gebruikt werd de GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC 16GB intern mem.

Het zou dus nog wat kunnen schelen in performance, met een snellere interne geheugenbank.
Ik gebruik zelf een Gigabyte GA-F2A85XM-D3H met een AMD A10-5700 er op en deze is aangesloten op 2 monitoren, 1x via DVI en 1x via HDMI en dat werkt gewoon tegelijkertijd (is ook een feature die men aanprijst, 3 monitoren middels eye-finity moet werken volgens de specs).
Ja, dat dacht ik ook "@lazybones", maar in bovenste geval dus niet.
Bedankt voor je reactie.

Misschien meerdere die dit kunnen bevestigen. bvd.

Draai nu met een GT640 erbij.

[Reactie gewijzigd door A2I op 9 juli 2013 11:44]