LG L194WT Review

Serial-Z 23 februari 2008, laatste update op 23 februari 2008, 409 views

LG L194WT

Pluspunten

• Erg mooi contrast en helderheid (zelfs standaard wat t hoog!)
  • Mooie vormgeving
  • Geen ghosting
  • Geen dode pixels (in mijn geval dan)
  • Mooie reactietijd van 5ms
  • Eigen voorkeur voor scaling (4:3 of 16:9/10)

Minpunten

• Redelijk onstabiele voet
  • Kleurweergave niet optimaal (TN beeld)
  • Knoppen voelen niet stevig aan

Algemeen
Ik ben nu bijna 2 maanden in het bezit van deze monitor. Tot nu ben ik er erg over te spreken! Mooie kwaliteit/prijsverhouding en zeker goed beeld.
De monitor heb ik via 4-launch besteld, en was binnen 1 week bij mij thuis.
Ik gebruik hem in combinatie met de volgende systeemspecificaties:
* Athlon XP 3100+ Socket A
* Gigabyte Geforce FX5200 (een klassiekertje ;) met DVI-D)
* 2GB PC3200
* Windows XP Professional / Windows Server 2003

Featureset
Qua features is de monitor redelijk basis. Geen gekke overbodige dingen, maar ook weinig tekortkomingen. :)
Aansluitmogelijkheden zijn top! Zowel DVI-D als D-SUB (VGA) zijn tegelijkertijd aan te sluiten! Zo kun je bijvoorbeeld wisselen tussen 2 computers.
Wisselen tussen DVI en VGA gaat simpelweg met een druk op de knop! (2e knop van boven)
Nog een mooie feature vind ik de mogelijkheid tussen scalen of niet-scalen van resoluties. Speel je bijvoorbeeld een oud spel op een resolutie van 1024x768 kun je er voor kiezen dat het beeld niet opgerekt wordt maar in een verhouding van 4:3 blijft. Zo krijg je links en rechts een zwarte balk wat overigens nog niet eens zo storend is! :O
Als de monitor via DVI-D is aangesloten moet je deze instelling via het nVidia controlpanel wijzigen.
Het OSD menu oogt mooi met een half transparant dialoogje, en toont netjes rechtsboven of de gebruiker via DIGITAL (DVI) of ANALOG (D-SUB) aan het werken is.
Het voetje van de monitor wordt simpelweg vastgezet door het vast te klikken. Jammer dat het niet zo stevig aanvoelt :( . Ook het horizontaal draaien is gering.

Kleurweergave
Wauw! Wat een helderheid en contrast! Het eerste wat mij opviel na het aansluiten van deze monitor. Zelfs wat t hoog waardoor je al snel koppijn krijgt. Snel even terug schroeven dus! Jammer dat de auto-instelling deze altijd te hoog zet.
Over het algemeen een mooie kleurweergave, maar voor mijn kritisch oog eigenlijk niet goed genoeg :( . Na wat googelen kwam ik er al snel achter dat ik temaken had met een TN beeld. En dat verschil merk je goed met andere soorten! De kleurweergave is niet volledig en optimaal, waardoor je bij bepaalde kleurverlopen al snel "laagjes" ziet. (alsof je een 32bit afbeelding op een 16bits resolutie kijkt, maar dan minder erg). Waarschijnlijk door het hoge contrast en helderheid redelijk opvallend.
Voor de mensen die niet veel met design doen en af en toe wat games spelen, of kantoorwerk, is het niet zo storend.
Voor de kritische designer is het niet zo'n fijne monitor.
Een zeer mooi puntje is de dynamische helderheid! Weinig licht in het beeld zorgt ervoor dat de backlight gaat dimmen, en creert zo een zeer mooi zwart! :)

Contrast en helderheid
Zoals bij het kopje kleurweergave staat omschreven, is dit een erg mooie eigenschap van deze monitor!

Ghosting
Hier is helemaal niks van te merken. Heb er een aantal games op gedraaid met een hoge FPS van gemiddeld 90 tot 100, maar er is geen ghosting waar te nemen.
De monitor beschikt dan ook over een reactietijd van 5ms, wat voor de meeste gamers voldoende zal zijn.

Pixeldefecten
Tot nu toe heb ik er geen kunnen vinden. Ook geen zichtbaar defecte subpixels. Het is dan ook meer een kwestie van geluk of pech vind ik.

Bouwkwaliteit en afwerkingen
De monitor oogt goed! Professioneel en zakelijk.
Het voetje is helaas minder stabiel, bij de minste of geringste beweging komt de monitor in beweging. Ook de knopjes op de achterkant voelen niet echt aan voor veel gebruik.

Vormgeving
Zoals op de foto's is te zien oogt de monitor zakelijk en professioneel.
Hij is dan ook geschik voor op kantoor, maar zeker ook in de reguliere huiskamer. Ook mooi dat LG de knoppen aan de achterzijde heeft geplaatst, waardoor hij er mooi afgewerkt uit ziet.
De standaard oogt ook mooi met het zwart en zilver. Mooi pluspuntje! :)

Een zeer mooie prijs/kwaliteit verhouding! Ben je opzoek naar een 19 inch beeldscherm, en het maakt niet uit dat hij breedbeeld is? Je budget ligt rond de 180 euro? Dan zou ik zeker voor deze monitor gaan! :) Gegarandeerd geen spijt! Tenzij je echt een kritische designer bent die 100% volwaardige kleuren wil. Maar dan zit je zoiezo op een hogere prijsklasse.

Heb jij ook een LG L194WT?

kzie geen foto's (A)
"Zoals op de foto's is te zien oogt de monitor zakelijk en professioneel." :P
Klopt ja xD foutje ;) is nu bijgewerkt! :)